ECU till en bil egen design, B230FT med 450Nm och 276Hk :)
simon78: Tidsmässigt klarar propellern av en diesel, men hårdvaran och mjukvaran kommer inte vara anpassad efter det.
Jag har kört diesel i bänk och provat att tagit bort pilotinjectionerna helt och det påverkar mest ljudnivån, man får ju justera main Alfa efter det annars drar det iväg. postinjectionerna är väll mest till för regenerering av partikelfiler. om jag skulle köra diesel så tror jag att jag skulle välja en pilot och main injection.
PeotryD: Peak and Hold (låg ohmiga ca 2-4ohm) spridare styrs lämpligast med PWM efter man har öppnat dom. Först jordar man ner spridaren i kanske 1mS, då kan den dra ca 6A sen kör man PWM på tex 17kHz för att hålla spridaren öppen och då drar den ca 1-2A. Då har man en spridare som öppnar snabbt och drar lite srtöm i medel, och stänger snabbt.
Sen finns en annan typ av spridare "Saturated" hög ohmiga (ca 12-18 ohm) som hålls nerjordad så länge man vill ha den öppen.
Alla siffror är tagna ur huvudet och kan vara lite fel.
Det låter som du tänker fel med hög och låg när du ska känna av signalen.
När signalen blir låg öppnar spridaren.
Det behövs olika mängd E-85 för olika driftsfall, så du borde även ha koll på lambda.
När man kör på E-85 bör man optimera tändningen för det med...
/Tripp
Jag har kört diesel i bänk och provat att tagit bort pilotinjectionerna helt och det påverkar mest ljudnivån, man får ju justera main Alfa efter det annars drar det iväg. postinjectionerna är väll mest till för regenerering av partikelfiler. om jag skulle köra diesel så tror jag att jag skulle välja en pilot och main injection.
PeotryD: Peak and Hold (låg ohmiga ca 2-4ohm) spridare styrs lämpligast med PWM efter man har öppnat dom. Först jordar man ner spridaren i kanske 1mS, då kan den dra ca 6A sen kör man PWM på tex 17kHz för att hålla spridaren öppen och då drar den ca 1-2A. Då har man en spridare som öppnar snabbt och drar lite srtöm i medel, och stänger snabbt.
Sen finns en annan typ av spridare "Saturated" hög ohmiga (ca 12-18 ohm) som hålls nerjordad så länge man vill ha den öppen.
Alla siffror är tagna ur huvudet och kan vara lite fel.
Det låter som du tänker fel med hög och låg när du ska känna av signalen.
När signalen blir låg öppnar spridaren.
Det behövs olika mängd E-85 för olika driftsfall, så du borde även ha koll på lambda.
När man kör på E-85 bör man optimera tändningen för det med...
/Tripp
Re: ECU till en bil egen design...
Helt otroligt intressant tråd!
Kanske för att det är precis vad jag är intresserad av
Som sagt tidigare, Tripp du verkar ha grym koll på detta!
Hoppas det kommer mer löpande information om hur det fungerar och vilka lösningar ni valt är grymt sugen på att köra min Supra med en sån här ECU, istället för att köpa VEMS/Meqasquirt eller liknanade.
Det svåra är ju bara att få ihop nåt sånt här, de är inget man gör i första taget, om man nu inte jobbar inom just detta område.
Köpa prylar/komponenter kan alla, få ihop det är en helt annan sak..upptäckte jag då jag försökte börja med precis de här förra året.
Nu sitter man med en hög komponenter och ett protoboard och har inte kommit så mycket längre.
Så detta är ett ljus i mörkret för min del!
Mvh Micke
Kanske för att det är precis vad jag är intresserad av

Som sagt tidigare, Tripp du verkar ha grym koll på detta!
Hoppas det kommer mer löpande information om hur det fungerar och vilka lösningar ni valt är grymt sugen på att köra min Supra med en sån här ECU, istället för att köpa VEMS/Meqasquirt eller liknanade.
Det svåra är ju bara att få ihop nåt sånt här, de är inget man gör i första taget, om man nu inte jobbar inom just detta område.
Köpa prylar/komponenter kan alla, få ihop det är en helt annan sak..upptäckte jag då jag försökte börja med precis de här förra året.
Nu sitter man med en hög komponenter och ett protoboard och har inte kommit så mycket längre.
Så detta är ett ljus i mörkret för min del!

Mvh Micke
Re: ECU till en bil egen design...
Nu har simulatorkorten kommit.
Ska löda lite snart
.
Med detta kort kommer man kunna simulera en motor:
RPM
TPS
Lambda
MAP
Lufttemp
Motortemp
Tändningsnyckel
Digin
Auxin
Generera 58X
Styra via USB.
Samt enkelt koppla ett scope för att kolla på signalerna.


