När jag startar skärmen blinkar bilden frenetiskt (~10Hz). Om man lyssnar noga kan man höra ett väldigt svagt surrande/klickande från skärmen. Ungefär samma ljud som från en arbetande hårddisk.
Blinkandet håller i sig i 15-30 sekunder, sedan antingen slocknar skärmen, eller börjar fungera som vanligt. Om den slocknar stänger jag av skärmen på standby-knappen och startar den igen. Den blinkar på nytt 15-30 sekunder och kommer sedan igång som vanligt.
När skärmen väl har kommit igång ordentligt fungerar den utmärkt hela dagen.
Problemet uppstår bara när skärmen är "kallstartas", exempelvis när den varit avstängd över natten. Efter kortare avstängningsperioder (<30 min) startar den normalt.
Jag har googlat en del, och det verkar som att den troligaste orsaken är dåliga elektrolyter i invertern eller nätagget.
Frågor:
- Vad kan felet bero på?
- Kan jag "gasa till det rasar" och sedan försöka åtgärda felet, eller bör detta åtgärdas omedelbart? Skärmen fungerar ju bra när den väl kommer igång, men kan detta blinkande orsaka allvarligare följdfel?
Tack på förhand!
PS. Är det någon som vill köpa en jättefin Samsung-skärm? Ett objekt med potential för den händige, endast 5000kr!