Hur sakta kan man köra en motor med pwm
Hur sakta kan man köra en motor med pwm
Hur sakta kan man köra en motor med pwm kan man köra den saktare än 50%
Man kan köra ända ner till stopp om man har en pulsvidd som tillåter detta. Givetvis blir motorn ganska svag när den nästan står stilla men det går att köra från noll till fullt varv med rätt grejor. Det kan behövas en anpassning av PWM frekvensen så att den passar till motorns impedans. Detta är normalt inte kritiskt men det hjälper på verkningsgraden i synnerhet på lågt varvtal. Det är ganska lätt att bygga en PWM för mindre DC motorer som ger 0,5 till 99,5% puls med en 555:a och en handfull andra komponenter.
Du kan styra ner en vanlig frekvensdrift (PWM) till 0 Hz, du tappar dock
moment. Vilket innebär att den kommer att stanna (stalla) på X hz
beroende på hur mycket moment din applikation kräver.
Detta bör man dock inte göra, åtminstone inte på en vanlig asynkronmotor
pga av att du har mekanisk kylning (fläkten bak på rotoraxeln).
Man kan iofs ha separat kylning.
Jag ställer som standard in VFD:s med minimum frekvens satt till 20%,
vilket innebär 10Hz för standard motorer utan separat kylning.
Behöver man gå lägre i hastighet brukar jag ifrågasätta konstruktörens val
av växellåda o dyl.
Bättre är att använda sig av DTC (Direct torque control) -drifter. Där kan
man ha max moment vid 0 Hz.
DC drifter är idag inte ekonomiskt försvarbart för mindre applikationer, iom
att du inte kan plocka en standard AC motor från hyllan.
Inom industrin idag måste man upp på riktigt stora effekter för att man
ens ska börja fundera på DC-drifter
/Hoppas det hjälpte
moment. Vilket innebär att den kommer att stanna (stalla) på X hz
beroende på hur mycket moment din applikation kräver.
Detta bör man dock inte göra, åtminstone inte på en vanlig asynkronmotor
pga av att du har mekanisk kylning (fläkten bak på rotoraxeln).
Man kan iofs ha separat kylning.
Jag ställer som standard in VFD:s med minimum frekvens satt till 20%,
vilket innebär 10Hz för standard motorer utan separat kylning.
Behöver man gå lägre i hastighet brukar jag ifrågasätta konstruktörens val
av växellåda o dyl.
Bättre är att använda sig av DTC (Direct torque control) -drifter. Där kan
man ha max moment vid 0 Hz.
DC drifter är idag inte ekonomiskt försvarbart för mindre applikationer, iom
att du inte kan plocka en standard AC motor från hyllan.
Inom industrin idag måste man upp på riktigt stora effekter för att man
ens ska börja fundera på DC-drifter
/Hoppas det hjälpte
Den här tråden började som en fråga om PWM och det har inte så mycket med AC motorer att göra!
Men när vi ändå är där, så är det helt rätt att man har nedväxling i truckar och bilar med AC motorer och inverter drift (frekvensstyrning). Fördelen med AC motorerna är bl a att man slipper de delar som avger den största delen av värmen i en hårt belastad motor på låga varv d v s kolborstar och kommutator (kollektor) som finns i DC motorer.
Men när vi ändå är där, så är det helt rätt att man har nedväxling i truckar och bilar med AC motorer och inverter drift (frekvensstyrning). Fördelen med AC motorerna är bl a att man slipper de delar som avger den största delen av värmen i en hårt belastad motor på låga varv d v s kolborstar och kommutator (kollektor) som finns i DC motorer.