Köpa Elbil från Kina!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Köpa Elbil från Kina!

Inlägg av dar303 »

Det låter som "det finns kall fusion men oljejättarna har köpt patentet och låst in det i ett bankfack", källa tack!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

mr.olle.norell: Det där är en myt, patent är tillgängliga för vem som att läsa.

Så det är bara att leta rätt på patentet om det magiska batteriet och vi får reda på vem the bad boy är...

Jag är helt övertygad om att ett sånt patent inte existerar, möjligen finns kunskapen, men något patent har det aldrig blivit!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Det är sant! Patent finns ju att läsa, och säkert även vem som äger det...
Ni har nog rätt...
Men den påstådda batteritekniken var inte magisk, utan tillräckligt bra bara :wink:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men när frågan ändå är uppe, när dyker det upp elbilar från kina här för en 10-15 papp som dedär skitfula elmopparna som ligger i den prisklassen nu? Jag vill seriöst ha en den dagen de ligger på anständig prisnivå och inte är fula som stryk. :)
Skulle behöva någon typ av fordon som inte kostar skjuortan i inköp och som är superbilligt i drift att tex ta sig till och från jobbet, osv oavsett väder, har tak och lastflak samt och som klarar minst 3-4 mil på en laddning. :)
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

mr.olle.norell skrev:Jag har hört att det egentligen redan finns tillräckligt bra batterityper som skulle kunna driva fram en elbil, men en stor biljätte har köpt patenten...
Det är väl bara hoppas att det kommer någon ny batteriteknik och att patenten hamnar i rätt händer...
Ja, nu syftade jag inte direkt på elbilar i allmänhet, utan på just dessa kinesiska elbilar som tråden handlar om. Men det är klart, diskussioner kring elbilar i allmänhet är intressant!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mizzarrogh:Mig kvittar det om bilfan _ÄR_ ful som stryk, det är nästan en fördel då den matchar min nuvarande :mrgreen:

Har balle nog stor att inte behöva hävda mig via bil eller åtminstone saknar jag intresse för att investera större summor i något så värdelöst som en bil. Såg att någon sålde elbilar på blocket av tidigare skitful-liten-bil tyvärr var priset ungefär det dubbla mot vad bilen borde kosta (tror det var 100k nästan :shock: ) så det var inte ens i närheten av intressant. Nu hittar jag inte den annonsören på blocket längre.

Hittade även dessa: http://www.simsonmotor.se/bilar.html men en pickis är inget jag vill ha utan snarare typ en polo (fast el).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

v-g, nä, det är sant, gick man på den linjen skulle man väl gå *stora* omvägar runt allt vad elbilar heter (utom möjligen tesla roadstern)... :D

Nå, men vad jag önskar mig är en billlig elbil som ligger i samma prisklass relativt sett, som elmopparna som man i dagsläget kan handla för ganska liten penning, men har fortfarande inte sett motsvarande bilar som inte varit svindyra, det är synd, har önskat en rätt länge, men har sannerligen inte varken lust eller råd att pynta 60-130K för en... :)

Ett minimikrav är att den går att köra minst 3-4 mil om man skall ha någon större praktisk nytta av den
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mizzarrogh:
Ett gäng LiPO accar från DX + två skruvdragarmotorer från beg. skruvdragare (12v) + grannens sons lådbil = En ful, långsam men funktionell elbil som säkert kan komma många mil (beroende på hur många accar du parallellkopplade)

Pris: BILLIGT! :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, men annars, har räknat litet på att bygga om en gammal bensinare för eldrift (enligt folket här var alternativet med en cantral motor tydligen lika bra eller bättre (vilket dera beror väl på transmisionsförlust i kardanen, eller?) än flera mindre motorenheter(?))

Finge man tag på hyfsat billg batteripack och annat så vore det kanske inte så dum ide?
bearing

Inlägg av bearing »

De absolut billigaste LiFePO4-cellerna för bilbruk kostar ca 250 USD/kWh alltså ca 2000 kr/kWh. Cellerna klarar ca 3C, alltså 3 ggr kapaciteten i effekt. Ett 10 kWh-pack klarar alltså 30kW, 20 kWh-pack klarar 60kW osv. Vikten är 10-12kg/kWh.

En lätt bil med lågt luftmotstånd kan nog klara sig med 10 kWh/30kW, men jag tror nog 20kWh/60kW behövs för de flesta bilar.

Jag har funderat på att konvertera en Honda CRX till eldrift eftersom att den väger lite och verkar ha lägst luftmotstånd av alla serietillverkade personbilar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Den där "Sverige semestern" sålde ju både batterier och mc-hjul med navmotor. Så det är bara att börja bygga om bilen!

Visst finns det billiga el-bilar och det sen många år tillbaka, man brukar kunna hitta dom på golf-banor. :roll:

Så hoppas jag att vi kan få dö på den där myten om "hemliga patent" m.m.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

bearing skrev: Jag har funderat på att konvertera en Honda CRX till eldrift eftersom att den väger lite och verkar ha lägst luftmotstånd av alla serietillverkade personbilar.
Vilket värde tittar du då på ? inte Cw rakt av hoppas jag ?

Sen är tyvärr CRX Mk1 nästan utrotade idag, och det är ju dom som är riktigt lätta..

Fast jag säger inte att det är en dålig bil att bygga på iofs.. även om det är en bil som drar ruskigt lite bensin original :)
bearing

Inlägg av bearing »

Det är frontytan gånger luftmotståndskoefficienten jag tittat på. Tror det gäller modellen från tidigt 90-tal. Opel Calibra har ännu lägre luftmotstånd, fast den väger mer så jag gissar att totala motståndet blir högre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile ... icient#CdA

Honda Civic drar också lite bensin. Men de kan dra ännu mindre genom lätt ändring av formen =)
0,25l/mil vid 105 km/h och 0,47l/mil vid 145 km/h. Ägaren kommer mer än 120 mil på full tank som rymmer 40 liter.
Bild
http://www.aerocivic.com/

Helst skulle jag vilja ha en Aptera, fast det dröjer nog länge innan de finns att köpa i Sverige. De har 1/3-del av CRX:ens motstånd.
Bild
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Bearing: Var hittar du LiFePO4 till de priserna? Har inte sett för 2000 sek/KWh någonstans.

--- Jonas
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

MrMister tar 2700SEK/kWh inklusive frakt exklusive moms så det är ju inte så långt från 250 USD som jag antar var exklusive frakt exklusive moms
Skriv svar