Fotoram av gammal laptop

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Fotoram av gammal laptop

Inlägg av PHermansson »

Ja det har gjorts förut, men ändå...
Blev sugen på en digital fotoram och började undersöka marknaden. Då jag har en server i garderoben med alla bilder lagrade på hårddisk vore det enklaste att föra över bilderna vid behov via trådlöst nätverk. Jag ville dessutom ha en lagon stor skärm (större än 8") och med bra upplösning, de billiga fotoramarnas upplösning är inget vidare. Ska man köpa en fotoram med dessa specar blir priset runt 2k, usch & fy! :)
Så vad gör man? Rotar fram en gammal laptop ur garderoben naturligtvis. IBM Thinkpad 600 från 1998, en processor på 233MHz och 32Mb minne gör den till ett riktigt fartmonster. Hittade en hårddisk att plugga i, kapaciteten var respektabla 800Mb. Just det, 800 megabyte.

Dags så att välja operativsystem. Vista Ultimate? Njae kanske inte :)
En minimal Debianinstallation passar däremot som handen i handsken i detta projekt. Genom lite fippel med att montera hårddisken i en annan dator och filflyttning via usb-minne blev systemet installerat, och så även en D-Link trådlös USB-dongel. För att hålla installationen liten och snabbstartad har jag inte installerat någon skrivbordsmiljö eller liknande, vilken kan tyckas ologiskt med tanke på att datorn ska visa bilder.
Detta har dock istället lösts med SVGALib och mjukvaran zgv som gör det möjligt att visa bilder utan X. Denna uppsättning fungerar nu med automatisk montering av serverresurs med mera.

De flesta mjukvaruproblem är nu lösta, och det har blivit dags att ta tag i hårdvaran. Detta är utgångsmaterialet:

Bild

Övre delen av underdelen borta:
Bild

Displaydelen borta...
Bild

...och rensad:
Bild

Problem att lösa:
-Hur få zgv att inte visa ett felmeddelande som måste åtgärdas när en fil inte kan visas?
-Av- och påslag på distans eller tidsstyrt.
watti

Inlägg av watti »

Snyggt snyggt :)

varför inte Viloläge + tidstyrt.. Tror min laptop drar 6-7w i Viloläge.. Minns inte exakt vad den lilla dosan sa.

Men Viloläge och att den stängs av under natten/ timmar då den inte används?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fotoram av gammal laptop

Inlägg av PHermansson »

Tror jag har kommit på den optimala lösningen för av/på nu: En PIC med radiomottagare, jag kan då slå/av på fotoramen med NEXA-fjärrkontrollen, alternativt automatiskt med Tellsticken. Smidigt!

I övrigt så har både lödkolv och avbitartång varit framme. Ett problem var att den enda usb-kontakten satt på sidan, inte särskilt snyggt med en dongel eller kontakt som sticker ut. Lösningen blev att en usb-förlängningskabel klipptes av, ledarna skalades och löddes fast på kontaktens anslutningar. Lite knepigt, men det fungerar.

Bild

För att styra av/på behövde jag komma åt knappen som används normalt, och här var det inte lika enkelt att komma åt anslutningarna (dålig bild):

Bild

Detta löstes dock med lite envishet och milt våld:

Bild

Bild

Egentligen hade jag tänkt bygga en anpassad ram till fotoramen, men tidsbrist och ett lockande pris på en Scrapbookingram gjorde att det blev en färdigköpt istället:

Bild

Har även klippt till en passpartau (stavning?) av svart papper som täcker allt glas förutom skärmen. Denna är monterad, återkommer med bild när träramen fått lite färg. I väntan på detta har jag plockat fram ett gammalt testkort med en Pic 16F88, en rf-mottagare och en trevlig länk (http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... earchtime=) att jobba lite med.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nej, jag menar precis det jag länkar till dvs ett svar på PH's stavning av ordet Passepartout.

Vad det är finns beskrivet i båda länkarna :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ah, tack! Då vet jag det.

Projektet går vidare, nu senast har jag konfigurerat Debian till att montera hårddisken read-only. Tanken med det är att man ska kunna rycka sladden för att stänga av datorn, med andra ord slå av den med en Nexamottagare. Mer info:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 8&p=416168

Nu krävs bara något som simulerar en knapptryckning när strömmen kommer tillbaks.

