Microsoft är fantastiska, hurra :bravo:
Re: Microsoft är fantastiska, hurra :bravo:
Självklart är det för att låsa folk till sej, jag ser väl dock egentligen inget fel med att dom gör så, men man ska ju inte på nåt sätt tro att dom gör det för att vara snälla.
Samma sak med studentversioner, det klart att dom gör så för att dom vinner på det, det är samma anledning att en teknisk högskola kan få licenser på programvaror för miljoner för peanuts, företaget vet att en person som är inkörd på deras mjukvaror kommer i bästa fall köpa in samma mjukvara när han kommer ut i arbetslivet, och åtminstonde jämföra den befintliga mjukvaran med det han körde under utbildningen.
..Själv skulle jag dock inte sjunka så lågt, skulle jag starta ett företag så skulle jag undvika microsoft i det längsta.. även om "first fix is free" så blir det desto dyrare efter ett tag, och dyrare, och dyrare..
Samma sak med studentversioner, det klart att dom gör så för att dom vinner på det, det är samma anledning att en teknisk högskola kan få licenser på programvaror för miljoner för peanuts, företaget vet att en person som är inkörd på deras mjukvaror kommer i bästa fall köpa in samma mjukvara när han kommer ut i arbetslivet, och åtminstonde jämföra den befintliga mjukvaran med det han körde under utbildningen.
..Själv skulle jag dock inte sjunka så lågt, skulle jag starta ett företag så skulle jag undvika microsoft i det längsta.. även om "first fix is free" så blir det desto dyrare efter ett tag, och dyrare, och dyrare..
Senast redigerad av Glenn 20 mars 2009, 09:57:51, redigerad totalt 1 gång.
Frågan är väl hur vanligt det är att man får sålt sina fulhack i VB till större företag, och dessutom utan att behöva dela av sig av källkoden. I de lägena borde det vara bättre att släppa sin kod fritt och sedan sälja in sig som konsult för att sätta igång systemet och kanske administrera det.
Jag tror vi kommer inom en inte allt för lång framtid se ett skifte där fler och fler upptäcker vad skit man får in av mjukvara som hemlighåller vad den gör (= källkoden). Då kommer upphandlarna förmodligen vara än mer noga med vad dom drar in för system, och att behålla makten och kontrollen över sina egna system som krav lär öka.
Jag tror vi kommer inom en inte allt för lång framtid se ett skifte där fler och fler upptäcker vad skit man får in av mjukvara som hemlighåller vad den gör (= källkoden). Då kommer upphandlarna förmodligen vara än mer noga med vad dom drar in för system, och att behålla makten och kontrollen över sina egna system som krav lär öka.
Öppen källkod betyder ju även öppna "standarder" där man i svart på vitt kan se i koden hur olika anrop hanteras och hur protokoll är byggda och slipper hantera (i bästa fall) en massa non disclosure agreements. Så fort man lämnar trygghetszonen där man klickar fram program åt "kontors-karin" i VB så stöter man på diverse konstigheter.
väldigt vanligt, mitt största VB fulhack användes av ett ganska stort norsk oljebolag för att kunna göra automatleveranser av eldningsolja... (samma hack togs upp i Microsofts fina tidning för inbördes beundran).speakman skrev:Frågan är väl hur vanligt det är att man får sålt sina fulhack i VB till större företag, och dessutom utan att behöva dela av sig av källkoden. I de lägena borde det vara bättre att släppa sin kod fritt och sedan sälja in sig som konsult för att sätta igång systemet och kanske administrera det.
Det kräver ju att inköparna har kunskap om mjukvarutveckling och hur det faktistk funkar... Man kan bli lite skrämd när man ser hur vissa inköp till tex omsorg funkar. Men jag hoppas verkligen du får rätt, men det lär ta 10-20 år...Jag tror vi kommer inom en inte allt för lång framtid se ett skifte där fler och fler upptäcker vad skit man får in av mjukvara som hemlighåller vad den gör (= källkoden). Då kommer upphandlarna förmodligen vara än mer noga med vad dom drar in för system, och att behålla makten och kontrollen över sina egna system som krav lär öka.
Det är ju på sätt och vis snällt att MS gör sådär för företag som uppfyller vissa kriterier.
Men med fri programvara så kan ju ALLA företag använda den gratis, man behöver inte uppfylla några kriterier.
Visserligen ska man inte inbilla sig att fri programvara nödvändigtvis betyder gratis, det man inte betalar för programvara kan man ibland behöva betala för att få den anpassad. Men den stora fördelen är att i och med att källkoden för det mesta är öppen (d.v.s. fri öppen programvara) så har man frihet att välja vem man köper den tjänsten av.
Det finns ju inga som helst tekniska hinder att en stor organisation gör en specialversion (ex. vissa funktioner borttagna) av OO Writer för att använda inom sin organisation. Man kan låta en konsultfirma fixa det (med kravet att man får källkoden, om nu inte licensen är "smittande") och om den firman sen börjar ta för mycket betalt för vidareutveckling så är det bara att göra en upphandling och hitta nån ny.
Statskotontorets rapporter är mycket intressant läsning.
