Sändare och mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy

Sändare och mottagare

Inlägg av Tommy »

hej är ny på detta forum :)
Jag ahr fått tag på en sändare och mottagare från en gammal larmcentarl och tänkte att denna kanske går at koppla in till datorn så man kan starta datorn via knappen på dosan.
Är det någon som vet hur jag kan göra detta???? jag vet inte hur mottagaren fungerar vilken pinne som av vad :(

Bild

Bild

Bild
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Välkommen hit!
Det är mottagaren du har bilder på va? Testa mäta på ut-pinnarna och se vad som händer då du trycker på kanppen. Antar att den togglar mellan av på...
Tommy

Inlägg av Tommy »

Tackar :)

jepp det är en mottagare
jo men jag kan väll inte mäta där och se vad som händer utan att koppla in ström i mottagaren eller? för den funkar väll inte utan ström?? och jag vet ju itne var strömen ska kopplas in eller hur mycket :(:(:(
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

du får tjuvkika på detta schema så kan du mata in lite spänning på kretsen

http://www.qsl.net/vu2upx/Projects/vhf_rx.htm

/ Minus
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Nej den behöver ju helt klart ström... du har inte resten av larmet kvar? då vore det en enkelmatch ( säger jag utan att ha sett det....)
Skulle kunna tänka mig att den nedersta anslutningen är +-matning, detta pga. den to-92 kapsel som sitter i närheten. Den skulle kunna vara spänningsregulator. Vad står det på den?
Tommy

Inlägg av Tommy »

Jag har inte restan av grejerna kvar tyvärr
jag kan fota lite mer och skriva imorgon
evert2

Inlägg av evert2 »

Ja men det borde ju gåå att ta rea på vilken pin på IC-kretsen som skall vara +matning å sen följa ledarna ut till stiften...
Tommy

Inlägg av Tommy »

Här kommer lite mer bilder

Bild

Bild

Bild

hoppas ni kan hjälpa mig jag är inte så bra på sånt här :(
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

som jag sa. to-92 kapseln är en spänningsregulator som ger 5 volt ut. på din bild har den ut till vänster jord i mitten och in till höger. Med den infon borde du kunna hitta var du ska koppla på strömmen. regulatorn klarar max 37 volt TROR jag. men det kan vara bra att inte ligga för högt, det blir mer värme då... du bör dock mata den med minst 7 volt då den har ett litet internt fall.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

På den nedersta bilden har du nog spänning längs till höger och jord längs till vänster.
Skriv svar