Hur göra övergångar på dubbelsidiga kort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maze

Hur göra övergångar på dubbelsidiga kort

Inlägg av Maze »

Tänkte försöka mig på att etsa ett dubbelsidigt kretskort för lite ytmonterade komponeneter. Undrar bara hur man gör övergångar från ena sidan till andra på snyggaste sätt. Hur gör proffsen ? Vid hålmonterade komponenter är det ju lättare eftersom benen sticker ut på andra sidan ändå.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

De enklaste är ju att föra ner en så liten tråd som möjligt & löda på båda sidorna. Annars så finns det nitar man kan slå dit som man sedan förtenner, men hur små dessa är det vet jag inte!.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Proffsen köper genompläterat kretskort!

Det finns lösa "hål" i form av rörbitar som motsvarer genompläteringen avsedd för att laga kretskort, det finns även små nitar man petar i hålet, brytar av hållaren (on det finns en sån) och sen lödar.

Fast långt de flesta tar en tunn tråd och drar igenom och löder på båda sidor, det duger oftast bra till prototypändamål och när det blir serieproduktion är kretskortet ju genompläterat.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Sådana nitar som talas om finns att köpa hos Solectro i Lomma.

www.solectro.se

Man behöver inget speciellt verktyg för dem. En plan och hård yta och en körnare räcker.
evert2

Inlägg av evert2 »

Ok....sådana nitar har nämnt nån gång tidigare här på forumet...själv har jag nöjt mig med att använda tråd å sen lött på båda sidorna men det ser ju lite halv-o-bra ut.....paket med 1000st....vad kan ett "paket" kosta?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Ett paket 1mm kostar drygt 700kr.
Jag har ett gäng kvar sedan jag köpte. De nitarna är inte så bra heller tyvärr. Dålig kontakt och så är de ganska oxiderade.
evert2

Inlägg av evert2 »

700spänn....smålänning :roll: som jag är så tycker jag ju att det låter lite dyrt, det känns svårt att motivera sig själv till att lägga ut 700 kr på ett brede bara för att fixa övergångarna...

..behöver man bara 3-4 stycken på ett kort så fördyras ju inte bygget särskilt mycket men är man börjar komma upp i 15-20 st.....
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tycker tråd-metoden funkar rätt bra ändå, lite jobbigt att klippa av och löda när man har 40-50 vias på ett kort men det blir väl inte mycket bättre med nitar. 1mm hål tar lite stor plats på ett SMD-kort också, och om det är hålmonterade delar kan man ju ofta komma åt och löda på båda sidor direkt på komponenten.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Så enklast är att göra en viasruta per kortsida där man vill ha en övergång till andra sidan. Borra denna med 0,8 borr och sen löda ihop båda sidorna genom hålet med lite lödtenn ?
evert2

Inlägg av evert2 »

....å kabeltråd!

Fast jag har borrat lite mindre hål "typ" 0,6 mm. Problemet är med det är att själva borren är omtålig. Men då ska det ju sägas att jag inte har genomfört nåt bygge med jättehöga strömmar, än så länge.

Edit: Nåt sånt här tror jag det var vi använde i skolan:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 178258.htm
Skriv svar