rfid

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Bengan

rfid

Inlägg av Bengan »

Har någon här erfarenhet av microchips MCRF452? Läste lite i databladet men förstod inte jättemycket, idén är att dra en utgång på en pic om rfid-kretsen är i närheten.

Ed: stötte på ett problem med sample-kretsen, den har bara antennanslutningarna men databladet säger att man ska ansluta spolen emellan Ant. A och Vss, hur ska jag göra?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

i så fall kan du bygga en lite rolig "leksak". Om det är en aktiv RFID-krets , så gå in i en butik , och ha ett eprom i en låda tillsammans med RFID-kretsen , och sedan har du en knapp , som kopierar koden från butikens larmbricka till kretsen. Sedan när du närmar dig utgången.... (larmbågarna) Tryck då på "sänd" så den sänder ut larmkoden... "BIIIP, BIIIP, BIIP" och vakterna kommer för att dom tror att man snattat....
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ursäkta, men vad är det för roligt med det?

EDIT: Känner tyvärr inte till något om din krets.
Senast redigerad av MicaelKarlsson 1 oktober 2004, 17:40:35, redigerad totalt 1 gång.
Bengan

Inlägg av Bengan »

Jag(och MadModder) har kikat igenom databladet utan att ens förstå hur slaven svarar till interrogatorn, verkar som om att det behövs rejält med hjälp, HJÄLP!

http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 40232h.pdf
Bengan

Inlägg av Bengan »

Efter att ha kikat runt i databladet och inte förstått ett skvatt verkar det som om att jag får överge kretsen och istället bygga eget. Idén är alltså fortfarande bara att dra en utgång hög när transpondern är i närheten(1-2m) av huvudenheten, tror ni det funkar att mata ut fyrkantsvåg med en 555:a i transpondern och sen mäta tiden emellan stigflankerna i huvudenheten för att få en tillräckligt bra identifiering av transpondern? Det är ett absolut måste att bara transpondern kan trigga huvudenheten, låg strömförbrukning är också ett krav, jag trodde att med rfid-kretsen skulle jag få ner storleken på transpondern till ett minimum, men om ingen vet hur man använder den är ju det lönlöst.
crippledcanary

Inlägg av crippledcanary »

Har du tänkt att använda bara 1 transponder eller måste du kunna identifiera flera.
Bengan

Inlägg av Bengan »

Det räcker med en transponder
Bengan

Inlägg av Bengan »

Bumpar tråden då jag fortfarande försöker lösa problemet, för tillfället lutar det åt att ha två nrf2401:or tillsammans med varsin liten mcu där sändaren skickar ut två/tre bytes och mottagaren verifierar datan som den förhoppningsvis tagit emot.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De flesta RFID fungerar så att en spola är antennen. Under avkänningen induceras en svag energi i denna spola och användas till att skicka ut en viss ID på en annan frekvens, ofta kring 14MHz.

Det är alltså ett batterifritt system som får energin från den avfrågande spola.
Bengan

Inlägg av Bengan »

jo, men just den kretsen jag samplat(mcrf452) verkar vara lite speciell då den avfrågande spolen verkar arbeta på 13,56MHz och jag saknar typexempel på hur man kommunicerar och om det finns några krav på interrogatorn.
Skriv svar