Jag har just läst en del om PWM och H-bryggor och givetvis dök ju en fråga upp...
Om jag vill bygga en motorstyrning för en 24 v motor... Som toppar runt 200-300 A som mest. Vad skall man använda för transistorer? Är det överhuvudtaget möjligt för vettiga pengar?
Det tänkta användningsområdet är för winchmotorer till terrängbilar.
Men med mosfets i en H-brygga. Jag letade på elfa, men den jag såg som klarade högst ström är en som "bara" klarar 210A. Men inte mer än 230W. IRFP3703/IR. Kostar 95 spänn styck.
200A och 0,003 Ohm... Det blir 120W effektförlust i en mosfet. Det klarar den ju. Två är ju aktiva hela tiden, så det blir totalt 240W att kyla bort vid 200A belastning! Ojojoj...
Man skulle ju kunna parallellkoppla två sådana mosfets till reläkopplingen där. Då delar de på lasten, och det blir "bara" 120W effektförlust totalt.
[edit]
Får man ändra klart texten innan folk svarar?
Senast redigerad av MadModder 11 mars 2005, 20:56:59, redigerad totalt 3 gånger.
Reläer är inga problem, det sitter reläer på wincharna redan (brukar kallas solenoider när man pratar om winchar). Dock vore det iochför sig intressant om man kunde få bort dom, men det viktigaste är att kunna reglera winchens hastighet.
Tack för era svar så här långt!
Summan av det hela är alltså att det går, och att fet'arna inte kostar mer än 95:- styck?
Edit, kollade på elfa på just denna. Fattar inte hur benen på den lilla kapseln skall palla 210 ampere dock!
H-brygga är ju bra om man ändra körriktning på motorn OFTA...annars är det mest endamålsenlig (antar jag) att göra på detta viset....jag misstänker att elbilar där man kör med DC-motor använder denna princip..det "rasslar till" från relärna när man byter körriktning fram - back
Jepp, det kan nog stämma. Byte riktning gör man inte superofta på en winch, men visst händer det. Ifall man styr winchen lite smart kan man ju låta transistorn släppa innan reläna slår om och på så vis spara lite på dom.
Antag att motorns induktans är 40mH, mosfeten switchar på 50ns och att strömmen är 200A. u = -L * di/dt = 0,04 * 200 / 20ns = 160.000 kV. För att få ner detta behövs en kraftig varistor, samt nerslöade mosfetar. Dock inte för nerslöade, för så blir de glödheta.
Ett annat problem är att något ska kontrollera mosfetarna. 1cm ledning är ungefär 10nH. Antag att vi har 5 cm gemensam ledning. Spänningsfallet blir då u = 50nH * 200 / 50ns = 200V. Mosfeten kommer att tappa sin Vgs, strypa, sedan öppna igen, strypa..o.sv...
Vad jag försöker säga är att om du inte har mycket god erfarenhet av elektronikkonstruktion, så låt någon göra det åt dig som har det, eller kör på solenoidprincipen. H-brygga är enligt mig overkill för detta. H-brygga är bra om man vill byta riktning fort, som i switchade nätdelar, stegmotorer m.fl.