Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Inlägg av Meduza »

Satt och läste tråden om att fylla kylsystem och en helt vild ide flög i mig om att bygga en rökkylare till rökmaskin som inte är baserad på "blås röken genom isbitar" eller den snordyra "blås ut en 3-liters tank co2 på 3sek genom röken för att kyla den" som en del använder utan lite mer som JEM Glaciator eller dylika moderna tungröksmaskiner...

JEM pratar om att dom kyler röken i fem steg och ner till ca -30 grader, riktigt så extrem behöver man kanske inte vara, men under nollan vore ju kul att komma så att röken ligger ett tag :)

Tänkte mig något i stil med att man blåser röken genom flertalet radiatorer där man för varje radiator kyler lite mera, säg att man har en eller två med vattenkylning där man tar ner röken från "varm" till "rumstemperatur" och sedan något kompressorbaserat system som får ta hand om dom sista kylstegen...

Tre steg med fryskompressorer och radiatorer kanske?

Radiatorer borde ju bli bra med värmepaket från gamla bilar, och rökmaskinen får då bli någon färdigköpt maskin man kopplar på kylaren på med flexslang.

Än så länge är detta bara en vild ide, och börjar jag bygga inom dom närmaste åren blir jag imponerad :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Tungrökmaskin... eller iaf Kylpaket...

Inlägg av grym »

hadde nog provat att modifiera en luftavfuktare eller något liknande

just luftavfuktarna är billiga och har både värme och kylbatteriet gjorda för luft, gäller bara att hitta en modell där man kan vika isär dom

kanske behöver du bättre effekt, men det är en annan sak
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hur kallt kyler normalt sett en luftavfuktare sin kalla del?

Antaris DNG100 kompressorkyler röken och är på 750W.
http://www.antari.com/Company%20Profile ... G-100.html
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Den här tråden skall jag helt klart följa!
Har haft samma ide som dig att bygga en kylare men är inte så hemma på vad man skulle kunna använda och ett eget kompressorkylsystem klarar jag inte av att bygga.

Tror tyvärr inte att en luftavfuktare kyler tillräckligt men vem vet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det går ju att få ganska bra kylning med T E C (peltier teknik) dock inte lika mycket som ett kompressor system tror jag.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

om man skall använda peltier-element så lär det ju krävas ett antal av modell större för att det skall fungera bra, rökens temperatur måste även gå ner till ett antal minusgrader för att det skall vara värt det.

Jag köpte en vanlig is-rökare för något år sedan men det fungerar ju ganska kasst, röken stiger nästan direkt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Några minus är fullt realistiskt och heller inte så våldsamt svårt med TEC om det utförs väl (dock förmodligen inte särskillt ekonomiskt ur energisynpunkt) men -30 kan man nog glömma med vanliga prylar...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det är inte bara temperatur utan effekt med, mina luftavfuktare är på ca 200w, för klent i sådanna fall

kanske kolla på mindre luft luft värmepumpar , eller gå till en kyltecknikerskola för ett examensarbete?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Så här ser röken ut ifrån JEM Glaciator:

Det är alltså lite den effekten man vill åt, och för att komma åt det måste röken vara ett antal minusgrader, nollgradigt som man kan komma ner i med isbitskylning räcker inte riktigt...

Visst går det att likrikta 230 och sätta en serie på 28st 100w peltierelement, men att kyla bort den värmen är inte det enklaste sedan, krävs en riktigt fet vattenkylning för att klara sig då... nära 3kW värme är inte att leka med...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Min AC har en kyleffekt på 4kW, och luften som kommer ut är ca +10° nu när rumstemperaturen är 24°. Det räcker inte på långa vägar.

[Edit]
Själva evaporatorn är ca -2°, så kör man luften långsamt genom den lär det nog bli flera minusgrader. AC:n blåser på rätt rejält även på minsta fläktläget.
Ska man blåsa rök med den här hastigheten blir det inte bara rök på golvet, utan hela lokalen lär bli fylld ganska kvickt. :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hur klarar då dessa rökkylare att få ner temperaturen till -30 med under 1kW effekt?

Troligtvis genom att dom inte alls ska hantera samma volymer som din AC behöver göra...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, krävs nog en *rejäl* anläggning om den skall klara -30 mycket snabbt i större volymer... :humm:

Men kanske helt enkelt skulle funka med mycket fin vattendimma istället, eller?

(Edit: 1&2 Stavning)
Senast redigerad av Mizzarrogh 29 mars 2009, 17:01:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vattendimma har nackdelarna med att den ligger inte så länge, svår att framställa finfördelad nog, blir inte lika tjock, och alla blir blöta inklusive all utrustning och ett helt dansgolv...

Jag funderade på om man kan använda ett tvåstegs "vattenkylningssystem" där man har ett system i kontakt med röken som är fyllt med hyfsat högprocentig (80-90%) etanol, som man kyler ner till hyfsat låga temperaturer med peltierkylning, peltierkylarna kyler man sedan med ett vanligt vattenkylningssystem?

Etanolen borde man då kunna få ner till minusgrader...

En sak är ju också att ett sånt här system behöver inte kunna kyla röken till -30 kontinuerligt, utan det räcker med att den kan gå ett par minuter, sedan är det OK med ett par minuters "cooling time" innan nästa session med rök.

Fast ett kompressorbaserat kylsystem är väl det enda som kan göra detta någorlunda energieffektivt?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Alternativt att man har ett kärl som innehåller vatten & glykol som man cirkulerar genom en kylare när behovet finns behållaren får själv stå inne i en frys och på så sätt kan man alltså "förladda" kylan innan man ska röka.

När man så vill ha rök så kör man igång en cirkpump och skickar kylvätskan genom en liten kylare (typ de som sitter i vattenkylning för datorer) i några steg. Vatten innehåller många gånger mer energi än luft så det borde gå ett bra tag om vätskan initialt är hårt kyld.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Helst skulle man ju slippa allt trassel med att fylla om gasbaserade kylsystem, så att hitta något man kan modifiera, tex luftavfuktare, eller köra på vätskevarianter, är helt klart att föredra.
Skriv svar