Men med fri programvara så kan ju ALLA företag använda den gratis, man behöver inte uppfylla några kriterier.
Visserligen ska man inte inbilla sig att fri programvara nödvändigtvis betyder gratis, det man inte betalar för programvara kan man ibland behöva betala för att få den anpassad. Men den stora fördelen är att i och med att källkoden för det mesta är öppen (d.v.s. fri öppen programvara) så har man frihet att välja vem man köper den tjänsten av.
Det finns ju inga som helst tekniska hinder att en stor organisation gör en specialversion (ex. vissa funktioner borttagna) av OO Writer för att använda inom sin organisation. Man kan låta en konsultfirma fixa det (med kravet att man får källkoden, om nu inte licensen är "smittande") och om den firman sen börjar ta för mycket betalt för vidareutveckling så är det bara att göra en upphandling och hitta nån ny.
Statskotontorets rapporter är mycket intressant läsning.
AndLi: Dom fick källkoden också? Hsh så var "fulhack" lite dåligt exempel då det inte är lika noga med små "utilities" som det är med större system.
Men jag tror absolut vi håller på se en ändring, och jag håller nog med om ditt tidsperspektiv. Så fort statliga myndigheter börjar få kraven på öppenhet i både mjukvara och format så lär det lossna och få ketchupeffekt. Det är ohållbart att binda offentliga dokument till amerikanskägda bolag. Att man gjort så hittills är helt enkelt att man inte vetat bättre och gjort det som är enklast för stunden. Men utveckling kommer med tiden.
Men jag tror absolut vi håller på se en ändring, och jag håller nog med om ditt tidsperspektiv. Så fort statliga myndigheter börjar få kraven på öppenhet i både mjukvara och format så lär det lossna och få ketchupeffekt. Det är ohållbart att binda offentliga dokument till amerikanskägda bolag. Att man gjort så hittills är helt enkelt att man inte vetat bättre och gjort det som är enklast för stunden. Men utveckling kommer med tiden.

speakman: De fick inte någon källkod vad jag vet, i det fallet var det inte ett util utan ett system som sammlade in mätvärden.
Och då försvinner alla incentiv att göra något nytt och bättre.Nerre skrev: Men med fri programvara så kan ju ALLA företag använda den gratis, man behöver inte uppfylla några kriterier.
Det är just sporren att man faktiskt kan tjäna en hög pengar på sitt arbete som sporrar utvecklingen, det är orsaken till att man sitter uppe dygn efter dygn, för att skapa något.
Försvinner belöningen, försvinner också intresset och allt blir grått.
Slutna produkter är och kommer alltid att förbli nödvändigt och dessutom den drivande kraften bakom all utveckling.
Naturligtvis, det är därför miniprojekt som Linux går så sakta framåt, som mellan 2007 och 2008 bara hade 4300 tillagda rader, 1800 borttagna och 1500 modifierade rader. Per dag. Det är helt enkelt inget som motiverar en sån utveckling.
Naturligtvis har man ingen egen drivkraft i att utveckla något. Det är alltid bara pengarna man vill åt. Fördriva tid gör man bäst genom att pilla i naveln. Att få konsultjobb p.g.a. att man är drivande utvecklare för något väger naturligtvis inte upp samma mängd pengar som man får in av att sitta i telefonsupport för något man lyckats sälja utan insikt.
Naturligtvis har man ingen egen drivkraft i att utveckla något. Det är alltid bara pengarna man vill åt. Fördriva tid gör man bäst genom att pilla i naveln. Att få konsultjobb p.g.a. att man är drivande utvecklare för något väger naturligtvis inte upp samma mängd pengar som man får in av att sitta i telefonsupport för något man lyckats sälja utan insikt.
tomasl: Där håller jag inte med, ett företag som har skapat en produkt vill normalt sett INTE lägga mer pengar (tid) på att utveckla den om den fortfarande är säljbar, om hundra företag använder produkten så har man ju en försörjning och kan låta det vara, om samma hundra företag använde en opensourceprodukt så kanske tre av dom skulle lessna på begränsningarna och utveckla förbättringar som då förhoppningsvis kommer andra till del.
Det finns FÅ saker som är så irriterande som när man köpt en stängd lösning, inser att försäljaren bara snackade skit och lovade en massa som inte stämde (som vanligt), men företaget skiter FULLSTÄNDIGT i att göra nåt åt det efetrssom dom redan fått betalt.
Hade man då kört ett öppet system så hade man i värsta fall kunnat hyra in en programmerare för att laga det trasiga.
Dock håller jag med om att det finns plats i världen för stängd källkod också, alla saker passar inte som opensource, men mycket gör det.
Det finns FÅ saker som är så irriterande som när man köpt en stängd lösning, inser att försäljaren bara snackade skit och lovade en massa som inte stämde (som vanligt), men företaget skiter FULLSTÄNDIGT i att göra nåt åt det efetrssom dom redan fått betalt.
Hade man då kört ett öppet system så hade man i värsta fall kunnat hyra in en programmerare för att laga det trasiga.
Dock håller jag med om att det finns plats i världen för stängd källkod också, alla saker passar inte som opensource, men mycket gör det.
