Problem - Blinkande Samsung-TFT, [LÖST]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JockeE

Problem - Blinkande Samsung-TFT, [LÖST]

Inlägg av JockeE »

Jag har en Samsung SyncMaster 214T TFT-skärm som är ~3 år gammal och flitigt använd. För någon dag sedan började den krångla.

När jag startar skärmen blinkar bilden frenetiskt (~10Hz). Om man lyssnar noga kan man höra ett väldigt svagt surrande/klickande från skärmen. Ungefär samma ljud som från en arbetande hårddisk.
Blinkandet håller i sig i 15-30 sekunder, sedan antingen slocknar skärmen, eller börjar fungera som vanligt. Om den slocknar stänger jag av skärmen på standby-knappen och startar den igen. Den blinkar på nytt 15-30 sekunder och kommer sedan igång som vanligt.

När skärmen väl har kommit igång ordentligt fungerar den utmärkt hela dagen.
Problemet uppstår bara när skärmen är "kallstartas", exempelvis när den varit avstängd över natten. Efter kortare avstängningsperioder (<30 min) startar den normalt.

Jag har googlat en del, och det verkar som att den troligaste orsaken är dåliga elektrolyter i invertern eller nätagget.

Frågor:
- Vad kan felet bero på?
- Kan jag "gasa till det rasar" och sedan försöka åtgärda felet, eller bör detta åtgärdas omedelbart? Skärmen fungerar ju bra när den väl kommer igång, men kan detta blinkande orsaka allvarligare följdfel?

Tack på förhand!

PS. Är det någon som vill köpa en jättefin Samsung-skärm? Ett objekt med potential för den händige, endast 5000kr! :vissla:
Senast redigerad av JockeE 4 april 2009, 12:52:32, redigerad totalt 1 gång.
mindbraker20

Re: Problem - Blinkande Samsung-TFT

Inlägg av mindbraker20 »

Hej

Jo jag skulle kunna tänka mig att det är någon kalllöddning någonstan. Kanske på en kondesator. För det verkar som att efter den har blivit uppvärmd får bättre kontakt och kan håll spänningen. Men det är bara vad jag tror kan vara något helt annat också. Men det kanske är värt att prova.

MVH, Ted
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Låter som kass inverterkort tycker jag.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Eller ett dåligt ccflrör, kan bli lite som vanliga lysrör som är nära graven.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Brorsan hade exakt likadant fel i sin. Kommer inte ihåg märket.
Jag bytte fem E-lytar på huvudkortet, efter det har den fungerat klockrent.
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Tack för alla svar!

Det finns alltså en del som pekar på att e-lytarna har torkat sönder. Inte helt oväntat, då skärmen blir ganska varm och är igång många timmar per dag.

Tror ni att jag kan fortsätta använda skärmen som den är, eller bör jag försöka reparera den omedelbart?
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Dags för slutrapport i detta ämne.
Jag levde med problemet i någon vecka innan jag tröttnade och plockade isär skärmen för att inspektera och fota innehållet.

Bild

På kortet med nätagg och inverter finns sex elektrolytkondensatorer. I två av kondingarna verkar innehållet vara lite för stort för kapseln ;)
De buktar ut illavarslande i toppen:
Bild

Övriga kondensatorer har inga synliga defekter, men jag vill byta dom ändå.
Sedan var det bara att börja leta datablad till alla kondingar för att kunna hitta lämpliga ersättare m.a.p. kapacitans, spänning, ESR, fysisk storlek etc.

Elfa hade passande ersättare för alla kondingar utom den stora 180µF/450V glättningskondingen i nätagget. Den kommer från Farnell istället via jesses samköp.
Igår fick jag hem kondingarna från Elfa och monterade dessa på kortet. Resultat: skärmen fungerar perfekt!

Den stora glättningskondingen som jag inte bytt ut ännu verkar vara tillräckligt ok för att det skall fungera, men jag byter ut den ändå när jag får hem ersättaren.
Användarvisningsbild
Danny

Re: [LÖST] Problem - Blinkande Samsung-TFT

Inlägg av Danny »

De var tjocka och fina :)
Jag hoppas att du ersatte med 105 graders...
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Ja, alla kondingar byttes mot nya med likvärdiga eller bättre specifikationer. Alla ersättare är 105°C "long-life".

De tjocka kondingarna var på 820µF. Jag mätte kapacitansen med min multimeter nu, 230µF.
beangan

Inlägg av beangan »

Jag bytte 2 kondingar på en LCD skärm för någon vecka sedan, dom såg likadana ut. Skärmen vägrade starta överhuvudtaget.

Fick den av min bror för att den va "kass" haha
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Jag fick en förfrågan om vilka kondensatorer som är lämpliga ersättare i denna skärm.

Detta är vad jag köpte:

Kod: Markera allt

C105              180µF/450V   1198635     180µF/450V (Farnell)
C107              47µF/50V     67-235-22   47µF/50V
C110, C111        820µF/25V    67-229-87   1000µF/35V
C112, C301, C302  330F/25V     67-229-61   330µF/35V
Den stora 180µF-kondingen lödde jag aldrig dit, så den kan jag inte garantera funktionen på. Men specifikationer är korrekta iaf (förutom att det är en annan typ av ben).

Jag har inte noga verifierat att de artikelnummer jag skrev upp för ~1½ år sedan fortfarande leder till samma produkt, men det verkar iaf stämma vid en snabb koll just nu.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har för närvarande en 22" skärm som helt lagt av. När jag läste denna tråd fick jag nytt hopp, den har nämligen 3 st elektrolyter som vuxit sig feta på toppen. Jag ska nu genast införskaffa nya och byta ut svullona. Återkommer med rapport. :D
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Problem - Blinkande Samsung-TFT, [LÖST]

Inlägg av SeniorLemuren »

Alltid något roligt. Bytte 6 st "svullna" kondingar på nätdelen på min stendöda acer 22" och nu funkar den perfekt igen. :D

Nu gäller det "bara" att få igång dator-h....et också. :( (Annan tråd)
Skriv svar