3D probing/scanning i cnc-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: 3D probing/scanning i cnc-fräs

Inlägg av MadModder »

Programmet vet ju åt vilket håll det flyttar proben. Säg att kulan är 3mm i diameter. Man har en upplösning på 0,5mm. Först träffar den en yta på en viss höjd. Sen lyfts kulan 1mm, och kör åt vänster. Nu tar det i något. Såklart vet programmet då att något är i vägen någonstans för kulans vänstra halva. Tillbaks till förra positionen, lyft ända upp. Vänster 0,5mm igen. Ner till det tar i igen. Osv.
Nästa rad tar det inte i på samma ställe. Nu vet programmet var hörnet är på det som tog i, på 0,5mm när. Inte 3mm.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

3mm vore ju ett extremfall på en bit med en "icke" förutsägbar geometri. Ex när det är nere i ett trång ficka. Det kan ju ta i rakt mot proben körriktning eller på sidan nästan 90 grader mot körriktningen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Visst. Men när det tar i i sidled höjs ju proben upp till max innan nästa prov görs. Fickan kommer troligtvis bara bli ett litet smalt dike i mätresultaten, men den är i vart fall där. :D
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag tror inte den höjs upp till sitt max efter en träff i sidled, man ställer in hur mycket den ska höjas i Z separat, på mitt sista test hade jag X&Y 1mm och Z1mm alltså träffade den nått när den gick i sidled så går den tillbaka 1mm i sidled sen upp 1mm för att gå emot biten igen och fortsätter så tills den kommit förbi kanten, så fort den går fritt börjar den sen mäta Z nedåt igen.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag tror allt mer på en form av "digital formfräsning" av en solidmodell där man låter probdiametern avlägnsa material i modellen. Då har det inget betydelse vart på spetsen det tar i.

Likadan typ av mekanisk kopierfräsning och svarvning har ju funnits i snart 100år och leverar fortfarande bra precision.

I ett bra cad-cam program så brukar man kunna spara den bearbetade soliden som en ny solidmodell.

Men om det inte finns någon färdig mjukvara så blir det allt en jäkla match att skapa något. :mrgreen:

Man kanske skulle kunna ta rådatan och skriva in det i en "bearbetningsfil" till ex Edgecam. Jag tror inte det programet klarar cnc kod direkt så man måste väl kika på bearbetningsfilernas uppbyggnad.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om man "nollar" proben i centrum på kulan, och scannar av hela detaljen, då borde man få fram en yta som är exakt som originalet, men med ett offset motsvarande kulradien.
Nu är frågan, går det att från dessa resultat, genererera en Solid, och exportera in i något 3D-CAD?
Går det att köra postprocessorn baklänges och generera en Solid, för vidare redigering?
Man vill ju kunna släta till ytan + dra ifrån den offset som kulradien orakade.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag tror machcloud gör precis det, alltså kompenserar för hur stor kulan är.
Prova själva med filer från mach3´s hemsida

Pointcloud fil (propeller):
http://www.machsupport.com/forum/index. ... 6.0;id=803

Machcloud:
http://www.machsupport.com/downloads/MachCloud.zip
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

säter skrev:Nu är frågan, går det att från dessa resultat, genererera en Solid, och exportera in i något 3D-CAD?
Går det att köra postprocessorn baklänges och generera en Solid, för vidare redigering?
Man vill ju kunna släta till ytan + dra ifrån den offset som kulradien orakade.
Det finns ett antal komersiella programpaket, tex CATIA, som har alla verktyg som behövs för att göra sådan "reverse engineering", men dessa programvarorna är rätt tidskrävande att lära sig. För hemmapularen är det nog mer realistiskt att göra en tät mätning, omvandla denna till en polygonyta, bereda kod på denna, fräsa och sen släta ut kantigheterna med smärgelduk.

Det ganske går att leka med toleransen i Mach 3 också för att få den att köra en kantig G-kod lite mjukare...
sledneck

Inlägg av sledneck »

Jag hade en förhoppning att eventuellt Heideinhain Susa
kunde kompensera för det här med brytande probar.
Men icke! Med en brytande probe måste kulan ha samma diameter
som fräsen för kunna att kopiera.

http://www.apserwis.com.pl/pliki/c26.pdf

Kan nån kan Heideinhain :razz:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Svarar på en fråga som jag tror kom i fel tråd.

sledneck"POS: Nu till min verkliga fråga??
Var nyckeln 17mm????????
Det kanske var en Kamasa också,vad vet jag
De flesta köpte ju mitt påstående, även du
senare i tråden
""

Nej den blev väll 1mm mindre tror jag det var. Jag får återkomma med ny probe i min nya fräs i höst
så kanske jag kan bättra på resultatet lite. :)
Skriv svar