"Tavla" av bärbar dator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

"Tavla" av bärbar dator

Inlägg av G-man »

Knappast en ny idé, men jag behöver hjälp med lite idéer till praktiska saker runt detta!

Detta har jag på hyllan

D410 2GHz, 1gig minne, wlan osv osv
Mediacenterfjärrkontroll
Entusiasm

Detta vill jag kunna göra med den.

Internetradio
Webbsändningar(?)
Mp3

Att använda ett tangentbord ska inte vara någon primärlösning och får väl isåfall ske med ett trådlöst om något,jag hoppas på att lösa alla tangentbordsinmatningar med remote desktop eller liknande... i första hand vill jag alltså använda fjärrkontrollen för att köra saker.

Jag har ett par olika modeller av Dell men D410 har den minsta skärmen som finns att tillgå bland dem, dessutom har den ingen cd eller likanden inbyggt och är tunnast av dem..

Jag testade att lossa skärmen från datorn och plockade av alla plastdetaljer runt den så att bara själva skärmen var kvar utan plastramen, kabeln räcker lagom för att man ska kunna vända upp den och lägga den på "undersidan" av datorn, en tanke här är att då fästa den nerstrippade skärmen på baksidan av datorn. Den skulle hamna på strax över 3cm i tjocklek då.

Till själva saken.

Jag vill få till en ram runt skärmen, ramen ska verka kosmetiskt och täcka den största delen av datorn och framstå som en tavla/ram till den.

Ideér på enkla och snygga lösningar mottages tacksamt på detta :)

Det andra är vad man ska köra på den för att få det interface som önskas, minimalt, fjärrkontrollsvänligt och ändå få med alla funktioner - mediaportal?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: "Tavla" av bärbar dator

Inlägg av PHermansson »

Finns några trådar om detta om du söker... bland annat en av mina :)
Själv gjorde jag som du gjort med en gammal IBM-laptop, tog bort så mycket plast som möjligt och vände runt skärmen. Alltihop placerades sedan i en scrapbookingram, bra djup i dem och priset på 89:- var inte särskilt avskräckande. För att det skulle bli snyggt gjorde jag en passpartou av svart papper så att enbart skärmytan är synlig. Som operativ används Debian med Zgv, en bildvisare som gör att man inte behöver X för att visa bilder.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Tack! Din hittade jag nu, har inte hittat några fler dock.

Fiffigt med en sån ram, den är väl lite mer formstabil än en ikearam!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo, men största fördelen är att den är djup, en vanlig ram är ju avsedd för ett pappers tjocklek.

http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServ ... AID=061189
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Var runt i stans hobbyaffärer men gick bet på att få tag i en sån ram, många har panduroprodukter men....

Hur som haver, en ram är införskaffad och jag började snicka på den igår :) Kommer en projekttråd när jag har kommit en bit på den :)
Skriv svar