Snabb fråga om 555 som astabil vippa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Matt

Snabb fråga om 555 som astabil vippa

Inlägg av Matt »

Jag kopplade en 555 som astabil vippa och funderade på spänningsnivån på utgången. Hur stor skall den vara?
Jag mätte den och den var ca 1,7 Volt (matningsspänning: 5 V).
Även då jag gjorde en simulering med Multisim 7 så visade den motsvarande nivå. I början av simuleringen så gick dock pulsen mellan 0 och 5 Volt, men efter en kort stund så sjönk den.

Är detta alltså normalt?

Tack!
/Matt
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nej, det är inte normalt. Utspänningen från 555:an ska ligga strax under matningsspänningen. Du har inget schema att lägga upp?

EDIT: Du driver säkert en alldeles för stor last på utgången på 555:an, och det är därför spänningen sjunker. Det är min teori i alla fall.
Matt

Inlägg av Matt »

Jo, jag kopplade den enligt schemat på Standardkopplingar med timerkretsen 555
Ra=2k
Rb=2k
C=220nF
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Du slängde inte på ex. en lysdiod på utgången?

Obelastad ska utgången på 555:an ligga nära matningsspänningen när den går hög, annars är det något som är fel.
Matt

Inlägg av Matt »

Jag hade inget på utgången... Är kopplingen i sig rätt?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Om du kopplat exakt som i länken så ska det fungera, och ge en frekvens på runt 1kHz.
Hur mätte du spänningen på utgången, hade du ett oscilliskop?
Matt

Inlägg av Matt »

Nej tyvärr hade jag inget oscilloskop, endast en multimeter som såklart inte är världens bästa mätinstrument för detta ändamål. Rätt frekvens visade den dock!
Konstigt att även simuleringen visade exakt samma som det gjorde i praktiken..

Skall förresten pin 5 (control voltage) lämnas helt okopplad? Det har jag nämligen gjort..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Pinne 5 kan man koppla till jord via en kondensator på typ 100nF om man vill, för att förbättra stabiliteten.

Om du hade multimetern inställd på DC så kan den mycket väl ha visat 1,7V, eftersom du mäter på en fyrkantvåg. Om du vill vara säker på utspänningen får du nog kolla upp den m.h.a. oscilloskop.
Matt

Inlägg av Matt »

Jag skall försöka fixa fram ett oscilloskop!

Tack för hjälpen!

/Matt
evert2

Inlägg av evert2 »

Eller................om man kan använda sig av ett lågpassfiter för att mäta medelspänningen...fast då skall väl filtret vara mycket högimpediv för att inte lasta ner kretsen.

Edit: Fast då måste du känna till pulskvoten ( hur länge pulsen är låg respektive hög).
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

...eller ändra komponentvärdena tillfälligt för att få en väldigt låg frekvens så du hinner mäta utgången med multimeter då den är hög respektive låg.
Får du 0 och 5 volt då, lär det vara samma vid en högre frekvens.

Men man borde väl kunna räkna ut det ganska lätt också? Genom att ta reda på pulsvidden och integrera kurvan så får du Vmean.
Skriv svar