Fotoram av gammal laptop
Re: Fotoram av gammal laptop
AntiZ, Ta med linux laptop till affären prova dom en efter en..?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är ju en sak vad som följer med för drivrutiner, en helt annan vad som fungerar i Linux. Till det mesta finns ju 'drivrutinerna' (kärnmodulerna) redan på plats i systemet. I den datorn använder jag ett D-Link DWL-122, men till mina andra Linuxdatorer har jag använt flera andra med framgång. Är väl ett fåtal som tex ett gammalt Philipskort som jag inte fått igång...
Jag har byggt en egen liknande fotoram, dock helt naken.
En sak som ganska trevlig var den pytte lilla kontakten som känner om "skärmen är upp eller ner stängd". Den kan ersättas med en "ON/OFF" kontakt som visar samma sak. Mjukvara fixar lätt så att datorn går i "sleep mode" när "skärmen är stängd" (dvs strömbrytaren är satt till OFF).
Fördelen är att datorn vaknar ur "sleep mode" mycket mycket snabbt, 3-4sekunder kanske.
Hårdvaran är helt klar. OS är "micro-XP" som körs från ett CF kort utan att ha swap fil.
"micro-XP" är strippad på 90% - 95% av alla funktioner i XP, tyvärr ryker då även bla stödet för PCMCIA och "text till röst", om jag nu skulle vilja ha det i framtiden.
Funderar på att köra med windows 98 från en ramdrive istället.
En sak som ganska trevlig var den pytte lilla kontakten som känner om "skärmen är upp eller ner stängd". Den kan ersättas med en "ON/OFF" kontakt som visar samma sak. Mjukvara fixar lätt så att datorn går i "sleep mode" när "skärmen är stängd" (dvs strömbrytaren är satt till OFF).
Fördelen är att datorn vaknar ur "sleep mode" mycket mycket snabbt, 3-4sekunder kanske.
Hårdvaran är helt klar. OS är "micro-XP" som körs från ett CF kort utan att ha swap fil.
"micro-XP" är strippad på 90% - 95% av alla funktioner i XP, tyvärr ryker då även bla stödet för PCMCIA och "text till röst", om jag nu skulle vilja ha det i framtiden.
Funderar på att köra med windows 98 från en ramdrive istället.