Skype vs ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Skype vs ?

Inlägg av vfr »

Walle> Nej, det har inget med PTT att göra. PTT är i princip möjligheten att använda mobilen som en komradio, alltså "tryck när du skall snacka".

Det finns ett antal Nokianallar med SIP-stöd inbyggt. Dom är fullt användbara som "vanliga" SIP-telefoner när det finns tillgång till WLAN. Efter vad som skrivits på VoIP-forum så verkar det funka rätt bra!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

vfr skrev:Walle> Nej, det har inget med PTT att göra. PTT är i princip möjligheten att använda mobilen som en komradio, alltså "tryck när du skall snacka".

Det finns ett antal Nokianallar med SIP-stöd inbyggt. Dom är fullt användbara som "vanliga" SIP-telefoner när det finns tillgång till WLAN. Efter vad som skrivits på VoIP-forum så verkar det funka rätt bra!
Ja, det visste jag. Jag var nog lite otydlig i min fråga :) Det jag egentligen undrade var om det är samma teknik. D.v.s. om PTT-trafiken skickas som SIP (eller hur man nu uttrycker sig). PTT-funktionen har jag för övrigt aldrig sett användas i sverige. I USA är den väldigt populär!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Andax: Det beror nog mer på att ingen lag förbjuder inspelning i egna system, och att du i det här fallet godkänner villkoren för att använda Skypes egna system. Och skulle Skype ändå klassas som någon form av infrastruktur så lär det krävas en omgång domstolar innan det står klart vad som gäller.

Hur som helst så vore LAS ganska onödig om det skulle gå att avtala förbi lagar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Walle skrev:Det jag egentligen undrade var om det är samma teknik. D.v.s. om PTT-trafiken skickas som SIP (eller hur man nu uttrycker sig).
Jag är inte så insatt i hur PTT-trafiken hanteras, men det betvivlar jag. SIP kräver någon form av nätverksförbindelse och även om du skulle kunna få till det även över 3G eller snabb datakoppling på GSM, så tror jag nog att det är implementerat i själva telefontrafiken.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Tack Nerre. Det kände jag inte till. Antar att LAS isåfall är en indispositiv lagsiftning.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Hehe, lite småjobbigt med två deltrådar inom samma tråd och varannat inlägg i varje. :D
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

speakman skrev:Andax: Det beror nog mer på att ingen lag förbjuder inspelning i egna system, och att du i det här fallet godkänner villkoren för att använda Skypes egna system. Och skulle Skype ändå klassas som någon form av infrastruktur så lär det krävas en omgång domstolar innan det står klart vad som gäller.
Med andra ord kan Skype göra vad de vill med informationen till dess någon prövar det i domstol. Det är den rimliga slutsatsen man kan göra.
Ang tvingande lagar redde Nerres länk ut skillnaden mellan en tvingande och icke tvingande lag.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Så är det nog absolut. Som med det mesta annat gör folk vad dom vill när det gäller pengar ända tills någon orkar dra det till domstol.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Och har man riktigt mycket pengar gör man nästan vad man vill i domstol också.. :shock:
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Ekiga är en tänkbar utmanare till Skype, är open source och SIP-kompatibel, finns till Linux och Windows. Dock finns det ett stort problem, och det är att Ekiga inte är kompatibel med Skype, eller rättare sagt att Skype inte är kompatiblet med resten av världen vilket gör det svårt att byta.

Jag är inte alls förtjust i Skype men tyvärr är många av mina vänner det och detta gör det svårt att byta.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag är inte alls förtjust i Skype men tyvärr är många av mina vänner det och detta gör det svårt att byta

Vänner ?
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Hehe, jo man har man så få som mig så får man hålla hårt i dem. Fast dom har fått stå ut med en hel del under åren. Tjatar konstant på dem om att gå ifrån propertiert (stavning?) trams som MSN, Skype och allt annat som bara kostar pengar och hindrar och ifrån att kommunisera fritt.
Skriv svar