Det kommer att vara 6st, ungefär som en hexapod och de ska vinklas med hjälp av ett servo per cylinder.
Cylindrarna ska kunna snurra ca 90 grader.

Så ska metallbiten som sak sitta bakom cylindrarna se ut.
Den är är av 4mm aluminium och 2 skivor där kullagret sak vara för att ge lite mer stabilitet.
Sen lilla pluppen ovanför hålet för kullagret ska det sitta en liten länk på till ett servo.
Tanken är att få hela servots 160grader(eller vad det nu är) till 90grader(eller vad det nu ska bli) till benet på roboten.
Lite bilder på de delar jag har nu:

Jag har en till med guld/mässings färg.

Jag har även skaffat slang och T korsningar.
Benen med sensorer sak jag ha längst fram för att känna när den landar.
Om det nu funkar vet jag inte men jag chansar.
De jag hade tänkt att skaffa härnäst behöver jag hjälp med, jag ska ha 1 kompressor, en trycktank och 4mm aluminium bitar/skivor.
Trycktank tänkte jag skaffa 2st soda stream flaskor och ha som tank.
Och jag har räknat lite på kompressorn, 32mm i diameter på cylindrarna och 160mm slaglängd ger ca 1,6Liter luft.
Om jag byter läge på alla 6 ben 2 gånger för varje steg behöver jag 12*1,6L=19,2L per steg/hopp.
Typ en sådan Här hade jag tänkt mig.
Men den ger 35L per minut vilket blir mindre än 2 steg per minut.
Har jag tänkt helt galet eller måste jag ha en extern kompressor och bara tankar på roboten och tanka efter 3meter?
Jag vill ju kunna gå/hoppa kontinuerligt till batterierna tar slut.
Jag har en tryckregulator, om jag gör så kompressorn gör 10Bar och trycker in det i tankarna och sedan regulerar det till kanske 5 bar och har ännu en tank och driver cylindrarna på det kommer det gå åt hälften så mycket luft va?
En cylinder ger 10Kg tryckkraft vid 7Bar så 5Bar borde ju räcka med 6 ben.
Jag kan kanske ha en solenoid för att koppla förbi regulatorn när jag ska hoppa istället för att gå.
Som ni antagligen märker har jag inte en arning om något när det gäller tryckluft så alla tips/ideer är väldigt väldigt välkommna.
Och till sist, vart kan jag få tag på 4mm aluminium bitar i Göteborg?
De kan vara helt obearbetade/spillbitar och jag gör all borrning osv hemma.
Och räcker 4mm för chassit och benen?
Chassit ska bara vara en platta med delar av luften monterad under och elektroniken på ovansidan.
Jag kan måla ännu en skiss så ni kanske fattar bättre hur roboten ska se ut:

Det rosa är halva stora studsbollar som jag ska ha för att både dämpa stötar och få mer friktion mot marken.
Den iden lånar jag från ett projekt på crf.
Så kan ni ge mig några råd, tips på kompressor, synpunkter på min design eller vad som helst så blir jag väldigt glad.