Projekt: Fordons dator - Med massa sensorer!
Projekt: Fordons dator - Med massa sensorer!
Tjena.
Jag har kommit fram till vad jag vill/tänker göra som projekt arbete. Idéen är en liten dator (pico-ITX helst) och en 7" skärm som monteras i ett fordon (blir antagligen min 4-hjuling). Till datorn kopplas sedan (via ett hemmabyggt RS232 expansionskort) en massa sensorer, bla en varvtals sensor på varje hjul, accelerometer m.m. På displayen kommer sen all data visas (i ett grafiskt GUI skrivet i C++) typ som en bild på en bil; färgen på hjulen skiftar beroende på den procentuella avvikelsen från markens hastighet (dvs, hur mycket hjulen slirar). Även fyra grafer som visar krafterna i X, Y, Z led samt deras kraft resultant, och två pilar som visar krafternas riktning i X/Y och Z led.
Ja, nu fattar ni nog idéen... Det jag har problem med är val av hårdvara.. Då det ska sitta på fyrhjulingen kommer det skaka VÄLDIGT mycket... Man får lägga elektroniken på något stötdämpande material, men kommer den hålla för det då? Känsligast är det väll med TFT-skärmen som inte kan ha lika mycket stöt dämpning som själva datorn. Självklart kommer jag inte heller försöka köra med HDD, utan jag använder minneskort istället.
Jag funderar på två olika prisvärda TFT-skärmar jag har hittat, en från Sverige och en från Kina...
SÅN SOM FINNS PÅ KOMPLETT.SE
ELLER FRÅN DX I KINA
Den kinesiska skärmen:
* Dubbla upplösningen i höjdled, lite sämre på breden.
* Samma ljusstyrka som svenska
* Högre kontrast än den svenska...
* Lite billigare
* Kanske ingen garanti??
* Har VGA in, till skillnad från den svenska...
* Ungefär samma effekt förbrukning (~10w)
Så, jag tycker den kinesiska verkar bättre, nackdelen är bara, DEN ÄR KINESISK...
Vilken borde jag ta?
-------------
Accelerometern måste ju sitta fast utan stötdämpning på 4-hjulingen, kan den må dåligt av vibrationerna??
Mvh. Danne
Jag har kommit fram till vad jag vill/tänker göra som projekt arbete. Idéen är en liten dator (pico-ITX helst) och en 7" skärm som monteras i ett fordon (blir antagligen min 4-hjuling). Till datorn kopplas sedan (via ett hemmabyggt RS232 expansionskort) en massa sensorer, bla en varvtals sensor på varje hjul, accelerometer m.m. På displayen kommer sen all data visas (i ett grafiskt GUI skrivet i C++) typ som en bild på en bil; färgen på hjulen skiftar beroende på den procentuella avvikelsen från markens hastighet (dvs, hur mycket hjulen slirar). Även fyra grafer som visar krafterna i X, Y, Z led samt deras kraft resultant, och två pilar som visar krafternas riktning i X/Y och Z led.
Ja, nu fattar ni nog idéen... Det jag har problem med är val av hårdvara.. Då det ska sitta på fyrhjulingen kommer det skaka VÄLDIGT mycket... Man får lägga elektroniken på något stötdämpande material, men kommer den hålla för det då? Känsligast är det väll med TFT-skärmen som inte kan ha lika mycket stöt dämpning som själva datorn. Självklart kommer jag inte heller försöka köra med HDD, utan jag använder minneskort istället.
Jag funderar på två olika prisvärda TFT-skärmar jag har hittat, en från Sverige och en från Kina...
SÅN SOM FINNS PÅ KOMPLETT.SE
ELLER FRÅN DX I KINA
Den kinesiska skärmen:
* Dubbla upplösningen i höjdled, lite sämre på breden.
* Samma ljusstyrka som svenska
* Högre kontrast än den svenska...
* Lite billigare
* Kanske ingen garanti??
* Har VGA in, till skillnad från den svenska...
* Ungefär samma effekt förbrukning (~10w)
Så, jag tycker den kinesiska verkar bättre, nackdelen är bara, DEN ÄR KINESISK...
Vilken borde jag ta?
-------------
Accelerometern måste ju sitta fast utan stötdämpning på 4-hjulingen, kan den må dåligt av vibrationerna??
Mvh. Danne
Re: Projekt: Fordons dator - Med massa sensorer!
Ytmonterad elektronik håller oftast bättre för vibrationer och stötar, eftersom komponenterna har mindre massa...
Hastighetsmätare kanske?
Varvräknare för motorn?
GPS?
Bara att samla in så mycket data som möjligt helt enkelt = kul.
Hastighetsmätare kanske?
Varvräknare för motorn?
GPS?
Bara att samla in så mycket data som möjligt helt enkelt = kul.
Hastighetsmätare kanske?
Varvtalsmätare på hjulen = hastighetsmätare, visst är det så man brukar mäta?
Jag tänkte använda det framhjul som snurrar snabbast som reell hastighet. (Baserat på min teori att ett framhjul som inte har drivning på sig kan få sladd så det snurrar långsammare än marken, men det kan aldrig snurra snabbare. Visst stämmer det?). Sen tänkte jag att om man bromsar så att man låser alla hjulen, då kommer ju hastighets mätaren att visa 0km/h, så då kan man ju använda X axelns värde från accelerometern för att räkna ut hur fort det igentligen går ( i alla fall på ett ungefär).
Varvräknare på motorn funderade jag också på, men det är lite svårt att komma åt något av motorn på min 4-hjuling.. Allt är inkapslat...
En GPS kunde väll vara rätt smidigt, dock kanske inte så intressant då jag bara kommer köra hemma.. Men man kan ju få ut riktning och hastighet ur den!
Övriga sensorer jag vill/ska ha:
* Vinkelsensor på styrningen
* Tilt/Pan sensorer (kanske kombinerade med accelerometer mätningarna för att plocka bort centrifugalkrafter m.m.)
* Diverse temperatursensorer
* real time clock (Sitter i datorn ju)
* m.m.
Edit: En webbkamera som filmade framåt hade ju varit coolt, men det är nog lite avancerat för mina programmeringskunskaper i C++ och dessutom skulle man ganska snabbt fylla en 16GB sticka..?
Varvtalsmätare på hjulen = hastighetsmätare, visst är det så man brukar mäta?
Jag tänkte använda det framhjul som snurrar snabbast som reell hastighet. (Baserat på min teori att ett framhjul som inte har drivning på sig kan få sladd så det snurrar långsammare än marken, men det kan aldrig snurra snabbare. Visst stämmer det?). Sen tänkte jag att om man bromsar så att man låser alla hjulen, då kommer ju hastighets mätaren att visa 0km/h, så då kan man ju använda X axelns värde från accelerometern för att räkna ut hur fort det igentligen går ( i alla fall på ett ungefär).
Varvräknare på motorn funderade jag också på, men det är lite svårt att komma åt något av motorn på min 4-hjuling.. Allt är inkapslat...
En GPS kunde väll vara rätt smidigt, dock kanske inte så intressant då jag bara kommer köra hemma.. Men man kan ju få ut riktning och hastighet ur den!
Övriga sensorer jag vill/ska ha:
* Vinkelsensor på styrningen
* Tilt/Pan sensorer (kanske kombinerade med accelerometer mätningarna för att plocka bort centrifugalkrafter m.m.)
* Diverse temperatursensorer
* real time clock (Sitter i datorn ju)
* m.m.
Edit: En webbkamera som filmade framåt hade ju varit coolt, men det är nog lite avancerat för mina programmeringskunskaper i C++ och dessutom skulle man ganska snabbt fylla en 16GB sticka..?
Ta en billig Asus eee 701, så har du mätdator. Sladden till skärmen kan ev förlängas (LVDS signalering).
Ev kan du mäta motor å annat genom att köra signalanalys på vibrationerna frånmotorn.
Ev kan du mäta motor å annat genom att köra signalanalys på vibrationerna frånmotorn.
Priset på den (2500 kr) är ju klart frestande... Men det är väll det enda
. Den är ju inte sååå liten, den har riktigt kass prestanda, och om skärmkabeln inte går att förlänga är den värdelös..
Jag ska komma ihåg den, men jag vill hellre ha en pico-itx som jag kan köra XP (möjligen 98) på.. 
Hmm.. Signalanalys på vibrationerna från motorn, du tror inte andra vibrationer stör? Annars kanske man kunde mäta ripplet från generatorn? Tåler att tänkas på!

