Firefox minnesläcka?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sodjan
EF Sponsor

Re: Firefox minnesläcka?

Inlägg av sodjan »

Märkligt, som att lämna TV'n påslagen över natten bara
för att slippa slå på den igen nästa kväll.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är väl ändå en enormt stor skillnad.

Slår jag på TVän så är den ju i samma "state" som kvällen innan efter kanske 5 sekunder utan att jag behövt göra något, stänger jag ner
min linuxdator tar det säkert MINST en kvart av aktivt "arbete" innan den är tillbaka till samma state.. ..Och då är det hemma, på jobbet skulle det ta
oändligt mycket längre tid och påverka mitt arbete i flera veckor framåt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...och påverka mitt arbete i flera veckor framåt.

Antingen är det faktiskt så (och då finns det kanske anledning att fundera
på arbetsmetoder och rutiner) eller så överdrev du (troligast).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Glenn skrev:
JimmyAndersson skrev: "stänga av datorn ? ..då försvinner ju alla fönster! oacceptabelt!"

Använder du Firefox? Där kan man låta programmet spara öppnade flikar när man avslutar programmet och så öppnas allt precis som det var nästa gång man startar datorn och Firefox. :)
..Och var tionde-tjugonde gång så har den rensat bort alla flikar.. det problemet upplever jag både i FF och Seamonkey, både i Windows och *IX..
Tillägget "Session Manager" löser detta genom att spara alla tidigare sessioner, den kan även återställa flikarna om firefox crashat.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Knepigt att vissa inte kan acceptera eller förstå att alla inte använder datorn på samma sätt. Det finns de som inte bara slår på datorn och skriver i word, surfar på nätet och sedan är klara och stänger av datorn för dagen.

Huruvida veckor stämmer eller inte (ser ingen anledning att tvivla) är egentligen inte relevant, att behöva 20-30 min för att återställa arbetsmiljön (plus 5-10 min i uppstart av dator) anser jag är tillräckligt lång tid för att inte stänga av datorn.

Om man bara skriver lite i word så kanske det låter otroligt att det skulle behövas så mycket fönster hit och dit men vissa använder datorn till mer avancerade saker än ordbehandling.

Om det sen är på ett företag så är det ju kostnadsmässigt mycket sämre att offra 30min / dag till att komma igång med datorn, borde väl kosta runt 200kr i lönekostnader att jämföras med strömförbrukningen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mrfrenzy: Tack för tipset! :)
Förutom att använda SessionManager som backup av session, så kan man även använda det för att fixa sessions för olika typer av "surfning".
T.ex en session för diverse nyhetsajter, en session när man programmerar (datablad, specifika trådar, mm), osv. :)

Jag använder även Treestyle Tab som grupperar olika tabbar. T.ex om jag har tre EF-tabbar så går tab-knapparna (de över
själva surf-rutan) att fälla ihop, ungefär som i aktivitetsfältet och startmenyn i WinXP. Det gör att man slipper scrolla igenom alla tab-knappar.

För att spara alla fönster (t.ex mappar och sånt utanför webläsaren) som är uppe så finns det ett enkelt knep:
Skaffa MacOS eller AmigaOS. :)
Graj

Inlägg av Graj »

Vad är det egentligen på en hemdator som inte kan scriptas så att det återställer sig till eftersträvat läge efter uppbot automatiskt?

Angående att återställa fönstrena "som amiga os" så gör väll även kde det.
Skriv svar