Op-förstärkare hjälp!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rca

Op-förstärkare hjälp!

Inlägg av rca »

Jag sitter med ett litet projekt där jag skall koppla en trådtöjningsgivare till en op förstärkare.

Jag valde en LM324N.https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 301682.pdf.

Jag har kopplat den som "Figure 14. High input Z adjustable gain DC instrumentation amplifier" sid 10.

Skillnaden mellan ingångarna är obelastat 0.013V & vid max belasting ca 0.096V, jag skulle vilja förstärka ca 100ggr

men när jag kopplat enl. databladet så händer ingenting på någon av förstärkarna.
signalen in finns, sedan är det dött ?

Jag matar trådtöjningsgivaren med egen spänning för att inte få jordfel mellan trådtöjningsgivaren och förstärkaren.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Op-förstärkare hjälp!

Inlägg av JimmyAndersson »

Flyttade tråden från Projekt-delen. Läs orsaken här.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Har du testat "differential amplifier"?

Testade det nyligen med en resistiv temperaturgivare och det fungerade fint!!
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Om man tittar på denna Wheatstones_brygga så har jag som på bilden spännings matat i punkterna A= 5v & C = 0V

Sedan tar jag ut mätdata från punkterna D & B. om jag sedan kopplar in differentilal förstärkare som du skrev, blir det inte fel i mellan bryggans jord och förstärkarens jord ? Det blir flera resistorer som du adderar till bryggan.

Hoppas du förstår.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Mät spänningen från operationsförstärkarens jord till wheatstonebryggan, kanske ligger spänningarna utanför operationsförstärkarens spänningsmatning.

Om man vill ha noll volt från wheatstonebryggan vid obelastatat är det vanligt att man trimmar in en liten likspänningen på en av resistorerna. För att öka känsligheten kan man även använda en halvbrygga där man sätter ena töjningsgivaren längsöver och en annan längsunder.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Köp en dedikerad instrumentförstärkare, jag kan rekommendera AD623 som finns på Elfa.

Man får kass CM-undertryckning på diskret uppbygda instrumentförstärkare p.g.a toleranser i motståndsvärdena.
Användarvisningsbild
rca

Inlägg av rca »

Tror att jag har några ina125 liggandes kanske skulle testa, men jag tänkte bygga med bara op-förstärkare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är viktigt att resistorerna är matchade, dvs inte avviker vidars mycket.

Det enklaste brukar vara att köpa en färdig förstärkare. Speciellt när man håller på med TT-givare som ger så små signaler är det viktigt att få en förstärkare som är symmetriskt balanserad.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

rca skrev:Om man tittar på denna Wheatstones_brygga så har jag som på bilden spännings matat i punkterna A= 5v & C = 0V

Sedan tar jag ut mätdata från punkterna D & B. om jag sedan kopplar in differentilal förstärkare som du skrev, blir det inte fel i mellan bryggans jord och förstärkarens jord ? Det blir flera resistorer som du adderar till bryggan.

Hoppas du förstår.
När jag testat har jag inte märkt några problem, men jag har inga krav på noggrannhet utan ville bara få ut en tydlig skillnad när jag dels höll i tempgivaren, dels lät den ligga fritt i rummet.
Titta även på en nollkompensering av bryggan vilket kan underlätta när du trimmar in den.

Om du vill ha en noggrannhet i mätningen så rekommenderar nog jag också en instrumentförstärkare.

"Det är viktigt att resistorerna är matchade, dvs inte avviker vidars mycket."
Instämmer!
Skriv svar