Renovering av kompressor

Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Renovering av kompressor

Inlägg av Anderst »

När jag grävt fram kompressorn för att bygga en hylla där den stått ser jag att den är i rätt risigt skick iaf utseende mässigt

Bild
Plockar av kompressorblocket

Bild
Skvalpar väl mycket om kompressorn när jag flyttar på den så jag tar ut den och tömmer
Bild

Bild
ut en 10l rost vatten eller så
på med lite avfettning och skruva på kompressorblocket
Bild
Bild
Bild
Cylindrarna och kolvringarna ser helt okej ut.
Bild
Byter olja, får ta lite motorolja för att lösa upp sista av den gamla oljan. Här önskar jag att projektet gick så att jag satte ihop maskinen och den funkade. Tvärr så kände jag ett glapp på 5mm på den lilla kolven.
Bild
Plockar lös den och lagret är slut, den undre halvan var skaplig men över helt borta och vevaxeln har nött i aluminiumet.
Inte heller vev axeln är schysst.
Bild
Så det blir att försöka hitta nytt lager, om det inte går vilket jag tror, kompressorn är från 73 så blir det att försöka tillverka nåt som är bättre än inget. Någon som vet nåt bra material att tillverka ett lager av?? kanske svarva en bit mässing? eller böja en bit plåt?
EDIT: bildfel, text
Viper

Re: Renovering av kompressor

Inlägg av Viper »

Borde väl inte vara helt omöjligt att hitta sig ett nytt lager tycker man, dom bör väl ändå hålla någon slags standard skulle jag väl vilja hoppas på iaf. :) Annars finns det ju alltid nya block och sådant att köpa och slänga på maskineriet eftersom du har allt annat så bör det ju inte vara för kostsamt.

Annars är det väl mässing som är lämpligt material till ett nytt lager skulle jag tro.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, borde gå att göra tex bronslager om man har tillgång till någon form av lämplig precicions slip. om det nu inte finns färdiga, kolla med ALAB (?), vet de säljer delar till ingesoll-rand blocken så är ju inte omöjligt de kan ge upplsag om något som passar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fosforbrons skulle nog kunna fungera, finns på Ironbil har jag för mig i stänger.

2-stegs kompression? Trodde jag inte, annars är väl 1 kolv och ett steg det vanligasta i dag eller?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lager går att gjuta på plats, babbits och liknande

annars hadde jag nog kört med lagerbrons, det jobbiga är ju att ordna till vevstaken, svarva eller arborra går ju
har gjort det i gamletider då jag hadde ont om penningar, men gott om tid och maskiner

det finns ju nya kompressorblock med, men dom känns dyra i förhållande till en helt ny kompressor

på nästan alla nya småsmaskiner är det enstegs, tvåstegs om man ska ha 8 kilo och lite kapacitet

däremot har jag sett nya trecylindriga block som är enstegs, mysko prylar :humm:
kanska stora 5.5kw eller så
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Att köpa nytt block är inte aktuellt just nu och de jag har sett som ligger under runt 2kkr är alla enstegs. Då kör jag istället slut på detta block på riktigt först :D. Ska höra lite med lagerförsäljare här i stan om det går att få tag i dock så tror jag att det inte kommer hjälpa så mycket, ser ut som om det är en hel del materiel från vevstaken som är bortnött. Svarva till vevaxeln är nog inte omöjligt, tyvärr är precisionen på min svarv inge vidare och jag känner inte för att lägga ner många timmar på att göra en lämplig rigg. Blir alltså att försöka fixa till så skapligt det går med lager, hemmagjort eller köpt och slipa ner vevaxel en aning med handslip tror jag. Glömde nämna det att det är 380 L/m och 2.1kw motor på kompressorn ungefär

EDIT: ja precis som grym säger riktigt besvärigt att fixa till vevstaken
GFEF

Inlägg av GFEF »

Först och främst SÄKERHETEN !!!!!

Hur ser botten på luftbehållaren (tryckkärlet) ut ???
Hur mycket har rosta bort ???

Henry
>Trodde jag inte, annars är väl 1 kolv och
>ett steg det vanligasta i dag eller?

All tillförd kompressions energi återfinns som värme.
Endast väldigt lågt tryck eller kompressorer som står still
eller går avlastade störe delen av tiden fungerar med ETT steg.

Enda undantaget från flera steg är skruvkopresssorer med oljeinsprutnig.
Oljan fungerar som värmeupptagande media och oljekylaren är mellankylare.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Säkerheten är lugn tror... hmm får ta och öppna upp stora korken på ena sidan och känna och lysa lite .. Mycket bra poäng

Den prisklass ett ev nytt block skulle ligga på så är de enstegs som finns tror jag
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=153612

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=89721

eller kanske denna är 2stegs?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=012038
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tycker det ser ut som det är mest aluminiumklet på vevtappen.
Lite svårt med storlek och bilder men Briggs&Strattons motorer kan ha lager i det häradet.
Staken är väl värre med isåfall och jag undrar ju om det varit nån lagring öht förutom aluminiumet i staken.
Eller du kanske har gömt resterna av lagren nånstans utanför bild. :humm:
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Sorry trodde det syntes på den bilden med vevstaken. En lite bättre bild:
Bild
Den nedre delen av lagdet och vevstaken är helt okej, medan den övre delena av lagret är borta .eller hade en liten bit kvar av den övre halvan
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Jag tror det blir att bygga upp med epoxymetall eller vad det heter, lär blir bättre än vad är och sen slänga på ett lager jag köpt, lägger upp bilder när jag testat
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade nog personligen tagit och armerat det i så fall bara för att vara säker. Ta om du hittar något som är baserat på Bisfenol-A i stället för det blir väldigt hårt men aningen aningen segt (inget man märker eller kan se men på mikroskopisk nivå) vilket gör att det krävs en del för att det skall spricka som vanlig expoxi kan göra i vissa fall om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Försökte i helgen, men upptäckte att min kemiska metall hade härdat i paketet. Hur menar du menar du armera??, det är ca 2mm som fattas som jag ska bygga upp. Jag lägger upp bilder när jag försökt, blir dock inte förrän nästa vecka nu när det är midsommar och annan elände
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja glasfiber eller fint metallnät tex men är inte säker på att det behövs trots allt men mer bara i fall, glasfiber går nog inte så bra vid närmare eftertanke då kemisk metall är rätt tjockt i förhållande till tex polyesterspackel.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Blev att fylla igen med kemiskmetall och sen köpte jag ett lager som passade skapligt och satt ihop, lagade även stänksmörjningen så att lagret ska få lite olja. Jag har aldrig hört kompressorn låta så lite, har förmodligen varit trasig i en 15 år eller så. Sen hur länge men lagning håller få man se, men den går kanske max 10h per år. Tyvärr blev bilderna riktigt dåliga som jag tog. suddiga så lägger inte upp några
Skriv svar