Antispinn bygge

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Antispinn bygge

Inlägg av hcb »

> men går det fortare så spelar det ingen större roll.

Mja, i alla fall tills systemet får hicka under fullt nerlägg :)
arne90
Kontakt:

Inlägg av arne90 »

Glenn skrev:måste ju bara fråga varför han vill ha antispinn på en MC ? ..min erfarenhet är att problemet om man vill komma iväg snabbt snarare är att hålla framhjulet i marken än att bakhjulet spinner ?
Det är som så att Motorcykeln är gjord för att gå på bana och att tävla med.
Nu vet jag inte riktigt varför men skulle kunna tänka mig att det har något med highsidern att göra som bearing sa.
arne90
Kontakt:

Inlägg av arne90 »

AndreasL skrev:Med tanke på att du säger att det är linjärpiotar för fjädringen så antar vi att detta är en racemaskin för bana och att det pga lite annan info är en Ducati. Ska man gissa att det handlar om hyffsat hög nivå, kanske tom Viedec? :tumupp:
Kan ju då berätta att det är en Aprilia RSV1000R Factory.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

:doh: Aprilian glömde jag helt! Snuskigt trevlig hoj. :tumupp:

Sen förstod jag inte riktigt kommentaren om att systemet skulle få hicka och riktigt vad det hade med ljud/gång/snabbhet?

Självklart är det inte bra och händer otrevliga saker snabbt om ett sådanthär system inte beter sig som man vill/tror.
Men det samma gäller ju originalstyrboxen och alla andra system på hojen oxå. Tappar du motorkraft vid fel tillfälle kan det gå illa.

En extra manick som kan strula och måste justeras in är ytterligare en sak som kan ge tråkiga konsekvenser, helt rätt.
Men vi måste väl ändå basera systemet på att vi tror oss kunna lösa de problem som vi ställs inför och på så vis får en önskad funktion?

Kanske jag missuppfattade ditt inlägg och ber om ursäkt i så fall. Jag kanske lät lite sur ovan, men det är jag då rakt inte. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Ingen fara. :) Jag var nog inte helt tydlig. Det jag tänkte på var just det du skrev, nämligen att det i höga hastigheter kan bli spännande om systemet inte beter sig som förväntat.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Precis...AJ...om man ens hinner säga det... :roll:

Det finns anledningar till varför man håller sig till banracing...motionscrossåkat gör ont nog inser man och kass är man.
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

Kan det kanske inte räcka med enbart en brytare i framgaffeln som sluts då den fjädrar ut helt?
Kör man på bakhjulen så går denna brytare in och stänger av antispinnfunktionen.
I alla övriga fall kan man nog kunn anta att framhjulet går att använda som referens för motorcykelns hastighet och då reglera som vanligt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Injusteringen av förhållandet fram/bak kan man ganska enkelt lösa med en knapp, helt enkelt så trycker man på knappen vid lugn körning då inget hjulspinn föreligger vips så kalibrerar µcn sig själv ingen display nödvändig, kanske en diod som visar att allt är ok.

Funderar på motoreffekten som man ju vill ta ner, om man tex stänger av den ena tändspolen eller på något sätt ser till så att typ varannan tändpuls inte går fram. Detta borde ge mjukare avbrott än att bara stänga hela motorn. Nu vet jag inte vad motorn tål vad gäller sånt här, det kan ju tex vara idé att överväga en stopppuls som "vandrar" över cylindrarna så att inte en får ta hela smällen.

Mycket av frågan ligger ju i om det är tänkt att säljas till många eller kanske bara ska användas av ett stall. Generella lösningar kräver mer generellt :)

Systemet kommer att få hicka i början det är bara att inse och "torrkörning" ser jag som ett måste samt att testa delarna var för sig.

För att detektera "spinn" måste man antagligen förlita sig på flera parametrar bla vad som anses som acceptabel varvtalsökning (=acceleration) och samtidigt väga in framhjulets rotation och även om detta är "i luften". Som du förstår så är detta en vital del i hela konstruktionen så här bör det vara vattentätt redan innan något konstrueras.

