Köpa Elbil från Kina!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FredrikNestor

Köpa Elbil från Kina!

Inlägg av FredrikNestor »

Hej alla miljömedvetna elektroniknördar! :)
Jag har funderat länge på att köpa en elbil. En liten, med plats för 2 personer räcker gott och väl för mig. Anledningen till att jag är intresserad av miljöbilar är främst pga. att jag är väldigt miljömedveten. Men det finns fler fördelar:

- Bra för miljön, inga utsläpp! (förutsatt att man köper "grön" el)
- Låg milkostnad, ca 1 kr/mil!
- 10 000kr i miljöbilspremie!
- Låg skatt! (har för mig att det är ca 200kr, gäller alla elbilar)
- Låg försäkring!

Nackdelen är att elbilar är dyra. Och det finns heller inte många som tillverkar elbilar. I norge finns det en tillverkare som heter "Buddy". Deras elbilar kostar ca 150 000kr, inkl blybatterier.

Jag som handlar massor av prylar från Kina, tänkte att det måste ju gå att importera en elbil därifrån.
Efter lite letande på internet så hittade jag flera tillverkare.
En som verkar mycket bra är denna:

http://www.flybo.cn/xf/product_new.asp?id=323

Denna elbil kostar 5500 dollar, vilket blir ca 36000kr.
Inte så farligt tycker jag.

Jag håller på och kollar upp allt annat runt omkring, t.ex. hur det går till att frakta dem i container, besiktningar i sverige, tull och andra krav osv.

Enligt rykten så kostar det ca 2000 dollar för en container från Kina tilll Sverige. Med lite andra avgifter så skulle det bli ca 18000kr.

En 40HQ container rymmer 6 st elbilar av denna modellen.

Min fråga: Finns det någon mer som är intresserad av att köpa en elbil från kina ? Om vi delar på frakten så blir det inte så dyrt.

Elbil 36000kr, plus frakt ca 3000kr, plus tull(vet ej hur mycket det är men säg ca 5%) och moms 25%, minus bidraget på 10 000kr blir ca 41 000kr.

Sen kanske det går att fiffla lite med tull och moms, vad vet jag.

Vad tror ni om det? :)

Länkar :

Vägverket:
[/img]http://www.vv.se/templates/page3____703.aspx
http://www.vv.se/templates/page3____23175.aspx

Fler bilder på bilen:
http://www.carsforsale.com/used_cars_fo ... K_41334669
Senast redigerad av FredrikNestor 29 december 2007, 13:52:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Påminner om en smart. Likheterna är slående. :D
peter555

Inlägg av peter555 »

De nämner max 40 km/h för EU-klassning på kinasidan, räknas den som moped ? Då är väl ingen miljöpremie aktuell.

De skriver också att det går in 5 st i en 40 fots container.

Jag har en kompis som importerar elmopeder från Kina, han har haft mycket kvalitetsproblem så helt smärtfritt är det inte att köpa därifrån.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ser inte ut att vara varken kvalité eller säkerhet på de där.

Inte kraftiga motorer alls och blybatterier...

Skulle nog kolla runt för ett bättre val, kanske något som inte kommer från kina.
FredrikNestor

Ja, den är verkligen lik em Smart :) Ser riktigt tuff ut tycker jag. Antingen tycker man den är tuff, eller riktigt löjlig antar jag...

Hastigheten är 55km/h, och det går in 6 st i en container, enligt en av säljarna på fabriken.

Jag har även kontaktat en annan fabrik, de har bilar som går i 65km/h.

Ja, visst, vill man regga den som EU-moppe så går nog det bra, men jag föredrar att ha den reggad som bil i så fall, så får man bidraget.

Och jag vet att en del har haft problem med saker från Kina. Men jag är beredd att ta den risken. Det går ju faktiskt att köpa reservdelar från dem, och de lämnar 1 års garanti, och skickar alltså gratis reservdelar första året.
Och är man lite händig så kan man nog fixa mindre fel själv.

Här är en annan bil och en annan tillverkare:
http://www.wlie.net/show_imgnews.asp?id=1069

Den ser ännu bättre ut tycker jag.

Priset är 6070 dollar för denna variant:

Motor: 72V/AC, 5KW Battery: 72V135AH Price $6070.00 FOB Shanghai
(The battery need to be maintenance, means maybe 2 months, the battery need to plush water.)
Speed: 60KM Travel distance: 120KM Climbing ability: 25°
This one have 6 units battery, each one is 12 Volt.

Zeus: Hur ser du att det inte är kvalite? Och blybatterier duger väll till att börja med? Eller så stoppar man i andra batterier. Utveckligen går fort framåt, om några år har nog de moderna batterierna blivit flera gånger billigare än vad de är nu.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Låter som en bra idé. Nästan så man tecknar sig på en direkt. Även om Diesel är förhållandevis billigt så är det just en "kortare sträcka bil" man önskar. Tex barnen till dagis när det regnar. Till långfärder är den kass men då har man ju gassguzzlern.

Tyvärr är det säkert en jävulska massa meck med SBP & VV innan man "får lov". Säkerheten är ju också ett gissel. :?

Blybatterier duger gott, de har bra livslängd om man vårdar dem och de är billiga. Rent ekonomiskt finns det antigen det eller 100 papp som kostnad och då tar jag gärna lite mindre C och mer vikt än just 2-3 mil längre per laddning och hårdare accelerationsmöjligheter.

