Skype vs ?
Re: Skype vs ?
Walle> Nej, det har inget med PTT att göra. PTT är i princip möjligheten att använda mobilen som en komradio, alltså "tryck när du skall snacka".
Det finns ett antal Nokianallar med SIP-stöd inbyggt. Dom är fullt användbara som "vanliga" SIP-telefoner när det finns tillgång till WLAN. Efter vad som skrivits på VoIP-forum så verkar det funka rätt bra!
Det finns ett antal Nokianallar med SIP-stöd inbyggt. Dom är fullt användbara som "vanliga" SIP-telefoner när det finns tillgång till WLAN. Efter vad som skrivits på VoIP-forum så verkar det funka rätt bra!
Ja, det visste jag. Jag var nog lite otydlig i min frågavfr skrev:Walle> Nej, det har inget med PTT att göra. PTT är i princip möjligheten att använda mobilen som en komradio, alltså "tryck när du skall snacka".

Andax: Det beror nog mer på att ingen lag förbjuder inspelning i egna system, och att du i det här fallet godkänner villkoren för att använda Skypes egna system. Och skulle Skype ändå klassas som någon form av infrastruktur så lär det krävas en omgång domstolar innan det står klart vad som gäller.
Hur som helst så vore LAS ganska onödig om det skulle gå att avtala förbi lagar.
Hur som helst så vore LAS ganska onödig om det skulle gå att avtala förbi lagar.
Jag är inte så insatt i hur PTT-trafiken hanteras, men det betvivlar jag. SIP kräver någon form av nätverksförbindelse och även om du skulle kunna få till det även över 3G eller snabb datakoppling på GSM, så tror jag nog att det är implementerat i själva telefontrafiken.Walle skrev:Det jag egentligen undrade var om det är samma teknik. D.v.s. om PTT-trafiken skickas som SIP (eller hur man nu uttrycker sig).
Tack Nerre. Det kände jag inte till. Antar att LAS isåfall är en indispositiv lagsiftning.
Hehe, lite småjobbigt med två deltrådar inom samma tråd och varannat inlägg i varje. 

Med andra ord kan Skype göra vad de vill med informationen till dess någon prövar det i domstol. Det är den rimliga slutsatsen man kan göra.speakman skrev:Andax: Det beror nog mer på att ingen lag förbjuder inspelning i egna system, och att du i det här fallet godkänner villkoren för att använda Skypes egna system. Och skulle Skype ändå klassas som någon form av infrastruktur så lär det krävas en omgång domstolar innan det står klart vad som gäller.
Ang tvingande lagar redde Nerres länk ut skillnaden mellan en tvingande och icke tvingande lag.
Så är det nog absolut. Som med det mesta annat gör folk vad dom vill när det gäller pengar ända tills någon orkar dra det till domstol.
Och har man riktigt mycket pengar gör man nästan vad man vill i domstol också.. 

Ekiga är en tänkbar utmanare till Skype, är open source och SIP-kompatibel, finns till Linux och Windows. Dock finns det ett stort problem, och det är att Ekiga inte är kompatibel med Skype, eller rättare sagt att Skype inte är kompatiblet med resten av världen vilket gör det svårt att byta.
Jag är inte alls förtjust i Skype men tyvärr är många av mina vänner det och detta gör det svårt att byta.
Jag är inte alls förtjust i Skype men tyvärr är många av mina vänner det och detta gör det svårt att byta.
> Jag är inte alls förtjust i Skype men tyvärr är många av mina vänner det och detta gör det svårt att byta
Vänner ?
Vänner ?
Hehe, jo man har man så få som mig så får man hålla hårt i dem. Fast dom har fått stå ut med en hel del under åren. Tjatar konstant på dem om att gå ifrån propertiert (stavning?) trams som MSN, Skype och allt annat som bara kostar pengar och hindrar och ifrån att kommunisera fritt.