Ytterligare en idé är att dölja boot-texten, dags för lite bootsplash-experiment alltså.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

En kamera som ser vem som närmar sig dörren och jämför med en databas för att se om det är en person som vi skall starta fotoramen för. Isåfall en liten robot som mekaniskt går fram och trycker på knappen på en Nexafjärr som ligger på hallbordet.

Så kan man göra... Inte alls komplicerat. :wink: Det skulle iallafall ge möjlighet att pröva på kunskaperna inom flera olika områden som t.ex robotar och bildigenkänning. :D
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Haha ja det vore nått. Låter som en bra och helt rimlig idé, problemet är bara att det inte finns nått bord i hallen. Så där sprack det :/

:)
Skämt åsido, det får bli en liten transistor-kondensatorkoppling som håller knappen intryckt en stund efter strömpåslag.
Bootsplash vet jag inte om det blir. Det kräver att man kompilerar en ny kärna, vilket väl i sig inte är så svårt men däremot tidsödande. Att det inte finns nog med plats för kärnans källkod på hårddisken är ett större problem... Får se om jag orkar lösa det...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Autopåslagskretsen är byggd och ska kopplas in.
Nu saknas nästan bara lite färg på ramen så är projektet klart! Men så kommer man på en nu idé... I det första terminalfönstret körs zgv som visar bilder. I det andra (nås via Alt-F2) kan man köra ett script som hämtar väderinfo och visar en väderprognos/karta på skärmen. En liten manick trycker på Alt-F2 med jämna mellanrum för att växla vad som visas på skärmen. Hmm?
En Pic2550 som emulerar USB-tangentbord? Det borde gå att göra mjukvarumässigt?
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Går det inte att via parallellporten lr serieporten koppla en tryckknapp för att sedan med nån liten mjukvara peka den knappen mot Alt-F2, eller med ett skript få den att växla fönster då o då... ?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hade nog vart möjligt, men det går enklare än så. Har lärt mig nått nytt idag, testade att köra detta via SSH:

chvt -t 3
ls > /dev/tty3

Det första kommandot byter så att skärmen visar virtuell terminal 3, och med omriktningen av ls visas listningen i terminal 3, alltså på fotoramens skärm. "chvt -t 2" visar bildspelet, och "chvt -t 1" den första terminalen med startmeddelanden och annat.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Frågan är bara var man hittar en bra karta... den bästa jag hittade var denna:

Bild

http://uk.weather.yahoo.com/w/wcom/eur_ ... dmy_y.html

Testade med att byta till VT3, använda wget för att hämta bilden och sedan visa den med zgv. Med parametern -z zoomas bilden upp, men kvalitén blir sådär.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kanske dags att avsluta projektet också :)
Det har varit så där nästan klart ett tag nu, ramen sitter på väggen och lider bara av en brist. Vid de flesta starter får nätverkskortet ingen ström, och ramen kan inte visa några bilder. Ibland ordnar det sig genom en omstart, ibland genom tre, ibland inte alls. Ska snart kolla upp det närmare, har inte lyckats genom att starta om några tjänster eller dylikt så jag misstänker att det har något med min omlödda USB-kontakt att göra...
Väderfunktionen, ja den är också nästan klar. Har ett program som hämtar väderinfo och bygger en bild med passande bakgrundsbild, ikoner som visar vädertypen och mätare som visar temperatur och dylikt. Ska snart bli färdigt... Angående inte färdigt så hittar jag just nu inget kort på när ramen är svartmålad, får duga med en från sista provkörningen innan målarn satte penseln i den:

Bild
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Kul projekt!

Vad hade du för nätverkskort mer exakt. Försöker hitta Wlan-USB som har Linux drivisar, men de flesta man läser har bara win-drivisar.
Jag har ett Netgear som vägrar funka, har försök att följa lite trådar på linux-forum som använder win-filerna till linux, men det vill sig inte. Så jag tänkte köpa ett kort som har färdiga drivrutiner. Det behöver ju inte kosta en förmögenhet.
Skriv svar