Firefox minnesläcka?
Firefox minnesläcka?
Hej på er.
Jag använder firefox nu för tiden då IE alltid sabbade min dator med virus. Ändå är jag sparsam med vilka sidor jag besöker även fast jag ibland hamnar på skumma torrentsidor osv.
Nu e det så att jag har problem med firefox på min stationära och min bärbara. Om jag lämnar ett firefox fönster uppe när jag går å lägger mig (dvs.. om jag glömmer att stänga av den, vilket händer ibland) så vaknar jag till en massa lagg eller en massa krasher! Samma sak händer med min bärbara. Jag kan ligga å titta igenom ett par trådar här på elektronikforumet innan jag somnar och glömma att stänga ner fönstret innan jag slår ner skärmen vilket får min dator att gå i sleep. Varje gång jag försöker väcka min dator från sleep när jag har firefox igång så tar det säkert mellan 5-7min innan nåt händer. Har jag inte firefox igång så funkar datorn efter ett par sekunder.
Är det någon som har samma problem? Har hört runt lite å det pratas om att det kan vara en addon till firefox som gör detta?
Edit: Min bärbara använder jag endast för att betala räkningar, kolla diverse forum och läsa lite på tidningarnas hemsidor. Inget porr eller liknande.. så fråga inte om jag varit på skumma sidor tack
Jag använder firefox nu för tiden då IE alltid sabbade min dator med virus. Ändå är jag sparsam med vilka sidor jag besöker även fast jag ibland hamnar på skumma torrentsidor osv.
Nu e det så att jag har problem med firefox på min stationära och min bärbara. Om jag lämnar ett firefox fönster uppe när jag går å lägger mig (dvs.. om jag glömmer att stänga av den, vilket händer ibland) så vaknar jag till en massa lagg eller en massa krasher! Samma sak händer med min bärbara. Jag kan ligga å titta igenom ett par trådar här på elektronikforumet innan jag somnar och glömma att stänga ner fönstret innan jag slår ner skärmen vilket får min dator att gå i sleep. Varje gång jag försöker väcka min dator från sleep när jag har firefox igång så tar det säkert mellan 5-7min innan nåt händer. Har jag inte firefox igång så funkar datorn efter ett par sekunder.
Är det någon som har samma problem? Har hört runt lite å det pratas om att det kan vara en addon till firefox som gör detta?
Edit: Min bärbara använder jag endast för att betala räkningar, kolla diverse forum och läsa lite på tidningarnas hemsidor. Inget porr eller liknande.. så fråga inte om jag varit på skumma sidor tack
-
Re: Firefox minnesläcka?
Jag kör FF 3.0.9 jag har vanligen en fem-sex fönster igång och ett femtiotal flikar.
Jag kör AD-BLOCK och anser att det i det närmaste är gåvan till mänskligheten.
Jag har även igång fem-tiotal andra program plus ca 10 filhanterare och några CMD tolkar.
Jag startar om maskinen varannan vecka i förebyggande syfte, och ser inte dina problem.
Kör CTRL+ALT+DEL slå på CPU-tid som kolumn i processer och sen var tiden går åt till.
Ca 2,5% av tiden och 25% av minnet används av FF.
Vissa versioner av Adobe Reader är stora belastningar i minne och CPU-kapacitet.
Men det är enkelt och säkert att testa, i aktivitetshanteraren, avsluta aktiviteten Mozilla Firefox.
Starta sen Firefox och låt den återställa alla flikar och fönster.
Vart det någon skillnad?
Jag kör AD-BLOCK och anser att det i det närmaste är gåvan till mänskligheten.
Jag har även igång fem-tiotal andra program plus ca 10 filhanterare och några CMD tolkar.
Jag startar om maskinen varannan vecka i förebyggande syfte, och ser inte dina problem.
Kör CTRL+ALT+DEL slå på CPU-tid som kolumn i processer och sen var tiden går åt till.
Ca 2,5% av tiden och 25% av minnet används av FF.
Vissa versioner av Adobe Reader är stora belastningar i minne och CPU-kapacitet.
Men det är enkelt och säkert att testa, i aktivitetshanteraren, avsluta aktiviteten Mozilla Firefox.
Starta sen Firefox och låt den återställa alla flikar och fönster.
Vart det någon skillnad?
Ja, det blir otroliga skillnad i fall jag stänger ner firefox men sparar min session (alla fönster) och öppnar samma fönster igen.
det som verkar läcka mest är flash, kör man flashblock så funkar det bättre.
Men visst läcker det minne.. :/
Men visst läcker det minne.. :/
Jo, jag tror det är någon slags addon som drar en j*vla massa minne efter ett tag. Men jag har svårt att issolera vilken. Ska kolla i fall det e denna sida som får datorn att bli uppkorkad eller inte. Ska låta min bärbara först stå med öppen skärm på google (vilket inte brukar få problem). samt att min stationära dator ska få stå på den samma.. Abnormala (har absolut ingen aning i fall jag använder rätt ord - litar på scrubs) värden kan ge mig information om t.ex. vilka script osv som används på vilka sidor.
Men ärligt talat så har jag dykt på problemer sen jag joinade er lyckliga på forumet här. Det måste finnas något mot detta.
Men ärligt talat så har jag dykt på problemer sen jag joinade er lyckliga på forumet här. Det måste finnas något mot detta.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Appropå Adobe reader, så kan jag rekommendera att avinstallera detta monster och lägga in Foxit Reader istället. Liten, smidig, snabb. 

