Skulle detta kunna vara något? http://en.wikipedia.org/wiki/AVR_Butterfly? kostar ett par hundralappar.
//Alexander
Programmera kretsar med java?
Re: Programmera kretsar med java?
Beror väl på hur mycket pengar du vill lägga, men PIC32 är en kul grej.
edit:
Min rek är:
Nått av uChips starterkit samt en ICD3.
Om du faller för PIC32 är expansionskortet en nödvändighet, startkitet som sådant är i princip oanvändbart, utan expansionskortet.
uChips programvaror, c-kompilatorer mm är "gratis" och finns att hämta på uChips hemsida.
edit:
Min rek är:
Nått av uChips starterkit samt en ICD3.
Om du faller för PIC32 är expansionskortet en nödvändighet, startkitet som sådant är i princip oanvändbart, utan expansionskortet.
uChips programvaror, c-kompilatorer mm är "gratis" och finns att hämta på uChips hemsida.
Ibland är man tvungen att inse att vissa verktyg och tekniker är nödvändliga för att uppnå det man önskar. Även om det kan innebära att man får lära nytt, och att andra kunskaper blir redundanta.
I detta fallet är C eller assembler nödvändligt för att skapa programvara till MCUer.
Vill man hantera snabba signaler är det VHDL/Verilog och FPGA/CPLD som gäller osv..
I detta fallet är C eller assembler nödvändligt för att skapa programvara till MCUer.
Vill man hantera snabba signaler är det VHDL/Verilog och FPGA/CPLD som gäller osv..
> en slags modul, programmera den med något högnivåspråk, som t.ex. c, och relativt
> enkelt kunna koppla in analoga sensorer och reläer med enklare optokopplare/ad-kretsar
På sätt och vis låter det lite som en vanlig PLC.
> enkelt kunna koppla in analoga sensorer och reläer med enklare optokopplare/ad-kretsar
På sätt och vis låter det lite som en vanlig PLC.
Det känns som du borde kolla in Arduino! Googla och läs på....enkelt att komma igång!
Tack för alla förslag, men jag fastade verkligen för arduino nano. Den verkar vara precis vad jag är ute efter! Enkel input/output, relativt billig, liten, bara att koppla in med usb, programmering i c-liknande språk. Perfekt.
Ska bli spännande att börja experimentera.
Ska bli spännande att börja experimentera.
sodjan:Jag skulle inte tro att de säljar så många, man måste ju vara helt stukad för att betala 1100 spänn för en sån µc.
Dålig är nog bara förnamnet, jag tippar på att det troligast bara en är vanlig BS som fattar java, samma processor är det iaf.(Ubicom SX48AC)
Manualen finns HÄR
Tyvärr står där inget om det intressanta: "topprestandan" som är 8500 instruktioner/sekund. Notera också strömförbrukningen om 80mA och avsaknaden av sleep
Dock otroligt stort RAM på den 
Nej jag vidhåller nog att detta är bland det minsta man kan få för pengarna.
Dålig är nog bara förnamnet, jag tippar på att det troligast bara en är vanlig BS som fattar java, samma processor är det iaf.(Ubicom SX48AC)
Manualen finns HÄR
Tyvärr står där inget om det intressanta: "topprestandan" som är 8500 instruktioner/sekund. Notera också strömförbrukningen om 80mA och avsaknaden av sleep

Nej jag vidhåller nog att detta är bland det minsta man kan få för pengarna.