Jag pysslar en del med http://www.openstreetmap.org,ett projekt för att skapa en "fri" världskarta. Det går till så att man kutar omkring med sin GPS och följer vägar, som man sedan laddar upp till deras sajt och tilldelar olika slags attribut. Man kan även ladda upp enskilda punkter, som kan representera allt möjligt från t.ex trafikljus till toaletter och butiker, allt för att fylla kartan med så mycket detaljer som möjligt.
För att underlätta mina turer utomhus skulle jag vilja ha en GPS-diktafon-lösning med följande attribut:
1) Enheten skall kontinuerligt logga GPS-koordinat med ett konfigurerbart intervall till ett minne (t.ex SD-kort el. micro-SD)
2) För att kunna markera viktiga punkter, skall man kunna trycka på en knapp som lagrar en waypoint med aktuell GPS-koordinat, samt spela in en kort ljudsnutt som associeras med koordinaten.
3) Batteritid måste vara bra, gärna 10+ timmar medans den loggar, och naturligtvis måste lagringskapaciteten för gps-spår vara i samma storleksordning.
4) Ljudfilerna skall sparas i MP3 eller OGG-format.
5) Jag vill kunna använda en extern mic, t.ex ett headset, så enheten skall bara ha en mic-ingång.
6) Jag vill ha ingång för GPS-antenn utöver on-boardantenn .. dvs möjlighet att koppla bort onboard antenn.
7) All data skall lagras i det "erkända" GPX-formatet (XML)

9) Kostnad för enheten får ej överstiga 1000 kr när jag börjar "masstillverka" .. prototyputveckling får såklart bli dyrare.
10) Eftersom jag skapar waypoints vill jag ha rätt hög nogrannhet på GPS. Vet att det är svårt att få bättre än +-3 meter, men ett bra (dvs ej budget!) GPS-chip känns väldigt aktuellt.
11) Gärna liten och behändig till storlek, många GPS-loggers idag är i tändsticksasksformat, vilket vore trevligt. Med detta storlekskrav vore det därför också väldigt trevligt om man kunde hitta en integrerad lösning där både GPS, CPU + ev. ljud-codechårdvara ingår i samma chip.
I princip vill jag ha något i stil med http://www.visiontac.com/v900_feature.htm, fast med MP3/OGG-ljud, GPX export istället för CSV, mic-ingång istället för inbyggd mic, uttag för GPS-antenn och ingen bluetooth.
Med tanke på alla krav så känns ett low-end ARM-system med integrerad GPS och kanske en DSP för ljudkodning lämplig. Är det nån som har tips på någon sådan referensdesign/devkit man kan köpa för att påbörja utveckling av mjukvara?
Jag har även undersökt alternativa lösningar till att bygga själv, t.ex en J2ME-app till mobil med GPS och vanligt handsfree som mic. Batteritiden blir dock extremt dålig, och min telefon är (k530i) är ingen höjdare. Skulle dessutom vara skönt att ha en öppen plattform, så man slipper arbeta runt alla propietära buggar i protokoll och filformat.