Tycker också alltid att Firefox verkar läcka minne. Har webbläsaren varit på ett tag känns det som att Opera är snabbare med flash än Firefox är utan... Det finns säkert några tester som motbevisar det hela, men jag har nästan slutat använda fireofox. Jag kör Opera och ibland Konqueror.
-
Uppgradering till FF 3.0.10 har ställt till det.
Numera så med en nystartad FF och ingen laddad webbsida (about:blank) så växer FF med ca 10k/s eller 36MB i timmen, så nu har även min problem.
CTRL+ALT+DEL och dödande av FF, vid uppstart av FF igen så väljer man bara att återställa alla länkar så har man tillbaka det man jobbade med men med avsevärt mycket mindre footprint.
Numera så med en nystartad FF och ingen laddad webbsida (about:blank) så växer FF med ca 10k/s eller 36MB i timmen, så nu har även min problem.
CTRL+ALT+DEL och dödande av FF, vid uppstart av FF igen så väljer man bara att återställa alla länkar så har man tillbaka det man jobbade med men med avsevärt mycket mindre footprint.
Jag har FF 3.0.10 (WinXP SP3) och det är helt stabilt.
Det växer lite i minne under några sekunder efter start
men sedan står det helt still tills jag gör något med FF.
> ...Om jag lämnar ett firefox fönster uppe när jag går å lägger mig...
Varför i jösse namn gör du det? Stäng av datorn när du inte använder den!
Eller sitter du och surfar från någon server som måste vara "uppe" även
när du inte använder den ? Det är väl lika dumt det i och för sig...
Det växer lite i minne under några sekunder efter start
men sedan står det helt still tills jag gör något med FF.
> ...Om jag lämnar ett firefox fönster uppe när jag går å lägger mig...
Varför i jösse namn gör du det? Stäng av datorn när du inte använder den!
Eller sitter du och surfar från någon server som måste vara "uppe" även
när du inte använder den ? Det är väl lika dumt det i och för sig...
stänga av datorn ? ..då försvinner ju alla fönster! oacceptabelt!
fast windowsdatan får man ju boota om nån gång i veckan för den ska vara användbar, *ix-maskinerna och Amigan kan ju däremot stå på i månader.
fast windowsdatan får man ju boota om nån gång i veckan för den ska vara användbar, *ix-maskinerna och Amigan kan ju däremot stå på i månader.
Klart man stänger av datorn, men inte en "riktig" avstängning utan endast vilo- eller vänteläge. Så då startar jag sällan om firefox heller, men det fungerar ändå. Stabilt runt 150MB nu, med en hög med flikar uppe.
Har nada problem med minnesläckage i IE (inga virus heller för den delen).
Jag kör med IE7pro där det finns flashblockerare tom aftonbladet går att gå in på
Jag kör med IE7pro där det finns flashblockerare tom aftonbladet går att gå in på

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Glenn:
"fast windowsdatan får man ju boota om nån gång i veckan för den ska vara användbar, *ix-maskinerna och Amigan kan ju däremot stå på i månader."
Jag skulle gärna vilja hålla med dig, men faktiskt så har jag flera gånger haft min WinXP-burk igång i tre veckor utan problem.
I vanliga fall stänger jag av den när jag inte sitter vid den, men detta var då jag behövde logga en massa data.
"stänga av datorn ? ..då försvinner ju alla fönster! oacceptabelt!"
Använder du Firefox? Där kan man låta programmet spara öppnade flikar när man avslutar programmet och så öppnas allt precis som det var nästa gång man startar datorn och Firefox.
"fast windowsdatan får man ju boota om nån gång i veckan för den ska vara användbar, *ix-maskinerna och Amigan kan ju däremot stå på i månader."
Jag skulle gärna vilja hålla med dig, men faktiskt så har jag flera gånger haft min WinXP-burk igång i tre veckor utan problem.
I vanliga fall stänger jag av den när jag inte sitter vid den, men detta var då jag behövde logga en massa data.
"stänga av datorn ? ..då försvinner ju alla fönster! oacceptabelt!"
Använder du Firefox? Där kan man låta programmet spara öppnade flikar när man avslutar programmet och så öppnas allt precis som det var nästa gång man startar datorn och Firefox.

Problemet är mer att det går segare och seeegare och seeeegare.. tillslut tar det flera sekunder från att man klickar tills att ens ikonen/filnamnet markeras.JimmyAndersson skrev: Jag skulle gärna vilja hålla med dig, men faktiskt så har jag flera gånger haft min WinXP-burk igång i tre veckor utan problem.
Förr brukade dessutom USB-enheter tappas bort efter för lång (nån vecka) uptime, men det var det länge sen jag råkade ut för nu.. kanske lagades i nån uppdatering ? ..till och med microsoft kanske kan förbättra saker om dom får en 8 år på sej

..Och var tionde-tjugonde gång så har den rensat bort alla flikar.. det problemet upplever jag både i FF och Seamonkey, både i Windows och *IX..JimmyAndersson skrev: "stänga av datorn ? ..då försvinner ju alla fönster! oacceptabelt!"
Fast det är väl inte just browsern som är det stora problemet utan alla andra fönster.. på *ix-maskinerna är det ju ett oändligt antal shellfönster man har uppe, många med ssh-koppel i, då kan man inte ta ner datorn i standby.