Egna vind och vattenkraftverksfunderingar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Egna vind och vattenkraftverksfunderingar

Inlägg av Uttis »

Fick ett par galna ideer om att bygga eget vindkraftverk och vattenkraft till att värma mitt lilla hus med. Tanken är att ha en batteribank som man laddar och sedan bränna ur i en elpatron eller liknande, så man håller sig bort från nätet och alla krångligheter där.

Om vi börjare med vindverket hade jag tänkt mig nån vertikal historia som inte behöver riktas mot vinden för att funka. Jag har kikat på lite olika turbiner finns det någon som är bättre än någon annan/vilken tycker ni jag bör bygga?

Sedan generatorn vad bör man ha här? Jag hade föredragit generatorn från en bil då dessa är rätt billiga men kommer dom att funka hyffsat?, dom behöver snurra med minst 1000varv vill jag minnas stämmer det? Jag har sett endel som byter lindningarna i och jag antar att det gör att den funkar bättre vid låga varv, tanken här var att växla upp den till lagom och använda den som den är.

Till dom båda tänkta platserna för verken är det en bit och jag tänkte ha batteribanken och elektronik i huset hur löser man biten imellan är det bättre att köra AC för det är väl det som generatorn lämnar som sedan likriktas?

nej nu kommer åskan nu måste jag ut med min drake kopplad till ett batteri får fortsätta senare
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Egna vind och vattenkraftverksfunderingar

Inlägg av AndLi »

Men om du endå ska använda det som värme, varför gå steget via batterier?

jag har varit lite sugen på att koppla ett vindkraftverkt rakt på elpatronen i accumulatortankarna, borde bli absolut minst krångel. Enda problemet är att det inte är några pengar att hämta i det hela, bara mer smidig uppvärmning...
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ja går det att skippa så är det ju klart bättre kostar ju mindre och blir enklare, jag har bara gluttat på hur andra har gjort men det stämmer nog som du säger dom har använt batterierna till att driva belysning mm också.

Jag har lurat på solfångare ett tag också och sånna blir det nog också med tiden känns ganska tokigt att stå och elda mitt i sommarn för att få badvatten.

Känner någon till nå vindbyggen som ni kan dela med er av, dom jag har hittat visar sällan resultatet eller hur det hela är uppbyggt.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Har du kollat på http://www.24volt.eu ?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Och tomtarna på http://otherpower.com/ bygger dessutom egna generatorer till sina vindkraftverk, ganska intressant.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om jag hade ork skulle jag nog bygga ihop en generator enligt principen bromsskiva med magneter som rotor och lindningar på träskiva som stator inbäddade i epoxy. Med nav och hjullager har man en stabil plattform som klarar lite blåst.
Detta är tänkt till sommarstuga och för laddning av batteri till lyse mm och överskottsenergin skulle man nog kunna bränna bort i en liten acktank.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om du ska värma huset behövs nog mer än en bilgenerator ;) . Som dessutom är svårjobbade.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

ingen som funderat på att använda en borstlös trefas navmotor som generator ? ( El -cykelmotor)

är ju lågvarviga så det blir ju lättare att få ut effekt från ett "vindkraftverk" då

/ Minus
xxargs

Inlägg av xxargs »

Tänkte på samma sak - såg att nav-dynamo för cyckellampa gav löjligt hög spänning redan vid ganska låg fart (~60 rpm), men där begränsar strömmen sig själv lagom mycket i generatorn för att passa glödlampan så att den inte bränns ut även om det snurrar fort - men det är klart, drog man upp en sådan navgenerator till 1450 Varv/minut (säg ger 6 Volt vid 60 rpm) så skulle den ge 145 Volt och även om den strömbegränsar vid 0.5 ampere så skulle den ge ca 70 Watt om man ligger precis på krönet till strömbegränsningen ;-)

Om det är någon här som har en sådan nav-elmotor och inte är rädd att koppla in sig på lindningarna efter elektronik/motorstyrning, så är det ett par saker som bör mätas upp:

Spänningen vid ett visst känt varvtal (man kan anta att en sådan generator ger hyffsad sinus ut och då räcker en vanlig DMM för att mäta upp):

Kortslutningsströmmen, som bör vara ganska stabilt även om varvtalet går upp och ned lite - och skall snurra tillräckligt fort just för att försäkra sig om att det inte är inre resistansen i motorn som begränsar strömmen pga. låg genererad spänning utan det är generatorn i sig som begränsar, då det är magnetflödet på permanentmagneterna som i slutändat bestämmer genererade maxströmmen oavsett varavtal.

Lindningsresistans är också bra att mäta om man kan - den bör vara väldigt låg, men ändå en faktor som bestämmer hur mycket högre spänningen (och därmed varvtalet) måste vara för att leverera en viss ström vid en viss spänning. - kan man mäta upp olika drift/lastfall så är det ännu bättre då det kan vara andra faktorer som är med och spelar.

slutligen en check - att inte motorn/generator brinner upp om man har strömmen motsvarande kortslutningsströmmen (genererad som generator) genom lindningarna under obegränsad tid.

Efter detta så kan man bedömma och skissa på att använda en sådan motor som generator och vad som behövs för att driva runt dessa - samt förväntad ström och därmed effektnivå.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför gå omvägen via el?
Varför använda rörelse energi till värme?
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

finns en svensk firma som säljer navmotor för att användas som generator

http://www.electro-mobile.se/wind.htm

är ju inte fel med lite högre spänning då har man god marginal för batteriladdning

titttade på MrMister pdf lista men hittade inte längre lösa navmotorer där

/ Minus
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Mjaha då har det lästs en hel del mycket intressant och roliga projekt. Jag har också besökt platsen för vattenkraftverket större än jag mindes det, inget fall och inte nån super snurr på vattnet.

Jag har läst om dem som gjort egna generatorer av bromsskivor, har materialet nån inverkan på generatorn eller används dom för att det är lätt använt?

Här är dom turbiner jag tänkt använda om jag klarar av att snickra ihop dom

Vatten
Bild

Luft
Bild

Bilgeneratorn slopar jag, bygger antingen en egen eller försöker fått tag i nått billigt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Just generatorn är väl alltid den svåra delen :humm:

Ska man koppla till elnätet eller hur gör man för maximal vinst? Är det för att ladda 12v batterier spar man ju inget då en 240v 12v laddare knappt drar något.

1kW vindsnurra det vre nåt det. :twisted:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är det måttligt stort finns väl ingen anledning att koppla till elnätet.
Hos mig skulle t.ex. varmvattenberedaren få en mod. Det klart vedmarodörerna har inte det behovet. :wink:

Finns väl även en hel del lampor och datorer som skulle kunna gå på 12/24V. Kan man inte använda sådana laster tappar man ganska mycket av vad en liten snurra ger i omvandlingsförluster.
Skriv svar