Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Inlägg av Meduza »

Men från en rökmaskin är det då inga m3 per sekund... det tillverkarna anger är hur mycket det blir när röken har spridit ut sig lagom i luften... det är lite där vi har räkneproblemet... som det skrev här ovanför skulle ju ett par m3 i sekunden vara full storm.

Som jag skrev tidigare går det endast åt ett par milliliter vätska i sekunden (1-3mL/sek), så några m3 genereras ju knappast från den mängden...

Hur ska man egentligen mäta flödet från en rökmaskin...?

grym: kompressorn är på 0.75kW som jag skrev här ovan.

Nej som jag skrev kanske en flerstegsprocess är lämplig, tex en vattenkylning/värmeväxlare för att komma nära rumstemp och sedan kompressorn för resten.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Tyvärr är jag aldeles för korkad för att fatta alla dessa siffrorna :roll:
Men me tankte på att JEM maskinen har ca 1kw kylkompressor så är ju egentligen det de minsta problemet.
Största är å bygga en vettigt konstruktion, vilket inte heller bör vara specielt svårt, de svåra är ju just
kyl delen.

men låt säga att man har en "kylare" typ bilkylare i storlek 30x40cm som man kör kylmediat genom, och blåser röken där luften normalt passerar.

Svart = Kylare, Röd = varm, rök Blå = kall rök

Bild

Edit: Meduza absolut sant! kanske skulle kicka igång min rökmaskin å se hur snabbt man fyller en sopsäck med ren rök så får vi nog en mer korrekt mängd å räkna på.
Senast redigerad av Calle 29 mars 2009, 23:42:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

attans, missade det, men mellan tummen och pekfingret så :)

kanske ända hadde varit värt att kolla på en luftavfuktare, dom är ju billiga och har luft till luft färdigt

har funderingar på att prova en sådan till en helt annan sak
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Rökmaskinen står på uppvärmning! återkommer om en kvart ungefär :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Grymt, då kanske vi får en mer realistisk siffra att räkna med :)

Egentligen borde man väl sätta en slang på rökmaskinen med en flödesmätare i änden... men då ska man ha en sådan också...
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Fyller en sopsäck på ca 25 sekunder. vet inte exakta specifikationerna på min maskin men en med liknande effekt producerar ca 500m3 / minuten, vet iaf om jag kört maskinen 25 sekunder i min lägenhet så hade jag inte sett handen framför mig och brandkåren hade säkert vart ganska intresserade av vad jag hittar på. :roll:

Så är nog inte så enorma flöden som man tänkte sig från början.

Meduza: Detta är ju flödesmätare ghettostyle! 8) En sopsäck rymmer ju runt 100liter, så 250liter ren rök/minuten är nog de flöde som är realistiskt.
Senast redigerad av Calle 30 mars 2009, 00:07:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vilken storlek på Sopsäck var det, en 200 eller 250-liters?

Om vi säger att det var en 200 så blir det ett överslagsvärde på 1m3/min rent flödesmässigt från maskinen vilket låter klart närmare sanningen i min upplevelse.

Om jag förstår ThomasLs beräkningar på förra sidan...
TomasL skrev:Tja, titta på mitt inlägg härovan, det går åt 1 kW för att kyla luft 1K om flödet är ca 1,2m3/s, om vi då pratar om en 10-del av detta, handlar det om 0.1 kW/K, dvs 1 kW per 10K
Blir det då alltså 1kW per 60K eller något sådant om vi har 1m3/min, och om vi kör säkert och räknar på 3 m3/min så är det 1kW/20K?
Senast redigerad av Meduza 30 mars 2009, 00:11:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

125L enligt lappen som satt på men sen försvann nog en del i samband med att jag tejpade den runt slangen. så runt 100liter bör de hamnat på.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okej, vi är alltså nere på långt under 1m3/min även om vi räknar med marginaler, dvs 1kW per 50-60K om jag förstår ThomasL rätt?

Med en 0.75kW kompressor så kanske dom har 2kW kyleffekt i JEMs maskin, låter inte lika orealistiskt längre?

EDIT: Calle, hur stor var rökmaskinen (vilken effekt eller vilken modell)?

EDIT2: om vi räknar med ThomasL's siffror och förutsätter 0.5m3/min vid fritt flöde vilket är ca 8,5l/sek vilket också känns helt realistiskt så blir det ju genast inga problem att kyla röken till -20 grader från 50 grader med ett tvåstegssystem (luft/luft värmeväxlare + kompressorkylning) bara man kan få tag i en tillrärkligt stor kompressor.
Senast redigerad av Meduza 30 mars 2009, 00:20:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Kan nog stämma ganska bra, blir ju lite tankefel när man räknar på rökmängder som tillverkarna skriver.

för me närmare eftertanke hade de vart ganska intressant å se 500m3 komma ur ett hål på 0.5mm på en minut
tror maskinen gått i omloppsbana runt jorden eller något liknande :mrgreen:

Meduza: JEM fogger MK3, 1Kw
Senast redigerad av Calle 30 mars 2009, 00:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo, jag hade velat se en maskin spruta ut 8,5 kubikmeter per sekund ur ett 0.5mm hål, skulle vara ett sjuhelvetes drag :D

EDIT:

Calle, ok, låter ju som en helt rimlig siffra och en rätt lagom maskin.

Provade slå in siffrorna på en onlinekalkylator och kom fram till att hastigheten på gasen för att få igenom 500 kubik per minut genom ett 0.5mm hål skulle bli någonstans runt 70 mil per sekund ^_^
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Undra hur många Bar de hade krävts för å komma upp i de flödet :vissla: Någon räknekunnig? :)

Edit: 70mil / sek, borde ju sitta varningsskyltar på dessa helvetesskapelser :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sedan är det dock det här med att bygga ett system är kanske inte så svårt på ett sätt men att få det optimerat och fungera som det skall är en annan sak men framför allt att kunna kyla ned röken till ett antal minusgrader från säg ja kanske en 40 grader eller vad det kan vara väldigt väldigt snabbt är en helt annan sak.

Har man en del kyleffekt så skulle det kanske gå med långa smala och trånga kanaler i förångaren för att hinna kyla ner det tillräckligt snabbt då ytan är stor. Menar det handlar kanske om en temperatursänkning från säg +40 till några -20 det äre en 60 gradig minskning på bara några få sekunder, det måste till en effektivt byggd förångare för att hinna med detta som jag ser det och braka på med riktig ordentlig kyla.

Att få igenom några ml vätska/sekund genom ett 0.5 mm hål behövs det nog inte många bar för. Kyler man ner röken så snabbt som möjligt och koncentrerar den direkt genom smala kanaler till förångaren som är uppbyggd på samma sätt så är det bra lättare att kyla ner den. Inte lätt men mindre svårt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

0,6m3/min -> 0,01 m3/s.
0.01 kg/s*1kWs/kgK -> 0,01kW/K dvs 0,1 kW kyleffekt per 10K utan förluster.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

TomasL: Lust och förklara de termerna lite så en vanlig dödlig förstår? :vissla:

0,1kW per 10K säger mig inte något. fast är väl jag som är korkad :wink:
Skriv svar