Hmm.. Signalanalys på vibrationerna från motorn, du tror inte andra vibrationer stör? Annars kanske man kunde mäta ripplet från generatorn? Tåler att tänkas på!
Varav valet av minneskort i stället för en SSD?
Kass prestanda håller jag inte riktigt med om...
Har iofs eeepc 900 men den har samma processor, bara det att den inte är underklockad.
Celeron på 900MHz slår en VIA på samma klockfrekvens med stor marginal.
701:an kan man hitta för 2000:- ny. Klocka bara upp den till 900MHz.
900 med 9" skärm för 2500:-.
Du kör lätt XP på en eee!
Angående varvtalet, kommer du inte ens åt tändstiften?
Diverse temperatursensorer kanske du redan har tänkt på?
Har iofs eeepc 900 men den har samma processor, bara det att den inte är underklockad.
Celeron på 900MHz slår en VIA på samma klockfrekvens med stor marginal.
701:an kan man hitta för 2000:- ny. Klocka bara upp den till 900MHz.
900 med 9" skärm för 2500:-.
Du kör lätt XP på en eee!
Angående varvtalet, kommer du inte ens åt tändstiften?
Diverse temperatursensorer kanske du redan har tänkt på?
[SSD]
Ahh, Visste knappt att det fanns något sånt! Vad är skillnaden från att köra med minneskort förutom att det finns SSD med SATAII protokoll (och att dem finns större än minneskort)??
Tex. denna? ÄR DENNA BRA?
gurgalof:
Ok, Om den ligger på 900Mhz egentligen blir det ju en stor uppgradering! Men jag tycker ändå det är roligare med ett Pico-ITX
Dem är så ruskigt små!
Jodå, tändstiftet kommer jag åt, då måste man bara hacka kontakten på något sätt... Du menar att man tar den signalen, kör genom en gigantisk spänningsdelare, filtrerar det och trycker in det i uC för att sedan multiplicera med 4'a? Har jag tänkt rätt?
Ahh, Visste knappt att det fanns något sånt! Vad är skillnaden från att köra med minneskort förutom att det finns SSD med SATAII protokoll (och att dem finns större än minneskort)??
gurgalof:
Ok, Om den ligger på 900Mhz egentligen blir det ju en stor uppgradering! Men jag tycker ändå det är roligare med ett Pico-ITX

