Farligt med trådlös router?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Farligt med trådlös router?

Inlägg av mrfrenzy »

200-MHz MIPS32® CPU core with 16-KB instruction cache, 8-KB data cache, and 256-B prefetch cache and a Memory Management Unit (MMU) for high-level Real-Time Operating System (RTOS) support
Här finns en lista på alla routers på marknaden som klarar openwrt (och dom flesta därmed även dd-wrt osv)
http://oldwiki.openwrt.org/TableOfHardware.html
Borre

Inlägg av Borre »

Det finns ju strömsnålare datorer än gamla P1 och dylikt. Kör själv pFsense på ett Via ITX-kort, det drar i runda slängar 15W och många gånger bättre prestanda än en vanliga "hemma router".
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad är det som drar i en disklös PC förutom processorn? Min router hemma är en 166 MHz gammal Pentium-burk, enligt Wikipedia drar processorn 14,5 W. (Jag har inte kollat vad hela burken drar ännu iofs, den kanske inte drar mer än 20-25 W.)
Borre

Inlägg av Borre »

Moderkortet i sig med sina styrkretsar, minnet och eventuella grafikkort/kretsar.
Jag skulle inte vara allt för hoppfull över att övriga komponenter i din dator drar så pass lite som 5-10W.

Till exempel så använder ju många moderkort med Intel Atom-processorn i945G chipset, vilket själv drar hela 22W medans processorn drar runt 4-8W, beroende på modell.
eriikh

Inlägg av eriikh »

Nerre skrev:Vad är det som drar i en disklös PC förutom processorn? Min router hemma är en 166 MHz gammal Pentium-burk, enligt Wikipedia drar processorn 14,5 W. (Jag har inte kollat vad hela burken drar ännu iofs, den kanske inte drar mer än 20-25 W.)
Moderkortet vill ju ha en del. Sedan drar grafikkortet ganska mycket beroende på modell (oavsett om skärm är inkopplad eller inte). När jag hade ett gammalt pci-grafikkort i min c2d-dator så idlade den på 30w, efter installation av bättre grafikkort (8800gt) så är det 110w som gäller. Att tänka på är även fläktar osv. Allt som vill ha ström i datorn lägger till på effekten.

Har man ett hyfsat moderkort så kan man sänka spänningen till processorn, då kan man få ner förbrukningen ganska mycket. Lite motsatsen till att överklocka alltså.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

1. En normal röd lysdiod tex har en uteffekt på ca (2V x 20mA) 40mW. Ditt WLAN har en uteffekt på 22mW. Dvs den är extremt svag.

2. Om din granne kan känna av detta ... så GRATTIS! Hon har helt klart övernaturliga krafter och kan hon bara bevisa detta så får hon 1 miljon dollar av "james randy fundation". NO SHIT!

3. Det är ju en psykisk sjukdom din granne har så be henne uppsöka en psykiater som reder ut vad det är som egentligen är fel i hennes liv.

4. Finns även små klistermärken som "tarbort eller omformar strålning från rymden, kärnkraftverk eller mobiltelefoner". :roll: Funkar troligen mycket bra för din granne eller farsa. Tror att dom finns billigt på DX.

5. Rätta mig om jag har fel men strålningen avtar med kvadraten på avståndet. Dvs det trådlösa kortet i din dator är farligare än vad AP är. Iofs är det ju "inte alls farligt" i båda fallen.

6. Har du en laptop så bör du under inställningar för kortet i enhetshanteraren hitta "strömsparfunktionen". Den är då till för att spara batteri i din laptop men troligen kan den spara demoner även för elallergier.

Edit 7. HAHAHAHA :twisted: hoppas att din granne inte får för sig att åka: bil, tåg, tunnelbana, flygplan, buss, osv... då radio miljön i dom måste vara extremt grisig. Hallå! Tåg och tunnelbana! :bravo:

Edit 8. Yes! Hittade den 96,43% effektivt skydd mot EMS funkar på ALLT!
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19900 (tyvärr slutsåld)

Finns även denna som ... tyvärr inte har någon exakt effekt angiven, men bara utseendet måste ju betyda något. Ett gott skratt förlänger livet om inte annat.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3668
Senast redigerad av netrunner 14 maj 2009, 17:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Shit, det här var ju så kul att jag inte kan sluta!

Hur kan vi alla ha missat det mest uppenbara skyddet ... folie hatten! Vik en och ge till din granne! Gör det nu! Snygg och trendig! Ta med kameran också! Vi vill se bilder!

Det var länge sen jag hade såhär kul!

Jag får ju erkänna att jag inte är först med detta, många andra har redan testa olika sätt att skydda sig. Google hjälper till med lite bilder:

Bild
Mycket seriöst!

Bild
snygg!

Bild
Kanske din grannes man?

Bild
ABBA? WTF? Ska man inte skydda andra delar, eller?

Det optimala är ju om din granne går ett steg längre och tapetserar med folie, nytänkande och vackert!
astronauten

Inlägg av astronauten »

Personligen knäpper jag alltid av routern (har den i sovrummet nära sängen) och även mobiltelefonen när jag går och lägger mig i "förebyggande syfte". Det är ju ingen som vet säkert om det är skadligt eller ej. Kanske det är olika från person till person hur pass känslig man är mot den typen av strålning !?
Det skadar ju inte knäppa av routern om man känner för det.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Xynter skrev:Hade precis besök av en granne som är "elallergiker", hon hade någon sorts mätare med sig som visade hur mycket emstrålning det fanns här i huset. Den slog över... Sen så började hon och farsan rycka ut de grejor som var trådlösa och sen så visade den knappt någonting. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro... Nåväl hon tjatade om att det var farligt med den här strålningen från t.ex. routern och den trådlösa telefonen. Så nu har farsan sagt åt mig att leta rätt på nån bra trådbunden router... Så om om någon kan tipsa mig om någon bra router som klarar gigabit anslutningar som inte har trådlöst sp skulle jag vara jävligt tacksam.
Det där är bara bullshit, vad mätte mätaren och vilken enhet och skala? Säg åt kärringen att hon kan gå och trakassera någon annan. Jag skulle tro att alla nationella strålningslaboratorium som godkänt grejerna för konsumentanvänding inte skulle släppt igenom grejerna om de vore farliga. De har också vettiga mätare och baserar sina utlåtanden på vetenskap, inte vidkeplighet och jävulskap.

Också att observera är att många kärringar som springer hos folk och gnäller om det ena och det andra oftast bara har saken de gnäller om som svepskäl för något helt annat, nämligen att få gnälla åt och trakassera andra människor, troligtvis för att få nån sorts powertrip...
Pudde

Inlägg av Pudde »

Påtal om farliga routrar så sa en person vars son skulle vara en s.k dataexpert ,såna vimmlar det av tydligen...Att trådlösa routrar brinner mycket lätt och ofta,därför så ska man absolut inte ha en sån hemma! Mycket ska man höra.....
Skriv svar