Ja, då var man 15st bluetooth-moduler (class 2) rikare
Har provat en del, men det vill sig inte riktigt. Det blir alltid några extratecken som hänger med. Provade att dra RTS(A6) till +3.3V, men det blev inte bättre av det. Har du provat om det går helt utan RTS och CTS? Hur har du gjort då isf?
mikma (eller ngn annan): Har du provat att kommunicera med modulen genom "gtkterm"? Fungerar det som det ska?
Sen om jag kör "hciattach /dev/ttyS0 ericsson 57600" så säger den:
Can't set device: Protocol not supported
Can't initialize device: Illegal seek
Är det något du har råkat ut för? Jag kör det bluez-paket som finns till Debian (unstable).
mikma (eller ngn annan): Har du provat att kommunicera med modulen genom "gtkterm"? Fungerar det som det ska?
Är det något du har råkat ut för? Jag kör det bluez-paket som finns till Debian (unstable).
Nej, jag har kommunicerat med modulen med BlueZ och ett program jag skrivit själv, men inte med gtkterm.cykze skrev:Har provat en del, men det vill sig inte riktigt. Det blir alltid några extratecken som hänger med. Provade att dra RTS(A6) till +3.3V, men det blev inte bättre av det. Har du provat om det går helt utan RTS och CTS? Hur har du gjort då isf?
Jag provade nyligen att koppla in modulen utan RTS och CTS och anslöt precis som du RTS till 3.3V. Då ska man lägga till noflow i anropet till hciattach, sedan fungerade det bra.
Jag använder BlueZ från Debian Sarge (testing), och har inte sett felmeddelandet du angav.
ahh min modul klarade sig visst, jag kopplade den till datorn, och mobilen hittade den som okänd, jippie!
har försökt med Change_local_name men inte lyckats.
jag skickade 0x01, 0x0013, 0x47, 0x75, 0x72, 0x67, 0x61, 0x6C, 0x6F, 0x66, 0x00 för att ändra namn till Gurgalof, men jag fick inget tillbaks och namnet är forfarande okänd!
någon som kan hjälpa mig?
har försökt med Change_local_name men inte lyckats.
jag skickade 0x01, 0x0013, 0x47, 0x75, 0x72, 0x67, 0x61, 0x6C, 0x6F, 0x66, 0x00 för att ändra namn till Gurgalof, men jag fick inget tillbaks och namnet är forfarande okänd!
någon som kan hjälpa mig?
När jag försökte skicka en pinkod som var kortare än det antal bytes som står i specen fick jag tillbaka "invalid parameter" eller nåt i den stilen. När det gäller local name så antog jag att det funkade likadant och skickade max antal byte (om det nu var 255 kommer jag inte ihåg). Det funkade iaf, men jag vet inte säkert om det ska funka med mindre data... Och nånting borde man få som svar i vilket fall som helst.