grym skrev:egenteligen är ju kyleffekten nästan känd, samma som den effekt som behövs för att värma rökmedlet, den värme som går åt för att värma upp det behövs ju för att kyla ner det, visserligen stämmer det inte exakt då man fasomvandlar i värmeelemetet och man kylar mer än omgivande luft, men mellan tummen och pekfingret så
eller tänker jag fel ?
handlar inte om några extrema värmemängder som ska kylas. som tidigare skrivigt ang JEM maskinen så har den ca 1kw kyleffekt och 4kw värme, och denna kan generera rök konternuerligt. röken som kommer ut ur maskinen håller väl rund 3-400grader men den värmen avtar väldigt fort, går utan större problem att hålla handen 1-2dm framför utblåset utan att bränna sig, visst är varmt men inte mer än 40-45grader något, så beräkningen bör kunna vara ungefär densamma som å räka att kyla 40-45gradig luft till 15-20minus, och om vi räknar me lite mindre mängder än JEM maskinen, låt säga 8-10kubik / minut.
Nu är jag inte alls insatt i beräkning av detta men säg att man har en kylare i ett rör som man blåser röken igenom. kan återkomma med en skiss om de underlättar? I min värld kan de inte vara allt för komplicerat att bygga en sådan maskin.
ska skissa i hop något om mina tankar åtekommer!