Plattform för GPS-diktafon?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
blastur

Plattform för GPS-diktafon?

Inlägg av blastur »

Hej!

Jag pysslar en del med http://www.openstreetmap.org,ett projekt för att skapa en "fri" världskarta. Det går till så att man kutar omkring med sin GPS och följer vägar, som man sedan laddar upp till deras sajt och tilldelar olika slags attribut. Man kan även ladda upp enskilda punkter, som kan representera allt möjligt från t.ex trafikljus till toaletter och butiker, allt för att fylla kartan med så mycket detaljer som möjligt.

För att underlätta mina turer utomhus skulle jag vilja ha en GPS-diktafon-lösning med följande attribut:
1) Enheten skall kontinuerligt logga GPS-koordinat med ett konfigurerbart intervall till ett minne (t.ex SD-kort el. micro-SD)
2) För att kunna markera viktiga punkter, skall man kunna trycka på en knapp som lagrar en waypoint med aktuell GPS-koordinat, samt spela in en kort ljudsnutt som associeras med koordinaten.
3) Batteritid måste vara bra, gärna 10+ timmar medans den loggar, och naturligtvis måste lagringskapaciteten för gps-spår vara i samma storleksordning.
4) Ljudfilerna skall sparas i MP3 eller OGG-format.
5) Jag vill kunna använda en extern mic, t.ex ett headset, så enheten skall bara ha en mic-ingång.
6) Jag vill ha ingång för GPS-antenn utöver on-boardantenn .. dvs möjlighet att koppla bort onboard antenn.
7) All data skall lagras i det "erkända" GPX-formatet (XML)
8) All mjukvara skall vara fri och enkel att ändra i efterhand (dvs firmwarebyte)
9) Kostnad för enheten får ej överstiga 1000 kr när jag börjar "masstillverka" .. prototyputveckling får såklart bli dyrare.
10) Eftersom jag skapar waypoints vill jag ha rätt hög nogrannhet på GPS. Vet att det är svårt att få bättre än +-3 meter, men ett bra (dvs ej budget!) GPS-chip känns väldigt aktuellt.
11) Gärna liten och behändig till storlek, många GPS-loggers idag är i tändsticksasksformat, vilket vore trevligt. Med detta storlekskrav vore det därför också väldigt trevligt om man kunde hitta en integrerad lösning där både GPS, CPU + ev. ljud-codechårdvara ingår i samma chip.

I princip vill jag ha något i stil med http://www.visiontac.com/v900_feature.htm, fast med MP3/OGG-ljud, GPX export istället för CSV, mic-ingång istället för inbyggd mic, uttag för GPS-antenn och ingen bluetooth.

Med tanke på alla krav så känns ett low-end ARM-system med integrerad GPS och kanske en DSP för ljudkodning lämplig. Är det nån som har tips på någon sådan referensdesign/devkit man kan köpa för att påbörja utveckling av mjukvara?
Jag har även undersökt alternativa lösningar till att bygga själv, t.ex en J2ME-app till mobil med GPS och vanligt handsfree som mic. Batteritiden blir dock extremt dålig, och min telefon är (k530i) är ingen höjdare. Skulle dessutom vara skönt att ha en öppen plattform, så man slipper arbeta runt alla propietära buggar i protokoll och filformat.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Plattform för GPS-diktafon?

Inlägg av Meduza »

En Asus EEE PC 901 med en usb-ansluten GPS och ett sånt här batteri, eBay: 300304806712

Sen bygger man en hel GPS-rigg i ryggsäck, VOX-programvara på datorn och ett headset man har på sig och en knapp som man trycker på för att kunna prata in, sen lite programvara till det :)

Lite overkill kanske, men man får ett system som går bygga på i oändlighet typ...
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Mja, en dator i ryggsäck är alldeles för klumpigt dessvärre.

Är lite sugen på att testköra den här: http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=9133
Tillsammans med en liten CPU som klarar av att koda MP3 + sköta allt det administrativa.

I slutändan skulle man isf kunna cadda ett kort som innehåller ett Venus GPS-chip + CPU isf.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

1. skall man göra så som du säger, så finns det ingen anledning att bygga ny hårdvara och sedan koda mjukvara.
När man kan t.ex. ta en Nokia E71, med inbyggd GPS, och bara koda mjukvara till den.
*Den har inbygd mic.
*den har inbygd GPS.
*Du har flera olika möjligheter att skicka vidare infon, via sladd, via mms, via gprs.
*Dit den här infon skall skickas, hur har du tänkt att det skall se ut där? bara en icon, och när man för musen över så säger den det inspelade meddelandet? skall du ha text så blir det extra handpåläggning......

2. Bygg en GPS med ett tangentbord som en mobiltelefon + display.
*När du laddar upp din punkt, har du redan skrivit in vad det är för något, ingen extra handpåläggning för att få in det i din karta.

Jag förstår inte meningen med att ha en mic och spela in det, ser inte att det ger så mycket mera i funktionalitet, som det kostar i extra hårdvara.....
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man fotar av gatunamnet tillsammans med GPS positionen. Så kan man köra OCR på texten och bygga en karta direkt utan större handhavande? ;)
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Ha ha, gillar iden!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Min Nokia N78 har nån sorts Geotagging i kameran, den lagrar alltså GPS-positionen i Exif-informationen på nått vis.
Annars ser jag inte hur en Asus 901 kan bli för klumpig, den är ju varken stor eller tung?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett problem med mobilerna är att deras GPSer inte är så fasligt exakta, vilket dock krävs när man ska bygga en karta utifrån datat...

Tycker själv att OSM är ett otroligt häftigt projekt :)
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Det med att mobil GPS inte är så exakt kan jag hålla med om!
Koppla en bluetooth GPS till mobilen, och man har flera gånger högre nogrannhet...
Skriv svar