Hur sakta kan man köra en motor med pwm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
älan
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 september 2003, 18:30:14

Hur sakta kan man köra en motor med pwm

Inlägg av älan »

Hur sakta kan man köra en motor med pwm kan man köra den saktare än 50%
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det beror helt på omständigheterna.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26612
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Javisst kan man köra den mindre än 50% men hur långt ner beror på motorns interna friktionsmotstånd osv.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27316
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har man en bra återkopplning kan man köra väldigt långsamt.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Man kan köra ända ner till stopp om man har en pulsvidd som tillåter detta. Givetvis blir motorn ganska svag när den nästan står stilla men det går att köra från noll till fullt varv med rätt grejor. Det kan behövas en anpassning av PWM frekvensen så att den passar till motorns impedans. Detta är normalt inte kritiskt men det hjälper på verkningsgraden i synnerhet på lågt varvtal. Det är ganska lätt att bygga en PWM för mindre DC motorer som ger 0,5 till 99,5% puls med en 555:a och en handfull andra komponenter.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Hur är det med frekvensstyrning och AC-motorer av asynkrontyp? Går inte dessa att köra från stillastående upp till fullt varvtal med bibehållet vridmoment? Jag har för mig att det är sådant som sitter i elbilar.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Frekvensstyrning av AC-motorer har jag ingen erfarenhet av alls, men el bilarnas motorer är säkerligen nedväxlade, för jag kan inte tänka mig att man skulle kunna krypköra kanske 1ton vikt i 1km/h i 30graders uppförslutning med motorns axel direktkopplad till hjulen !?.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27316
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag vet att det är den tekniken som används i el truckar. Men jag har inte någon momentkurva. Men jag tror inte att du får lika bra bottenvrid som du kan få av en dc motor.
Användarvisningsbild
Quaker
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 februari 2005, 18:04:23
Ort: Timrå

Inlägg av Quaker »

Du kan styra ner en vanlig frekvensdrift (PWM) till 0 Hz, du tappar dock
moment. Vilket innebär att den kommer att stanna (stalla) på X hz
beroende på hur mycket moment din applikation kräver.
Detta bör man dock inte göra, åtminstone inte på en vanlig asynkronmotor
pga av att du har mekanisk kylning (fläkten bak på rotoraxeln).
Man kan iofs ha separat kylning.
Jag ställer som standard in VFD:s med minimum frekvens satt till 20%,
vilket innebär 10Hz för standard motorer utan separat kylning.
Behöver man gå lägre i hastighet brukar jag ifrågasätta konstruktörens val
av växellåda o dyl.

Bättre är att använda sig av DTC (Direct torque control) -drifter. Där kan
man ha max moment vid 0 Hz.
DC drifter är idag inte ekonomiskt försvarbart för mindre applikationer, iom
att du inte kan plocka en standard AC motor från hyllan.
Inom industrin idag måste man upp på riktigt stora effekter för att man
ens ska börja fundera på DC-drifter

/Hoppas det hjälpte
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Den här tråden började som en fråga om PWM och det har inte så mycket med AC motorer att göra!

Men när vi ändå är där, så är det helt rätt att man har nedväxling i truckar och bilar med AC motorer och inverter drift (frekvensstyrning). Fördelen med AC motorerna är bl a att man slipper de delar som avger den största delen av värmen i en hårt belastad motor på låga varv d v s kolborstar och kommutator (kollektor) som finns i DC motorer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27316
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

deesutom slipper man att instalera betala och underhålla dessa delar. Baksidan är att motorstyrningen blir lite mer avancerad. Men nu är det så pass billigt att det possitiva med AC överväger.
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Mmm...behöver väl ingen återkoppling heller...vilket minskar "arbetet" för microcontrollers....å så
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27316
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

jo. det är ganska avancerad styrning av dom. Mer att räkna på än DC.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

En styrning är i princip en inverter (3-fas) med ställbar frekvens.
Skriv svar