Ja, då var man 15st bluetooth-moduler (class 2) rikare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Har provat en del, men det vill sig inte riktigt. Det blir alltid några extratecken som hänger med. Provade att dra RTS(A6) till +3.3V, men det blev inte bättre av det. Har du provat om det går helt utan RTS och CTS? Hur har du gjort då isf?

mikma (eller ngn annan): Har du provat att kommunicera med modulen genom "gtkterm"? Fungerar det som det ska?

Sen om jag kör "hciattach /dev/ttyS0 ericsson 57600" så säger den:
Can't set device: Protocol not supported
Can't initialize device: Illegal seek

Är det något du har råkat ut för? Jag kör det bluez-paket som finns till Debian (unstable).
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

jag kopplade in en av mina, fast när jag satte på strömmen 3.3V så blev den kokhet, jag märkte det efter ett par minuter, jag hoppas den inte har pajjat.

Jag har kopplat som man ska, nu när jag sätter på strömmen blir den inte varm och den drar 23.5mA, hoppas den är ok.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Du har alltså inte ändrat på ngt sedan den blev het? skummt...
23mA låter som normal ström till den. Runt 30mA när den sänder.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

det ända jag gjorde var att göra antennen 3 cm lång, innan var den ca 10 om det kan vara det?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vet inte riktigt om det kan vara pga. antennen. Men Dom fungerar fint typ någon meter utan antenn. Nu har jag som flera andra stumpar på ca 2-3cm.
mikma

Inlägg av mikma »

cykze skrev:Har provat en del, men det vill sig inte riktigt. Det blir alltid några extratecken som hänger med. Provade att dra RTS(A6) till +3.3V, men det blev inte bättre av det. Har du provat om det går helt utan RTS och CTS? Hur har du gjort då isf?

mikma (eller ngn annan): Har du provat att kommunicera med modulen genom "gtkterm"? Fungerar det som det ska?

Sen om jag kör "hciattach /dev/ttyS0 ericsson 57600" så säger den:
Can't set device: Protocol not supported
Can't initialize device: Illegal seek

Är det något du har råkat ut för? Jag kör det bluez-paket som finns till Debian (unstable).
Nej, jag har kommunicerat med modulen med BlueZ och ett program jag skrivit själv, men inte med gtkterm.

Jag provade nyligen att koppla in modulen utan RTS och CTS och anslöt precis som du RTS till 3.3V. Då ska man lägga till noflow i anropet till hciattach, sedan fungerade det bra.

Jag använder BlueZ från Debian Sarge (testing), och har inte sett felmeddelandet du angav.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

ahh min modul klarade sig visst, jag kopplade den till datorn, och mobilen hittade den som okänd, jippie!
har försökt med Change_local_name men inte lyckats.
jag skickade 0x01, 0x0013, 0x47, 0x75, 0x72, 0x67, 0x61, 0x6C, 0x6F, 0x66, 0x00 för att ändra namn till Gurgalof, men jag fick inget tillbaks och namnet är forfarande okänd!

någon som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Var det inte change local name som alltid måste vara 255 bytes?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

YES! Äntligen. Trodde jag hade kollat allt. Men efter att ha mätt en hel del så slog det mig att jag kanske hade missat att sära på banorna under veroboardet. Och mycket riktigt var det som var fel. Äntligen! :D

Tack för hjälpen!
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

När jag försökte skicka en pinkod som var kortare än det antal bytes som står i specen fick jag tillbaka "invalid parameter" eller nåt i den stilen. När det gäller local name så antog jag att det funkade likadant och skickade max antal byte (om det nu var 255 kommer jag inte ihåg). Det funkade iaf, men jag vet inte säkert om det ska funka med mindre data... Och nånting borde man få som svar i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

i specen står det: "The Name command parameter should be null-terminated
(0x00) if the UTF-8 encoded string is less than 248 bytes."
Så det borde ju funka!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Borde och gör är två väldigt skilda saker :)
Läser du 1.0B specen? BT enheterna är inte 100% buggfria heller...
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

japp det var 1.0B specen
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det står faktiskt inget om att storleken på datan kan vara mindre, man kan lika gärna tolka det som att strängen måste paddas med massa nollor tills den blir 248 byte.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Var får man tag på specifikationen för 1.0B? Jag har letat i över en timme nu utan att hitta något.
Skriv svar