Hur göra övergångar på dubbelsidiga kort
Hur göra övergångar på dubbelsidiga kort
Tänkte försöka mig på att etsa ett dubbelsidigt kretskort för lite ytmonterade komponeneter. Undrar bara hur man gör övergångar från ena sidan till andra på snyggaste sätt. Hur gör proffsen ? Vid hålmonterade komponenter är det ju lättare eftersom benen sticker ut på andra sidan ändå.
Proffsen köper genompläterat kretskort!
Det finns lösa "hål" i form av rörbitar som motsvarer genompläteringen avsedd för att laga kretskort, det finns även små nitar man petar i hålet, brytar av hållaren (on det finns en sån) och sen lödar.
Fast långt de flesta tar en tunn tråd och drar igenom och löder på båda sidor, det duger oftast bra till prototypändamål och när det blir serieproduktion är kretskortet ju genompläterat.
Det finns lösa "hål" i form av rörbitar som motsvarer genompläteringen avsedd för att laga kretskort, det finns även små nitar man petar i hålet, brytar av hållaren (on det finns en sån) och sen lödar.
Fast långt de flesta tar en tunn tråd och drar igenom och löder på båda sidor, det duger oftast bra till prototypändamål och när det blir serieproduktion är kretskortet ju genompläterat.
Sådana nitar som talas om finns att köpa hos Solectro i Lomma.
www.solectro.se
Man behöver inget speciellt verktyg för dem. En plan och hård yta och en körnare räcker.
www.solectro.se
Man behöver inget speciellt verktyg för dem. En plan och hård yta och en körnare räcker.
700spänn....smålänning
som jag är så tycker jag ju att det låter lite dyrt, det känns svårt att motivera sig själv till att lägga ut 700 kr på ett brede bara för att fixa övergångarna...
..behöver man bara 3-4 stycken på ett kort så fördyras ju inte bygget särskilt mycket men är man börjar komma upp i 15-20 st.....

..behöver man bara 3-4 stycken på ett kort så fördyras ju inte bygget särskilt mycket men är man börjar komma upp i 15-20 st.....
Tycker tråd-metoden funkar rätt bra ändå, lite jobbigt att klippa av och löda när man har 40-50 vias på ett kort men det blir väl inte mycket bättre med nitar. 1mm hål tar lite stor plats på ett SMD-kort också, och om det är hålmonterade delar kan man ju ofta komma åt och löda på båda sidor direkt på komponenten.
....å kabeltråd!
Fast jag har borrat lite mindre hål "typ" 0,6 mm. Problemet är med det är att själva borren är omtålig. Men då ska det ju sägas att jag inte har genomfört nåt bygge med jättehöga strömmar, än så länge.
Edit: Nåt sånt här tror jag det var vi använde i skolan:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 178258.htm
Fast jag har borrat lite mindre hål "typ" 0,6 mm. Problemet är med det är att själva borren är omtålig. Men då ska det ju sägas att jag inte har genomfört nåt bygge med jättehöga strömmar, än så länge.
Edit: Nåt sånt här tror jag det var vi använde i skolan:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 178258.htm