Microsoft är fantastiska, hurra :bravo:

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
pern

Re: Microsoft är fantastiska, hurra :bravo:

Inlägg av pern »

Intressant diskussion.

Är själv företagare sedan många år och har de senaste 10 åren haft fokus på Internet med inriktning
på komponenter och produkter för programmerare/konsulter att använda mot sina kunder eller i sina
produkter/system. Detta i MS plattformar.

En trend jag märkt är att (våra) kunder vill köpa en färdig produkt från ett företag till sina kritiska
system. Många använder även open Source lösningar då mest för interna behov.

Men, fler och fler kräver att även KUNNA köpa källkoden om de vill. De flesta gör det inte men bara att
veta att de kan ger dem en extra trygghet. Och numera är det ett viktigt säljargument.
Ok, källkoden kan kosta typ 10 ggr vad produkten kostade, men men tanke på lönekostnader mm så blir det
nästan alltid billigare än att utveckla själv.

Har även en del "gamla" produkter där vi inte släpper uppdateringar lika ofta, och helt klart påverkar
detta försäljningen. För att bibehålla eller öka en produkts försäljning måste man släppa uppdateringar
regelbundet. Annars självdör den av sig själv efter ett tag. Och det är helt klart billigare för oss
att göra uppdateringar och sälja till befintliga kunder än att skapa nya produkter och jaga nya kunder
hela tiden.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men, fler och fler kräver att även KUNNA köpa källkoden om de vill.

En annan lösning är att källkoden deponeras hos en tredje part och släpps
till kunden under vissa förutsättningar, t.ex om leverantören kursar eller liknande.
Det fungerar också som en slags försäkring för köparen. Jag tror att man kan få tag
på källkod till nästan vilken programvara som helst, det handlar bara om pris
och villkor. Och så har det varit långt innan hela OSS ideen såg dagens ljus.
pern

Inlägg av pern »

Så hadde vi det innan ett tag för lite dyrare produkter. Dock är det betydligt enklare och
billigare för oss att bara packa källkoden och sätta ett fast pris. Och leverera den till de som
betalat för den.

De som har behov av källkod vill även gärna kunna modda den för eget behov. Så det är inte bara utifall vi skulle kursa.

Dessutom blir de flesta kunder ganska otåliga när de inte får sina produkter direkt
efter betalning ;-)

Det intressanta tycker jag att detta sättet börjar bli ganska vanligt, iaf för .NET baserade produkter.
Så marknaden anpassar sig faktiskt till kundernas önskemål.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

pern skrev:Men, fler och fler kräver att även KUNNA köpa källkoden om de vill.
Detta styrker väl bara tesen att fler och fler blir mer angelägna om källkoden och får större insikt i vad det innebär och även ökar kraven för inköp. Om än bara en litet steg.
TomasL skrev:WWW utvecklades i CERN, då man behövde en bra metod att kommunicera...blah..blah...
Man ska ju samtidigt komma ihåg att när man bara tittar på de absolut äldsta standarderna så var det heller inte många som hade tillgång till nätet och därmed möjlighet att bidra till utvecklingen.

Kolla däremot utveklingen inom t.ex. kryptering som går väldigt fort framåt och hålls helt öppet hela vägen, i ett stort samarbete mellan skolor och privatsektorn.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Just ja, tänkte komlettera boktipsen med Lawrence Lessigs bok Free Culture.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Microsoft är fantastiska...
Jo jo... Vist kan man vara generösa och ge bort saker.
Särskilt som det är OMÖJLIGT att ladda ner något.
Var till en början mycket optimistisk.
Har försökt med FF och IE men inget lyckas. :(
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det får vi kolla upp.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Microsofts nedladdningstjänser brukar ju iofs alltid vara extremt usla (kanske för att dom envisas med iis ?) Jag har aldrig kört just denna tjänsten, men efter att ha kört deras andra nedladdningstjänster (msdn tex) så har jag två tips: först och främst att bara köra IE, och sen att vara SNABB, efter att du loggat in så måste du klicka dej fram och börja nedladdningen snabbt, annars gör nånting timeout och istället för att skicka upp ett felmeddelande så struntar den helt enkelt bara i nedladdningen.

Plocka också bort eventuella downloadacceleratorer, även omd essa är ganska ovanliga idag så saboterar dom.. se också till att ha enormt mycket plats på C-disken efterssom alla IE-programmerare är så inkompetenta att dom måste mellanlagra alla filer där, och det verkar som dom tar ungefär dubbelt så stor plats också. (Och jag orkar inte ens börja irritera mej på faktumet att dom inte hade stöd för filer över 2(?)gig så att DVD-ISO's först inte funkade, och sen blev uppdelade i två..)

..Microsoft uppskattar inte heller att man kommer med förslag på hur dom kan lösa deras prestandaproblem, speciellt inte om förslagen involverar fungerande (i.e icke-MS) mjukvara :)

..Jag reserverar mej f.ö att mina erfarenheter är minst ett år gamla, jag försöker ha så lite som möjligt att göra med microsoft, jag värnar om min mentala hälsa.. :P
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet var nog gammal och inkompatibel IE, med IE7 funkar det alldeles utmärkt.
Har tankat ned MS-Project och Office Ultimate nu.
Tänkte plocka ned Win embedded varianterna också.
Skriv svar