Ska löda lite snart

Med detta kort kommer man kunna simulera en motor:
RPM
TPS
Lambda
MAP
Lufttemp
Motortemp
Tändningsnyckel
Digin
Auxin
Generera 58X
Styra via USB.
Samt enkelt koppla ett scope för att kolla på signalerna.
Re: ECU till en bil egen design...
snyggt och seriöst!! Gillar font testen under kontakten 
Kan du avslöja något om simulatorn?? Vilken processor har du baserat den på?
var tillverkar du dina snygga kort?
Simulerar den en bilmotor, eller simulerar den varje grej för sig själv, dvs temp, TPS m.m.?

Kan du avslöja något om simulatorn?? Vilken processor har du baserat den på?
var tillverkar du dina snygga kort?
Simulerar den en bilmotor, eller simulerar den varje grej för sig själv, dvs temp, TPS m.m.?
Re: ECU till en bil egen design...
Snacka om seriöst projekt och snyggt utförande!
För en mekanist och bildåre som mig själv hade jag aldrig fått ihop mitt MS utan en kunnig kompis...eller rättare sagt, det är bra mkt enklare med en metodisk person med rätt utrustning vid sin sida.
Gör ett dieselkort så kan vi provköra det i våran racebil.
Otroligt snyggt som sagt!

För en mekanist och bildåre som mig själv hade jag aldrig fått ihop mitt MS utan en kunnig kompis...eller rättare sagt, det är bra mkt enklare med en metodisk person med rätt utrustning vid sin sida.

Gör ett dieselkort så kan vi provköra det i våran racebil.

Otroligt snyggt som sagt!
Re: ECU till en bil egen design...
Här kommer en liten uppdatering.
Motorsimulatorn är klar.
Mjukvaran är typ klar för en provstart.
En motor Volvo B230FT är inköpt och monterad i palett för körning i bänk.
Bosen: Simulatorn är baserad på en PIC16F88 och kommer kunna generera 60-2 trigger
eller andra trigger kombinationer. Resten av simulatorn är mest potarna som blir analoga signaler till ingångarna.
PICen kommer även att kunna generera 0-5Volt via PWM och lågpassfilter till AUXin.
Brytare för tändningsnyckel finns med.

Motorsimulatorn är klar.

Mjukvaran är typ klar för en provstart.

En motor Volvo B230FT är inköpt och monterad i palett för körning i bänk.

Bosen: Simulatorn är baserad på en PIC16F88 och kommer kunna generera 60-2 trigger
eller andra trigger kombinationer. Resten av simulatorn är mest potarna som blir analoga signaler till ingångarna.
PICen kommer även att kunna generera 0-5Volt via PWM och lågpassfilter till AUXin.
Brytare för tändningsnyckel finns med.

Re: ECU till en bil egen design...
Vad kul och se att fler brinner för egna ECU-er!
Här är vårt projekt som rullat i 3 säsonger:

Firmware spinner i en dsPIC30F6014A.
40 MIPS räcker till sekvensiell tändning/bränsle, diverse PID-ar och serie kommunikation. Koden är skriven i C.
ECU-n styr en Ford Zetec NGA 2.0L med TD04HL-15T-5 turbo, bränsle E85.

Max
Effekt: 133 kW @ 6000 rpm
Moment: 250 Nm @ 3000 rpm
Vid 1.5 bar absolut, insugsplenum.
Här är vårt projekt som rullat i 3 säsonger:

Firmware spinner i en dsPIC30F6014A.
40 MIPS räcker till sekvensiell tändning/bränsle, diverse PID-ar och serie kommunikation. Koden är skriven i C.
ECU-n styr en Ford Zetec NGA 2.0L med TD04HL-15T-5 turbo, bränsle E85.

