Blev sugen på en digital fotoram och började undersöka marknaden. Då jag har en server i garderoben med alla bilder lagrade på hårddisk vore det enklaste att föra över bilderna vid behov via trådlöst nätverk. Jag ville dessutom ha en lagon stor skärm (större än 8") och med bra upplösning, de billiga fotoramarnas upplösning är inget vidare. Ska man köpa en fotoram med dessa specar blir priset runt 2k, usch & fy!

Så vad gör man? Rotar fram en gammal laptop ur garderoben naturligtvis. IBM Thinkpad 600 från 1998, en processor på 233MHz och 32Mb minne gör den till ett riktigt fartmonster. Hittade en hårddisk att plugga i, kapaciteten var respektabla 800Mb. Just det, 800 megabyte.
Dags så att välja operativsystem. Vista Ultimate? Njae kanske inte

En minimal Debianinstallation passar däremot som handen i handsken i detta projekt. Genom lite fippel med att montera hårddisken i en annan dator och filflyttning via usb-minne blev systemet installerat, och så även en D-Link trådlös USB-dongel. För att hålla installationen liten och snabbstartad har jag inte installerat någon skrivbordsmiljö eller liknande, vilken kan tyckas ologiskt med tanke på att datorn ska visa bilder.
Detta har dock istället lösts med SVGALib och mjukvaran zgv som gör det möjligt att visa bilder utan X. Denna uppsättning fungerar nu med automatisk montering av serverresurs med mera.
De flesta mjukvaruproblem är nu lösta, och det har blivit dags att ta tag i hårdvaran. Detta är utgångsmaterialet:

Övre delen av underdelen borta:

Displaydelen borta...

...och rensad:

Problem att lösa:
-Hur få zgv att inte visa ett felmeddelande som måste åtgärdas när en fil inte kan visas?
-Av- och påslag på distans eller tidsstyrt.