Skype vs ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Skype vs ?

Inlägg av lgrfbs »

Hej på er alla :)
Sitter och funderar lite.....
Finns det något annat program som kan konkurrera med skype, eller har de fritt fram?
Någon som har en bra motivering till att välja SIP istället för Skype?
Nerre

Re: Skype vs ?

Inlägg av Nerre »

Skype är i först hand ett chat-program för dator-till-dator.
Skype är ett slutet protokoll, ingen annan kan skriva klienter.

SIP är ett protokoll för att initiera kommunikation, kan användas för telefoni, chat, videotelefoni etc.
SIP är ett öppet protkoll, vem som helst kan skriva en klient. ELLER en server.

Finns det nån telefonväxel till Skype? För SIP finns det t.ex. Asterisk och några till.

Hur många teleoperatörer idag kan leverera telefonabonnemang via Skype? För SIP finns det över dussinet operatörer (alla de stora, och ett helt gäng som bara inriktar sig på IP-telefoni).

Vi har idag tre SIP-abonnemang, och en Siemens S-675IP med tre handenheter (en till varje nummer, men vi har köpt två nya handenheter som ungarna ska få när de fyller år, då kommer ungarna ha varsin till sina egna nummer och de andra tre används för huvudnumret). Det ligger dock på min Todo-lista att sätta upp en Astersiskt, då kommer varje telefon få en egen anknytning och vi kan även använda MythPhone som telefon (TVn som telefon alltså, bara ett BT-headset behövs). Dessutom kommer vi att kunna ansluta till vår egen växel utifrån (kommer antagligen göra det via VLAN av säkerhetsskäl) vilket innebär att med mobilt bredband kan vi ta med oss våra hemtelefon-nummer vart vi än åker.

Gör om det med Skype om du kan.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Två killer-features i Skype som gör att det används av bl.a. mig i flera sammanhang:

* Möjligheten att ha flera datorer inloggade på samma skype-konto och allt fungerar exakt lika på alla maskiner. Ringer det går det att svara precis varifrån som helst, och samma sak med filsändningar.

* Möjlighet till backlogg i chattkanaler. I skype kan man, även om man inte varit inloggad på väldigt länge, få fram historiken i en chattkanal så långt tillbaka som från det kanalen startades.

Sedan är enkelheten att installera och penetrera brandväggar som gör det lätt för folk att komma med i gruppchattarna och skicka filer till varandra något som gör det lämpligt för större icke-nördiska grupper.

Fanns bara motsvarande i FOSS-världen skulle jag byta per omgående.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Min far kör Skype, själv kör jag Comhems IP-trelefoni (den är fullkomligt transparent för klienten. Vanlig telefon kopplas till modemet).

Men det där med "vilket innebär att med mobilt bredband kan vi ta med oss våra hemtelefon-nummer vart vi än åker.", det är _exakt_ så min far gör med skype. Jag har ETT nummer jag använder när jag ska ringa honom, oavsett om han är hemma i lägenheten i sverie, på mobil i sverige, i lastbilen, hemma i Miami, på mobil i Miami, på datorn i Miami, you name it. Ett nummer för ALLT. Sen har han ett motsvarande amerikanskt skype-nummer, om man sitter i USA och vill nå honom.

Varför ska man behöva ansluta till sin egen hemmaväxel för att kunna ringa med sitt eget nummer vart man än är? Det behövs inte med Skype ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Walle skrev: Varför ska man behöva ansluta till sin egen hemmaväxel för att kunna ringa med sitt eget nummer vart man än är? Det behövs inte med Skype ;)
Man behöver såklart inte, telefonen kan ju koppla upp sig mot operatören från vilken internetförbindelse som helst. MEN, då fungerar den ju inte längre som en anknytning i växeln utan bara som en vanlig telelinje.

Sen är ju såna saker som automatiskt blacklisting av telefonsäljare ganska trevliga funktioner. Eller möjlighet att styra samtal till olika anknytningar beroende på vad klockan är. Eller enkelt "koppla över" samtalet till nån av ungarna när det är en av deras kompisar som ringer.

Finns det trådlösa telefoner till Skype så man kan ha den med sig när man är ute i trådgården?
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Jepp, det gör det! Själv har jag en Dualphone 3088 http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=60677313 och sedan har Belkin en telefon som ansluter via WiFi - finns en på Tradera - http://www.tradera.com/Belkin-Wi-Fi-Pho ... n_88254953.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det var ju fint. Men för SIP finns det ju lite flera telefoner...

ex. http://shopping.kelkoo.se/ss-ip-telefoner.html

Siemens har ett dussintal olika trådlösa modeller, många av dagens mobiltelefoner har också inbyggt stöd för SIP.

För att inte tala om alla ATA-boxar som man kan ansluta vanliga telefoner till.

Man kommer inte undan att Skype kör ett eget protokoll som inte är öppet.

Men det är klart att Skype har en del funktioner som inte finns med SIP, men SIP har en del funktioner som inte Skype har. Så det är ju en smaksak om man ska gradera dem utifrån olika kriterier.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilka funktioner är det som Skype har men som SIP saknar?
Nerre

Inlägg av Nerre »

När man använder SIP använder man ju oftast "vanliga" telefoner, och de har ju normalt inte stöd för textchat eller filöverföringar.

Men SIP i sig har väl inget direkt hinder för de funktionerna.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En liten förbisedd sak med skype är att de i EULAn förbehåller sig rätten att spela in alla dina samtal för vad de kallar vidarutveckling av tjänster. Om de tjänsterna är bättre ljudkvalitet eller att de vill kunna sälja information (!) framgår inte. Men eftersom man själv godkänner detta så gäller inga avlyssningslagar mm.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Du kan inte förhandla bort lagar.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Nokia N95 vet jag har SIP stöd inbyggt.
Det och det inbyggda Wlan:et är perfekt, synd att den drar så mkt batteri bara!
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Speakman, jo det kan man. Det finns flera typer av lagar i den svenska lagboken. Det är bara de "tvingande" lagarna som inte går att förhandla bort. Sedan innebär det ju att när man godkänner skypes EULA att man är medveten om att samtalen spelas in, dvs det sker i praktiken ingen olaglig avlyssning eftersom man gett tredjepart godkännande. (Man kan se det som att man själv spelar in sitt samtal med en anan part och sedan skickar det till skype att göra vad de vill med det)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

gurgalof: Är det samma som push to talk? Jag hade en N95'a förut, och den tror jag bara hade stöd för PTT.

Edit: Idiot! Inte du altså, jag. Det var inte en N95'a jag hade, det var en gammal N7x :oops:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Räkna med att ALL telekommunikation är lyssnad på om du inte själv fixat skydd.
Skype blev tvingad av det stora landet i väster att ordna lyssningsfunktion..
Skriv svar