Jodå, tändstiftet kommer jag åt, då måste man bara hacka kontakten på något sätt... Du menar att man tar den signalen, kör genom en gigantisk spänningsdelare, filtrerar det och trycker in det i uC för att sedan multiplicera med 4'a? Har jag tänkt rätt?
- ElectricMan
- Kontakt:
GPS är ju ett måste!
Höjd, hastighet, karta, kompass, fart osv...
Detta projekt kan bli riktigt coolt när/om du börjar bygga och har råd med massor med grejer!
Höjd, hastighet, karta, kompass, fart osv...

Detta projekt kan bli riktigt coolt när/om du börjar bygga och har råd med massor med grejer!

Du har en strömtransformator-klämma på kabeln, sån man har med ett tändinställningsstroboskop.
Biltema artnr: 15-1356 kan nog gå att koppla till µC
Tror det är multiplicera med 4, men är inte säker, motorer är liksom inte mitt huvudintresse.
Biltema artnr: 15-1356 kan nog gå att koppla till µC
Tror det är multiplicera med 4, men är inte säker, motorer är liksom inte mitt huvudintresse.
du har väl knappast integrerad tändspole på maskinen ? normalt sett har du ju en extern CDI-box och en töndspole, och sen bara strömgenberator och någonting som pulsar i själva motorn.
Då kan du jacka in dej antingen på CDI'ns signal eller på kabeln mellan CDI och tändspole, den skulle jag valt, den är ganska lågspänd och har tydliga lättavlästa pulser.
Då kan du jacka in dej antingen på CDI'ns signal eller på kabeln mellan CDI och tändspole, den skulle jag valt, den är ganska lågspänd och har tydliga lättavlästa pulser.
squiz3r skrev:[SSD]
gurgalof:
Ok, Om den ligger på 900Mhz egentligen blir det ju en stor uppgradering! Men jag tycker ändå det är roligare med ett Pico-ITXDem är så ruskigt små!
Den där disken tror jag är bland låg-prestanda grejerna, typ lite snabbare än ett flashminne. Det finns såna som om man lägger 3 av dem i RAID0 så saturerar de SATAII bussen.

Glenn: Trodde tändspolen va integrerad, men jag är absolut ingen motor expert.. Så det är möjligt att den sitter löst!
Har börjat göra en grov skiss på hur mjukvaran ska se ut, så här långt är jag än så länge. (Glömde c'et efter grader på temperaturen!)

Har börjat göra en grov skiss på hur mjukvaran ska se ut, så här långt är jag än så länge. (Glömde c'et efter grader på temperaturen!)

Varför ska alla bygga en egen datalogger, varför inte samarbeta och göra en riktigt fet och publicera som open source/open hardware? 

Det är roligare att bygga eget
. Då måste man tänka till lite, tror inte det skulle bli lika bra betyg om man byggde en färdig designad datalogger som om man gör en egen!