Elektrisk lutande bil på tre hjul

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
xarvox

Elektrisk lutande bil på tre hjul

Inlägg av xarvox »

Jag håller på att ritar på en leaning car concept som det så fint heter, en bil som lutar sig i svängarna likt en motorcykel.

Fordonet blir en eller tvåsitsigt på längden (tandem) samt elhybrid.

Projektet finns beskrivet i mer detalj på min hemsida och forum, hordur.se för er som är nyfnikna på mer :)

Tanken är att utveckla en "prototyp" för mina transport-behov och därefter försöka få igång en småskalig produktion nu när det råder arbetsbrist inom industrin.

Det är en hel del spridda detaljer som måste länkas ihop såsom motorstyrning, hastighetsmätning, lutnings-sensorer och styrning för lutningen.

Jag tänker använda en liten bränslemotor som el-generator för långfärder, men huvudsakligen ska fordonet laddas med sladd och ha en räckvidd på ca 1-5 mil på endast batteri.

Själva karossen kommer tillverkas i glasfiber på frigolit-pluggar och ramen blir i stålrör.

Så nu är det dags för elektroniken.
Motor och "fartreglage" är närmast spikat:
motor
reglage

jag hoppas kunna använda en enda dator för att kontrollera samtlig elektronik samt kunna mäta och presentera data både i logg (på tex minneskort) samt på display (hastighetsmätare, batteri-status osv)

Om jag fick drömma helt fritt skulle jag vilja släppa detta projektet som ett opensource projekt där jag kunde erbjuda kompletta ritningar för den experimentlystne (eller utrikes intressenter) samt komplett ram för dem som vill använda annan drivlina osv.

Som det ser ut nu blir milkostnaden några enstaka kronor så jag ser helt klart potential för sådana fordon som pendel-fordon.
Men jag har inte råd att betala någon för hjälpen, mer än att erbjuda rabatt på färdig produkt samt omnämnande i handböcker/hemsida osv.
För jag vill inte driva detta av vinst-intresse då jag är lite väl politiskt röd (av alla med förmåga, åt alla med behov) utan satsar på ett så pressat säljpris som möjligt.

Jag jobbar som cnc-operatör och kommer tillverka en en del av komponenterna själv (för att pressa priset) samt har kontakt med de lokala företagen ang lego-tillverkning av andra komponenter såsom svetsning av ram osv.
Men den största biten är standard-komponenter såsom bakram från motorcykel, framram från fyrhjuling osv.

Så ni som är intresserade av ett lite mer seriöst projekt och har tid över, hoppa in på mitt forum!

Mvh
Hördur
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elektrisk lutande bil på tre hjul

Inlägg av Icecap »

Lite smolk i bägaren:
Du kan helt enkelt inte sälja dessa fordon utan att ha krocktestat dom! Och att sälja ritningar osv. är en bra idé men man kan då inte få godkänd det byggda fordonet som amatörbygge heller då det föreligger ritningar.

Hatar att vara negativ i detta då jag anser att det är en skitbra idé men det är likaväl status.

_Du_ kan bygga en och få den godkänd som amatörbygge via SFRO men alla som kopierar den kommer att få nobben.
xarvox

Inlägg av xarvox »

jo, jag har kikat en del på den sidan av myntet också..
En idé som varit uppe tidigare är kit-bygge, men jag (och de få som jag diskuterat detta med) ser inga stora svårigheter att få den registrerad och godkänd för försäljning.

Bilen kommer registreras som motorcykel så det är inte riktigt lika tuffa krav som en bil.

Men din input uppskattas, bättre att ha stenkoll två gånger än noll koll hela tiden :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag vet inte om det blir samma regler som för 4hjulingar. De reglerna är bra för elfordon. Batterierna räknas nämligen inte in i max vikten. Jag tror att det är 180kg + batterier.

Här finns i alla fall kompetensen för att ta fram elsytemet för bygget. Jag har inte tid att dra i ett sådant projekt. Men om det blir ett öppet så kan man kanske vara med på ett hörn.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Icecap skrev:Lite smolk i bägaren:
Du kan helt enkelt inte sälja dessa fordon utan att ha krocktestat dom! Och att sälja ritningar osv. är en bra idé men man kan då inte få godkänd det byggda fordonet som amatörbygge heller då det föreligger ritningar.
Men bilar av super-seven liknande typ säljs ju till hembyggare och de är nog inte krocktestade samt kommer med ritning. Då får varje hembyggare själv fixa godkännande har jag för mig.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Du menar en sån här? (film)

Enormt cool, tycker jag. Finns även liknande 3-hjuliga elfordon
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fast han var inne på ett hjul bak och två fram va?
xarvox

Inlägg av xarvox »

jo, det blir 2 hjul fram.

Carvern och liknande fordon är verkligen gör-häftiga, men jag ser fler fördelar med fler framhjul än bakhjul.
bland annat dubbla greppet i kurvor då jag hellre släpper bakänden än framänden, samt är det ibland riktigt läskigt att köra över tex järnvägs-räls med bara ett hjul fram.
dessutom slipper jag kardan med bara ett drivande hjul :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu hänger jag inte med. Vad har kardan med antalet drivhjul att göra?
Varför skulle du automatiskt få bättre grepp med två hjul fram?
Var i ligger problemen att passera järnvägar? Att köra längs med spårvagnsspår med samla hjul kan ju ställa till problem. Men det var väl inte vad du menade?
xarvox

Inlägg av xarvox »

Heh.. sorry, menade ju självklart diff.. :roll:

Men två framhjul är säkrare, då det oftast är de främre hjulen som styr.
Om bak-änden släpper så kan man parera det med ratten, men om framvagnen sticker så är man rätt körd.

Man kan bråka över tadpole vs delta tills grisar kan flyga, men mitt fordon blir iaf tadpole (två framhjul) :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det du säger gäller för MC. För bilar är de flesta överens om att det är tvärt om. Det är farligare att få släpp bak. Om lutningen är automatisk borde bilfallet vara mer relevant.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Varför en 72V motor och 48V controller?

Det finns ju en 48V motor som är likadan(förutom spänningen) på sidan.

Eller vill du bara ha 2/3 delar av kraften?
bearing

Inlägg av bearing »

Skillnaden är ju spänningskonstanten och strömkonstanten. Antagligen har 48V-motorn grövre lindningar och färre varv, vilket ger lägre EMK per varvtal.

Håller med; jag skulle valt den som klarar högre ström eftersom att den antagligen har lägre resistans i lindningen vilket ger möjlighet till högre ström eller högre verkningsgrad på lägre spänningar.
Användarvisningsbild
DiyJohn
Kontakt:

Inlägg av DiyJohn »

Vansinnigt intressant!! Lite bilder skulle inte skada iofs. Hoppas få se denna i trafiken i framtiden!!! :bravo: Bra isåfall!!
xarvox

Inlägg av xarvox »

Lite bilder finns på mitt forum, http://hordur.se/forum
eller hemsida (sällan uppdaterad) http://hordur.se

Jag vet faktiskt inte vilken av de två motorerna det i slutändan blir, de är ju enligt specar identiska..
Jag länkade till den ena, men komponent-listan är endast löst sammansatt i dagsläget, tills jag får en klar uppfattning om vikt, utrymme osv.
Skriv svar