Företag vill som oftast ha någon som bara ser till att det funkar. Så den som gör mjukvaran behövs ändå. Och det finns ingen anledning till att infrastrukturen skall vara höljd i obskyrhet.
M$ har en hel stab med advokater som stämmer och hotar småföretagare under förevändning att dom gör en "licenskontroll". Detta är också ett träsk man försätter sig i med deras produkter.
Har i dessutom fått höra att BSA utnyttjat licensrazzior för att stjäla företagshemligheter.
Det finns en god anledning till att folk är negativa till M$. Deras spår är fyllda av inkompabilitet, krascher, förverkade investeringar osv..
Nerre: Några specifika rapporter från statskotontoret som är intressanta?
M$ har en hel stab med advokater som stämmer och hotar småföretagare under förevändning att dom gör en "licenskontroll". Detta är också ett träsk man försätter sig i med deras produkter.
Har i dessutom fått höra att BSA utnyttjat licensrazzior för att stjäla företagshemligheter.
Det finns en god anledning till att folk är negativa till M$. Deras spår är fyllda av inkompabilitet, krascher, förverkade investeringar osv..
Nerre: Några specifika rapporter från statskotontoret som är intressanta?
>> Och då försvinner alla incentiv att göra något nytt och bättre.
Det råder delade meningar om detta. Att göra pengar är _en_ drivkraft.
Absolut inte den enda!
>> Slutna produkter är och kommer alltid att förbli nödvändigt och dessutom den drivande kraften bakom all utveckling.
Inte alls! Och det är också en fråga om vart man vill gå. Vilken utveckling vi vill ha.
Det är nu 12 år sedan jag helt slutade använda M$Windows. Skälet var då att jag tyckte att Linux var betydligt smidigare att använda. Sedan dess har Linux blivit mycket bättre, och hur det är med M$ har jag ingen aning om. Numera ser jag alla proprietära produkter som något som förorenar mina datorer. Något jag skyr som pesten. Även 'gratisprogram' som Eagle.
Det råder delade meningar om detta. Att göra pengar är _en_ drivkraft.
Absolut inte den enda!
>> Slutna produkter är och kommer alltid att förbli nödvändigt och dessutom den drivande kraften bakom all utveckling.
Inte alls! Och det är också en fråga om vart man vill gå. Vilken utveckling vi vill ha.
Det är nu 12 år sedan jag helt slutade använda M$Windows. Skälet var då att jag tyckte att Linux var betydligt smidigare att använda. Sedan dess har Linux blivit mycket bättre, och hur det är med M$ har jag ingen aning om. Numera ser jag alla proprietära produkter som något som förorenar mina datorer. Något jag skyr som pesten. Även 'gratisprogram' som Eagle.
Senast redigerad av SvenW 20 mars 2009, 13:23:08, redigerad totalt 1 gång.
Vad man nu ska med det till...TomasL skrev:Det omfattar samtliga operativsystem inklusive server-OS'en.
Alla utvecklingsverktyg inklusive MSDN.
Hela Office-linjen inklusive servrar.
Samtliga servrar.
Glenn, de företag som resonerar på det sättet försvinner snabbt från marknaden.
För att behålla sina konkurensfördelar och samtidigt kunna öka sin försäljning, MÅSTE man fortsätta att utveckla produkterna, dels för att få in mer och/eller bättre funktioner, så man kan motivera kunden att köpa nytt/uppgradera = mer inkomst. Dels för att göra produkten mer kostnadseffektiv i produktionen = ökad vinst.
Alla företag som vill överleva gör just detta (med några få undantag, och dessa lever inte så länge (Facit var ett lysande exempel). Du kanske inte alltid ser det, men det sker konternuerligt.
Detta gäller fullständigt oavsett om man utvecklar Hårdvara eller Mjukvara, samma regler gäller.
För att sedan hålla konkurenterna borta, så måste man hemlighålla många saker.
För att behålla sina konkurensfördelar och samtidigt kunna öka sin försäljning, MÅSTE man fortsätta att utveckla produkterna, dels för att få in mer och/eller bättre funktioner, så man kan motivera kunden att köpa nytt/uppgradera = mer inkomst. Dels för att göra produkten mer kostnadseffektiv i produktionen = ökad vinst.
Alla företag som vill överleva gör just detta (med några få undantag, och dessa lever inte så länge (Facit var ett lysande exempel). Du kanske inte alltid ser det, men det sker konternuerligt.
Detta gäller fullständigt oavsett om man utvecklar Hårdvara eller Mjukvara, samma regler gäller.
För att sedan hålla konkurenterna borta, så måste man hemlighålla många saker.
Mjae, jag tycker man väldigt ofta ser exakt det, speciellt på saker där det är svårt att backa ur en befintlig lösning.
Det är ju som sagt ännu ett bra argument att köra opensource, att specifikationerna är fria så man kan dra ur sitt data, konvertera och mata in i en annan applikation.
Det är ju som sagt ännu ett bra argument att köra opensource, att specifikationerna är fria så man kan dra ur sitt data, konvertera och mata in i en annan applikation.