Calle, du delar mina erfarenheter
Det är ju väldans enkelt att läsa lite på wikipedia eller någon annan stans. Överallt står det att LiPo mer eller mindre är livsfarligt om man inte laddar och laddar ur
exakt rätt. Vi som har varit med ett tag och använt LiPo väldigt mycket praktiskt vet att det inte förhåller sig så. Ingen i min bekantskapskrets har råkat ut för LiPo-brand. Och då känner jag många extrema modellflygare. Jag har råkat ut för brand i modellflygplan två gånger själv, ingen av gångerna var det LiPo-acken som orsakade det. Jag har råkat ut för punkterade ackar ett antal gånger, de har aldrig självantänt. Jag har överladdat några ackar, ingen har börjat brinna. Jag har till och med medvetet slagit en spik rakt igenom en fulladdad 11.1V 3600mAh LiPo-ack, utan att den började brinna.
Söker man på youtube så hittar man massor med filmer på brinnande LiPo-ackar. Gemensamt för de flesta är att branden initieras genom en mycket kraftig överladdning..
Nu säger jag inte att man inte ska vara försiktig, men jag säger att riskerna är extremt överdrivna! Givetvis är det
bra med balanseringsladdare, men det är absolut inget krav! Självklart är det bra att ladda acken på ett säkert sätt, även om risken för brand vid korrekt laddning är oerhört liten.