Projekt: Fordons dator - Med massa sensorer!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Projekt: Fordons dator - Med massa sensorer!

Inlägg av MadModder »

Finns 3-cylindriga skotrar som tänder alla tre cylindrar samtidigt varje varv, så det blir m.a.o. 3 gnistor per varv. :)

squizer: Ja det är precis så jag menar. Varje tändhatt är en klump med kontakt på, som det går tre tunna ledare ut från. Troligtvis jord, +12V och signal.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är s.k Wastefire, så gör man mest för att förenkla, så man slipper en fördelare (mekanisk eller elektronisk)

Har man spole integrerad med tändhatten á la saab så har man ju iaf garanterat en lågspänningsignal att koppla in sej på :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

G0ry:
Nope, det är förgasare på den. Men jag hänger inte riktigt med på hur jag skulle kunna få reda på bensinförbrukningen från den datan? LMM'en mäter ju hur mycket luft som motorn suger in, och gasspjällsgivaren mäter ju bara hur mycket jag gasar?? Men vilket fall som helst så kan det ju vara intresant med en gasspjellsgivare, så det ska jag skriva upp på listan :).

Glenn:
Okej, då måste man veta om den tände varje varv eller var fjärde.. Hur tar man reda på det då? :humm:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ta loss tändstiftet, sätt tillbaka det i tändhatten och jorda mot motorn, sen så är de bara kicka runt motorn eller köra den på startmotorn, så lär de bli rätt så uppenbart, eller så programmerar du bara in inställningar i programmet så kan du ändra sen, om ditt program visar att motorn varvar 2500rpm på tomgång så vet du att nått är fel :)

Tänke ifall du vet mängden luft som motorn slukar i sig, så kan du ta hjälp av spjällgivaren, för du vet väl hur stort munstycke i förgasen du har. Kanske räcker med varvtal på motorn,
Skriv svar