Effekten räcker ju gott och väl tycker jag. En bubbla ligger ju på en 30-35 häst och de går ju 100 knyck ungefär, en bra dag ännu mer.

Ni som bor i stan borde ju bara klicka på "Köp nu" direkt.
FredrikNestor

V-G: Kul att du är intresserad.
Precis som du säger så är en elbil praktisk för kortare sträckor.
Som t.ex. i Lindö, ett villaområde 5km utanför Norrköping. Där åker nästan ALLA bil till jobbet i stan, varje dag. De sitter en person i varje bil! Helt onödigt. Jag tror att många av dem skulle vilja ha en elbil som andrabil, så att kärringen (eller gubben) kan åka till jobbet varje dag. Och nej, de orkar tydligen inte cykla. Människor är slöa.
Och eftersom det är så mycket snack om klimaten nu, och det blir bara värre och värre. Människor blir mer och mer miljömedvetna. Så jag tror att intresset för elbilar kommer bli stort om några år. Och som sagt batterierna är välll det enda problemet idag.

Jag ska kolla upp med SBP och VV exakt vilka regler som gäller. Jag har bara läst lite grand om det än.
Det finns tydligen ett dokument som där ALLA kraven som ställs på ett fordon finns med. Men tyvärr kostar det dokumentet 1800kr vad jag förstod.
Självklart måste man veta med säkerhet att elbilen kommer att bli godkänd i Sverige, innan man importerar den.

Jag/Vi får kolla upp i lugn och ro vilka regler som gäller och hur man går tillväga för att importera. Ingen panik för min del.

Hoppas att det finns fler intresserade! Vore kul om vi blir 6 st, blir billigast så. Annars finns det 20 fots containrar som rymmer 2 bilar. Det går det med.

/ Fredrik
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Om man tex säger att man behöver 2 bilar (inte ovanligt idag) så skulle jag tippa på att en sån här täcker 8 av 10:s behov. Säg att man lägger 40 papp och sen "gratis", kan man ens fundera på något annat sen?

I stan skulle det säkert täcka ännu flers behov då hyrbilar är lätt tillgängliga om man nu ska någon längre sträcka.

Låter nästan som framtiden detta :D
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

Angående den första bilen där så känns det lite tveksamt att man får byta ut batteriet efter klena 6500 mil. Men själva bilen lär väl inte hålla särskilt mycket längre.

Sen är 65 km/h väldigt sakta, det kommer ju att ta evigheter att ta sig runt till olika ställen, om man nu inte bor i storstaden, då är nog en sådan bil perfekt.
FredrikNestor

Precis. 65km/h räcker kanske inte om man bor på landet, men i stan räcker det gott och väl, eftersom det ändå bara är 50km/h i stan.
Klena 6500mil?!? Det är väll helt ok. Batterierna kostar 120 dollar styck, och det går åt 6 st, det blir alltså ca 5000kr. Dvs ca 0.77kr per mil.
Så totalt kostar bilen alltså 0.77kr + elförbrukning ca 1kr = ca 2kr/mil, och då kör man helt miljövänligt! Tänk på det! :) Egentligen borde man betala MER för att köra miljövänligt, men med den här bilen betalar man mindre.

Jag ska kolla upp med kommunen om jag parkerar gratis i stan med en elbil. Då sparar man ytterliggare några hundralappar i månaden, och det blir mycket pengar det med!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Den andra bilden tycker jag såg mycket vettigare ut! Själva idéen är ju skitsmart! Speciellt i städer.

Bly fungerar säkert, men känns lite väl tungt enligt mig...

Kollar man på bilderna tycker jag mig se mycket billig plast med dålig passform, standarddelar som i andra sammang inte känts så bra och överlag ingen känsla för detaljer. Nu kanske inte det spelar så stor roll för dig, men jag skulle absolut inte välja en bil som glappar här och där och inte har en skön känsla.

Den känslan är otroligt dyr att ta fram och tar mycket tid, något som jag inte tror lagts ner på denna bil.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Låter intressant men det finns ju en del frågor... Hur är det t.ex. med vinterutrustning? Finns någon värme/isolering. Reservdelskostnader? Trafiksäkerhet? Maxlast? Laddningstid? Ja säkert fler saker också som jag inte kommer på just nu, men jag är helt klart nyfiken på vad detta resulterar i och vad den slutliga kostnaden blir...

/PeterH
FredrikNestor

Det får ju inte se för jävligt ut, men meningen med bilen är att ta sig från A till B. Som sagt bil nr 2 ser snyggare och proffsigare ut, men kostar något mer, men det är inte så stor skillnad.

Laddtiden är ca 10 timmar tror jag. Och reservdelarna är nog mycket billiga, som allt annat från Kina. Alla dessa frågor får vi samla ihop och sedan maila till tillverkaren sedan.

Nu ska jag ut och fånga leta spår från inbrottstjuvar. Jävla as som gör inbrott varje helg i järnvägsvagnarna. Men att leta spår på en bangård är ju inte så svårt :D

Ha de!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

För er som bor i stockholms innerstad så är det kul att veta att genomsnittsfarten i innerstaden är runt 11km/h...
FredrikNestor

OCH, ännu viktigare, man slipper trängselskatten om man har elbil! :D
Skriv svar