Programmera kretsar med java?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym2

Re: Programmera kretsar med java?

Inlägg av Anonym2 »

Skulle detta kunna vara något? http://en.wikipedia.org/wiki/AVR_Butterfly? kostar ett par hundralappar.

//Alexander
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror väl på hur mycket pengar du vill lägga, men PIC32 är en kul grej.

edit:

Min rek är:
Nått av uChips starterkit samt en ICD3.
Om du faller för PIC32 är expansionskortet en nödvändighet, startkitet som sådant är i princip oanvändbart, utan expansionskortet.

uChips programvaror, c-kompilatorer mm är "gratis" och finns att hämta på uChips hemsida.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ibland är man tvungen att inse att vissa verktyg och tekniker är nödvändliga för att uppnå det man önskar. Även om det kan innebära att man får lära nytt, och att andra kunskaper blir redundanta.
I detta fallet är C eller assembler nödvändligt för att skapa programvara till MCUer.

Vill man hantera snabba signaler är det VHDL/Verilog och FPGA/CPLD som gäller osv..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> en slags modul, programmera den med något högnivåspråk, som t.ex. c, och relativt
> enkelt kunna koppla in analoga sensorer och reläer med enklare optokopplare/ad-kretsar

På sätt och vis låter det lite som en vanlig PLC.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Det känns som du borde kolla in Arduino! Googla och läs på....enkelt att komma igång!
barret

Inlägg av barret »

Tack för alla förslag, men jag fastade verkligen för arduino nano. Den verkar vara precis vad jag är ute efter! Enkel input/output, relativt billig, liten, bara att koppla in med usb, programmering i c-liknande språk. Perfekt.

Ska bli spännande att börja experimentera.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

sodjan:Jag skulle inte tro att de säljar så många, man måste ju vara helt stukad för att betala 1100 spänn för en sån µc.

Dålig är nog bara förnamnet, jag tippar på att det troligast bara en är vanlig BS som fattar java, samma processor är det iaf.(Ubicom SX48AC)

Manualen finns HÄR

Tyvärr står där inget om det intressanta: "topprestandan" som är 8500 instruktioner/sekund. Notera också strömförbrukningen om 80mA och avsaknaden av sleep :tumner: Dock otroligt stort RAM på den :humm:

Nej jag vidhåller nog att detta är bland det minsta man kan få för pengarna.
Skriv svar