Hur funkar robotklippare och trådgränsen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mille

Re: Hur funkar robotklippare och trådgränsen?

Inlägg av Mille »

Har lagt upp lite bilder på innanmätet för den som är nyfiken :wink:
De första två visar 'antennen' som känner slingan runt tomten.

http://www.milleson.se/AutomowerTemp/
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Uppenbarligen är det hela lite lurigare än jag först trodde. Radio är ganska tunn is för min del så även om jag förstår hur Icecap menar så är jag inte tillräckligt insatt för att kunna säga om det verkligen funkar att göra så.

Tackar för bilderna, helt klart intressant att kika under huven.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mille:Tusen tack för bilderna :happy: Du gjorde ungefär det första jag skulle gjort och har gjort sen barnsben, tar reda på vad som finns inuti. :mrgreen:

Slutsatser:
20 000 är en rejäl ripoff 5k vore väldigt mycket mer rimligt. Tippar på att man kan bygga en liknande för några tusen mycket billigare kommer man nog inte undan tyvärr inte om man ska ha riktiga motorer och de sensorer som krävs.

Konstruktionen:
Lite mer avancerad än vad jag skulle trott men troligen inte helt omöjlig att reversa, ett aber var att de sprutat kretsarna med något så man inte ser vilka de är(inte på bilderna iaf), detta skulle underlätta ganska bra i gissningslekarna.

Men alltså på det mindre kretskortet (laddstationen) sitter det ju en PIC 16F628A :mrgreen: Bara att gå ner i källaren och koppla upp således :madmodder: Sitter också en HC238m som är en High-Speed CMOS Logic 3- to 8-Line Decoder/ Demultiplexer Inverting and Noninverting.

8-beningen på det kretskortet ser jag tyvärr inte vad det är. Resterande kretsar är mest FET:ar och lite krimskrams.

:?: Sitter det en sensor helt i kåpan eftersom det går en lös sladd från "bottendelen"? Kan vara ultraljudet det tippar jag på :humm:

Det minsta kretskortet förstår jag inget av heller där har jag inte ens en gissning.

Utöver detta så är en (för mig) intressant notis, jag hängde ju med på robocut (köpte tyvärr inte) och de använde också dunkermotorer vill jag minnas. Nu undrar man ju var de kan fått den idéen ifrån :vissla:
Mille

Inlägg av Mille »

Sitter ingen sensor i kåpan. Sladden du ser går till bläcken som ansluts vid laddning ( om du menar kabeln som syns på bild 12. Den jämte den främre antennen. Menar du kabeln på sista bilden så går den till stopp-'knappen' )
Finns inget ultraljud...

/Mille
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

v-g skrev:Mille:
Det minsta kretskortet förstår jag inget av heller där har jag inte ens en gissning.
Om det är de pyttesmå kretskorten som det sitter en i varje hörn av så är jag relativt säker på (efter lite funderande) att de är krocksensorer. Kåpan ser ju ut att vara upphängd i fyra fästen som är rörliga, och sensorerna känner av om kåpan rör sig relativt inannmätet, dvs om man kör emot något.
Mille

Inlägg av Mille »

Om det är de pyttesmå kretskorten som det sitter en i varje hörn av så är jag relativt säker på (efter lite funderande) att de är krocksensorer. Kåpan ser ju ut att vara upphängd i fyra fästen som är rörliga, och sensorerna känner av om kåpan rör sig relativt inannmätet, dvs om man kör emot något.
Det är korrekt! stter två st. bak som känner om kåpan rör sig åt något håll. Den där fram på sidan känner om man lyfter i kåpan. De tre givarna är likadana. Man ser de små magneterna de känner av på bilderna.

Menar han de små korten på de första bilderna så är det de som känner slingan. Sitter en längst fram och en längst bak. Jag tror den bakre är till för att känna av att den befinner sig innom området. Den främre används för vändning när den nått slingan.

Kan även tillägga att det finns ett serieportsutag. Syns på bild 6. Längst ner till vänster. Används av service samt uppgradering av Automowers programvara. Där går det att få ut massa info. :D
Skriv svar