Snabb fråga om 555 som astabil vippa
Snabb fråga om 555 som astabil vippa
Jag kopplade en 555 som astabil vippa och funderade på spänningsnivån på utgången. Hur stor skall den vara?
Jag mätte den och den var ca 1,7 Volt (matningsspänning: 5 V).
Även då jag gjorde en simulering med Multisim 7 så visade den motsvarande nivå. I början av simuleringen så gick dock pulsen mellan 0 och 5 Volt, men efter en kort stund så sjönk den.
Är detta alltså normalt?
Tack!
/Matt
Jag mätte den och den var ca 1,7 Volt (matningsspänning: 5 V).
Även då jag gjorde en simulering med Multisim 7 så visade den motsvarande nivå. I början av simuleringen så gick dock pulsen mellan 0 och 5 Volt, men efter en kort stund så sjönk den.
Är detta alltså normalt?
Tack!
/Matt
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
Nej tyvärr hade jag inget oscilloskop, endast en multimeter som såklart inte är världens bästa mätinstrument för detta ändamål. Rätt frekvens visade den dock!
Konstigt att även simuleringen visade exakt samma som det gjorde i praktiken..
Skall förresten pin 5 (control voltage) lämnas helt okopplad? Det har jag nämligen gjort..
Konstigt att även simuleringen visade exakt samma som det gjorde i praktiken..
Skall förresten pin 5 (control voltage) lämnas helt okopplad? Det har jag nämligen gjort..
- Schnegelwerfer
Pinne 5 kan man koppla till jord via en kondensator på typ 100nF om man vill, för att förbättra stabiliteten.
Om du hade multimetern inställd på DC så kan den mycket väl ha visat 1,7V, eftersom du mäter på en fyrkantvåg. Om du vill vara säker på utspänningen får du nog kolla upp den m.h.a. oscilloskop.
Om du hade multimetern inställd på DC så kan den mycket väl ha visat 1,7V, eftersom du mäter på en fyrkantvåg. Om du vill vara säker på utspänningen får du nog kolla upp den m.h.a. oscilloskop.
...eller ändra komponentvärdena tillfälligt för att få en väldigt låg frekvens så du hinner mäta utgången med multimeter då den är hög respektive låg.
Får du 0 och 5 volt då, lär det vara samma vid en högre frekvens.
Men man borde väl kunna räkna ut det ganska lätt också? Genom att ta reda på pulsvidden och integrera kurvan så får du Vmean.
Får du 0 och 5 volt då, lär det vara samma vid en högre frekvens.
Men man borde väl kunna räkna ut det ganska lätt också? Genom att ta reda på pulsvidden och integrera kurvan så får du Vmean.