H-brygga för höga strömstyrkor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

H-brygga för höga strömstyrkor

Inlägg av Snabelost »

Tjo!

Jag har just läst en del om PWM och H-bryggor och givetvis dök ju en fråga upp...

Om jag vill bygga en motorstyrning för en 24 v motor... Som toppar runt 200-300 A som mest. Vad skall man använda för transistorer? Är det överhuvudtaget möjligt för vettiga pengar?

Det tänkta användningsområdet är för winchmotorer till terrängbilar.

Bild på en winch för er som inte vet/har sett:

Bild

/Magnus
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag undrar om det inte är lättare med att köra med skiftande relä och sen MOS-FET i botten...

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31173
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo så kan man ju göra...

Men med mosfets i en H-brygga. Jag letade på elfa, men den jag såg som klarade högst ström är en som "bara" klarar 210A. Men inte mer än 230W. IRFP3703/IR. Kostar 95 spänn styck.

200A och 0,003 Ohm... Det blir 120W effektförlust i en mosfet. Det klarar den ju. Två är ju aktiva hela tiden, så det blir totalt 240W att kyla bort vid 200A belastning! Ojojoj...

Man skulle ju kunna parallellkoppla två sådana mosfets till reläkopplingen där. Då delar de på lasten, och det blir "bara" 120W effektförlust totalt.

[edit]
Får man ändra klart texten innan folk svarar? :lol:
Senast redigerad av MadModder 11 mars 2005, 20:56:59, redigerad totalt 3 gånger.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

...så då parallellkopplar man MINST 4 st...
Å så var ju tanken att PWM:a med trissorna i botten
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

haha..strulig kommunikation :lol:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Fast det kanske finns bättre sätt?
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Reläer är inga problem, det sitter reläer på wincharna redan (brukar kallas solenoider när man pratar om winchar). Dock vore det iochför sig intressant om man kunde få bort dom, men det viktigaste är att kunna reglera winchens hastighet.

Tack för era svar så här långt!

Summan av det hela är alltså att det går, och att fet'arna inte kostar mer än 95:- styck?

Edit, kollade på elfa på just denna. Fattar inte hur benen på den lilla kapseln skall palla 210 ampere dock!

/Magnus
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

H-brygga är ju bra om man ändra körriktning på motorn OFTA...annars är det mest endamålsenlig (antar jag) att göra på detta viset....jag misstänker att elbilar där man kör med DC-motor använder denna princip..det "rasslar till" från relärna när man byter körriktning fram - back
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jepp, det kan nog stämma. Byte riktning gör man inte superofta på en winch, men visst händer det. Ifall man styr winchen lite smart kan man ju låta transistorn släppa innan reläna slår om och på så vis spara lite på dom.

Tack för svaren!

/Magnus
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Jag byggde en mosfet styrning till just en winch för ganska många år sedan, jag ska se om jag kan hitta ritningen.
Dilbert
Inlägg: 20
Blev medlem: 24 februari 2005, 22:43:06
Ort: Trakten

Inlägg av Dilbert »

Får jag föreslå ett par saftiga frihjulsdioder om du tänker köra PWM med den jätteinduktorn.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31173
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De kraftigaste dioderna jag hittade på elfa klarar 200A :)

70-101-43 eller 70-101-50. Kostar bara 200 spänn styck :D
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Antag att motorns induktans är 40mH, mosfeten switchar på 50ns och att strömmen är 200A. u = -L * di/dt = 0,04 * 200 / 20ns = 160.000 kV. För att få ner detta behövs en kraftig varistor, samt nerslöade mosfetar. Dock inte för nerslöade, för så blir de glödheta.

Ett annat problem är att något ska kontrollera mosfetarna. 1cm ledning är ungefär 10nH. Antag att vi har 5 cm gemensam ledning. Spänningsfallet blir då u = 50nH * 200 / 50ns = 200V. Mosfeten kommer att tappa sin Vgs, strypa, sedan öppna igen, strypa..o.sv...

Vad jag försöker säga är att om du inte har mycket god erfarenhet av elektronikkonstruktion, så låt någon göra det åt dig som har det, eller kör på solenoidprincipen. H-brygga är enligt mig overkill för detta. H-brygga är bra om man vill byta riktning fort, som i switchade nätdelar, stegmotorer m.fl.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31173
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men om vi då behåller solenoider, och helt enkelt PWM:ar matningen till motorn med en enda mosfet? (inte till solenoiderna naturligtvis)
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Magnus Pihl: Jo, det kanske får bli så. Men man måste ju fråga för att kunna få svar! 8)

Jag tackar iallafall för din och alla andras utläggningar i detta ämne.

/Magnus
Skriv svar