Max
Effekt: 133 kW @ 6000 rpm
Moment: 250 Nm @ 3000 rpm
Vid 1.5 bar absolut, insugsplenum.
Senast redigerad av Tom 12 juni 2009, 01:31:40, redigerad totalt 1 gång.
Re: ECU till en bil egen design...
Är den ECU'n helt egen eller bygger den på något annat ? har inte sett nån baserad på dspic förut.
Varför såpass lågt laddtryck (och effekt) ? med flit eller nåt annat ?
Vad är det för bil förresten ? en seven ser jag ju att det är, men är det en caterham eller nåt annat ?
Varför såpass lågt laddtryck (och effekt) ? med flit eller nåt annat ?
Vad är det för bil förresten ? en seven ser jag ju att det är, men är det en caterham eller nåt annat ?
Re: ECU till en bil egen design...
Ytterligare ett sjukt snyggt ECU-bygge!
Trevligt med en 7:a oxå.
Ingen av er "ECU-kunniga" som vill göra ngn form av byteshandel?
Jag är i behov av ett vettigt sprut som klarar COP och en rapp 1,8l sugmotor med sepparata spjäll, har lött runt i mitt MS1-Extra för många varv för att vilja fortsätta med det...och köpa ytterligare ett MS känns sådär. Som sagt, jag vill slippa löda mer än nödvändigt.
Jag har hjulvågar och setupplattor samt alla nödvändiga mätverktyg för vinklar, tryck och temp.
Mao fulla möjligheter till proffesionell corner weight och "track day support".
Bromsningen av ovanstående motor (när den är klar) kommer ske i en komplett motortestcell (Superflow) om det kan vara en morot för ngn att ha möjligheten att få justera in en motor under de förhållandena. För jag misstänker att den kunskapen finns oxå och inte "bara" elbiten?
Ok, det är ett långskott, men jag blev så avis på era kunskaper. Designa en egen ECU...finns inte på kartan.
Trevligt med en 7:a oxå.
Ingen av er "ECU-kunniga" som vill göra ngn form av byteshandel?
Jag är i behov av ett vettigt sprut som klarar COP och en rapp 1,8l sugmotor med sepparata spjäll, har lött runt i mitt MS1-Extra för många varv för att vilja fortsätta med det...och köpa ytterligare ett MS känns sådär. Som sagt, jag vill slippa löda mer än nödvändigt.

Jag har hjulvågar och setupplattor samt alla nödvändiga mätverktyg för vinklar, tryck och temp.
Mao fulla möjligheter till proffesionell corner weight och "track day support".
Bromsningen av ovanstående motor (när den är klar) kommer ske i en komplett motortestcell (Superflow) om det kan vara en morot för ngn att ha möjligheten att få justera in en motor under de förhållandena. För jag misstänker att den kunskapen finns oxå och inte "bara" elbiten?
Ok, det är ett långskott, men jag blev så avis på era kunskaper. Designa en egen ECU...finns inte på kartan.

Re: ECU till en bil egen design...
En liten updatering.
Nya ECUn funkar, provkört först i bil i mitt garage, sen blev det ledigt ett tag i en motorprovcell på jobbet pga ombyggnad.
Har lite problem med om någon kabel kommer för nära tändkablarna, då resetas ECUn?
Ny windowsmjukvara skriven, med stabilare kommunikation.
http://www.youtube.com/watch?v=OGMC5JC5ye8

Vi har kört lite med tändstift med tryckgivare och kollat lite på förbränningstryck, IMEP APMAX AI50% mm..



Nya ECUn funkar, provkört först i bil i mitt garage, sen blev det ledigt ett tag i en motorprovcell på jobbet pga ombyggnad.
Har lite problem med om någon kabel kommer för nära tändkablarna, då resetas ECUn?
Ny windowsmjukvara skriven, med stabilare kommunikation.
http://www.youtube.com/watch?v=OGMC5JC5ye8

Vi har kört lite med tändstift med tryckgivare och kollat lite på förbränningstryck, IMEP APMAX AI50% mm..



Re: ECU till en bil egen design...
Grattis till EMC-problemen 
Har inte läst hela tråden, men har ni designat efter att klara störningar?
Trevligt projekt om inte annat!

Har inte läst hela tråden, men har ni designat efter att klara störningar?
Trevligt projekt om inte annat!
-
- Inlägg: 438
- Blev medlem: 27 mars 2008, 12:53:06
- Ort: Göteborg
Re: ECU till en bil egen design...
Det där måste vara en Volvo Powertrain anläggning va? Väldigt likt motorutveckling på Volvo Penta i Göteborg.
Re: ECU till en bil egen design...
Nu har vi kört lite mer.
Styrsystemet har funkat superbra sista tiden, över en vecka utan omboot och allt bara funkar.
Pressade Volvo motorn lite, till 4500RPM 380Nm 243Hp

Nu verkar det som turbon bottnar, med denna intercooler.
Se video: http://www.youtube.com/watch?v=MDudc4YUUUc

Styrsystemet har funkat superbra sista tiden, över en vecka utan omboot och allt bara funkar.

Pressade Volvo motorn lite, till 4500RPM 380Nm 243Hp


Nu verkar det som turbon bottnar, med denna intercooler.
Se video: http://www.youtube.com/watch?v=MDudc4YUUUc