Mr. Pink:Så fort man drar på ligger framgaffeln i stort sett längst ute. Så det måste nog till någon form av tiltmätare i tillägg.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Har du knack/spiksensor på den kan man ge styrboxen signal om att de spikar så kommer den börja ställa ner lite åt gången... Ger man sen signal om att det fortfarande spikar/det spikar ännu mer fortsätter den att ställa ner. Styrsystemet på hojar är ju ljusår efter bilar så det borde gå att lura honom...

Ställa ner bränslet delvis är dumt då du kommer få en mkt het förbränning = brända ventiler osv...
Göra en fuel-cut är inget man gör för att rädda föraren, bara rädda motorn. Fullgas och mkt varv på 2:an och sen motorbroms utan mellanting är inte trevligt.
Man kan teoretiskt sett öka bränslet och "dränka" motorn så sänks effekten en del vilket inte bör kombineras med sänkt tändning för så säger det kabaaam och stor flamma i avgasröret...
bearing

Inlägg av bearing »

Det finns rörelseenergi lagrad i alla roterande massor; att döda en cylinder betyder inte säkert ett stort ryck. Men kanske för stort för att vara konkurrenskraftigt i tävling.

Att senarelägga tändning är lite farligt eftersom att det kan bli varmt för avgasventilen. Fast det är nog enda sättet för att få steglös effektminskning utan att använda dubbla trottelspjäll per cylinder.

Moderna motorcyklar har katalysator och de gillar inte att få oförbränt bränsle i sig.
arne90
Kontakt:

Inlägg av arne90 »

Har nu kollat runt, läst lite och pratat med ägaren, om hur han vill att den ska strypa motorn, eftersom han är bättre på motorer än vad jag är så litar jag på honom när han säger att han vill strypa tändningen på den ena cylindern.

I övrigt så sitter jag och försöker förstå mig på det här med pid. jag ha läst wiki'n om och om igen men blir inte riktigt klok på hur det ska funka, så en enklare förklaring på hur det skulle kunna appliceras i mitt projekt skulle uppskattas.

dem signalerna som finns att tillgå är pickup, fram/bak dämparvärde (linjära pottar), fram/bak hjuls puls (40 pulser/varv på 17" däck). Samt ett relä för att strypa tändningen.
bearing

Inlägg av bearing »

Reglerteknik kan vara svårt att förstå utan pedagogisk litteratur. Jag tyckte det var knepigt när jag läste en reglerteknikkurs på KTH.

Att ta fram en regleralgoritm är ju sista steget i processen. Först ju hårdvaran byggas.

Kontakterna i ett relä studsar vid växlingen, tror inte det är en bra lösning att bryta tändningen.

Här är ett exempel på en "highsider":
arne90
Kontakt:

Inlägg av arne90 »

För att komma lite mer OT.

Finns här någon som har använt sig av mikrokontroller, som kan tipsa om någon mikrokontroller som passar sig bra både till att få jobba lite och lätt att hantera.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Jag skulle nog vilja påstå att man inte enbart vill fimpa tändningen på en cylinder rakt av även om det går.

Skulle gissa att man särskillt på en hoj vill ha en betydligt mjukare reglering och där man verkligen kan finjustera i mkt små steg för att hela tiden ligga på max vad däcket klarar av/max accerleration. Som tidigare sagts, det finns risk att det blir för abrupt annars och med tiden vill ni ändå kunna styra detta från styret under färd beroende på väder och däcksslitage. Kolla lite, det finns relativt billiga system till bilar vet jag och kikar du lite på tex MegaSquirt som är en DIY-ECU så kan du som begriper el och sådan säkert läsa ut en hel del trix du kan låna till din lösning.

Men visst, bygger du en mer av/på-lösning först och får den att funka kan du ju alltid implementera fler funktioner senare. Jag skulle dock helst vilja styra ECU:n istället och retardera tändningen så mkt det behövs för att hålla ett visst förbestämt maxspinn på bakhjulet. Men i originalstyrboxen kan detta vara snudd omöjligt utan rätt utrustning och kunskap/info så där kan tänkas att en eftermarknadsbox skulle behövas som redan har antispinn implementerat...och då kostar det snabbt större slantar.

Lycka till, ska bli kul att se.
Chorus

Inlägg av Chorus »

Fuel-cut är nog smidigast och bästa

http://www.pdm-racing.com/products/racelogic.html#how
Skriv svar