Bygga kraftig laddare till LiFePo4 batterier?!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
minireknare

Bygga kraftig laddare till LiFePo4 batterier?!

Inlägg av minireknare »

Hej
Hoppas att tråden ligger rätt... är ny här.
Jag kommer troligtvis att köpa några celler from A123 någon gång denna månad. (cellerna ska användas till min RC bil, kommer att köra 2s2p)
Jag undrar om det går att bygga en laddare som kan ladda 2 celler med ca 20A (cellerna ska tåla att bli laddade med 10c). En cell är på 2300mAh och 3,3V.
Vad jag har förstått det som så laddas de med konstant ström. Kan man utgå från ett ATX-nätagg?
Jag är inte så bra på elektronik, så skriv så att jag förstår :wink:
Tacksam för svar :)
En cell är på 2300mAh och 3,3V
xxargs

Re: Bygga kraftig laddare till LiFePo4 batterier?!

Inlägg av xxargs »

Det är inte NiMh-batterier du leker med...

Tror snarare att du behöver en spänningsreglerad aggregat med strömbegränsning istället. - kallas CCCV (constant current, constant voltage) Med konstantström så menas att strömmen inte överstiger inställt värde (20 ampere) ens om man kortsluter laddarens utgång, och konstanspänningen avser då 3.6V gånger antalet celler i serie du vill ladda och är den spänningen utgången visar när batteriet är full eller laddaren inte ansluten till batteriet.

Och nej, det gör man inte av en PC-aggregat hur som helst då man oftast inte kan justera spänningen, och dessa har oftast ingen bra fungerande strömbegränsning heller utan bara ett skyddsbeteendet (tickar/pulsar när det drar för mycket ström - vilket det gör när du skall ladda tomma batterier).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Något sådant är inte så enkelt att bygga om man inte är "så bra på elektronik"...

Denna på conrad är nog något av det billigare man kan köpa nytt som uppfyller kraven för att kunna användas som en CCCV-laddare rätt inställd:
http://www.conrad.se/?article=511143
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Kan det verkligen stämma att man kan ladda dem med 10C, är det inte max urladdning som är 10c?? Jag är absolut ingen expert på detta, men jag tycker att det låter overkligt mycket att man skulle kunna ladda dem små med 20A så att dem blir färdiga på 6 minuter... Max laddström brukar väll vara 1C?

Bara så du vet så är lithiumbatteri extremt farliga, så lek inte för mycket med dem!!
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

De nya batterierna är tydligen ganska brutala, vi har en på flygklubben som laddar dem mer eller mindre direkt från bilbatteriet, ganska brutalt om man säger så, men de ska tydligen tåla det :badgrin:

Vanliga lipo ackar hade därimot garanterat sagt upp sig med buller å bång å massor av eld.
minireknare

Inlägg av minireknare »

köpa ett labbagg för 3000+kr har jag tyvärr inte råd med.
Och lifepo4 celler från A123 Systems är inte alls så farliga som tex Ni-mh batterier eller li-po. det fanns en video innan på youtube där de punkterade en A123 cell ingenting hände medan lipo och life brinner som.. :evil: ..
Jag vet även människor som laddat sina A123 celler med 4.1v och 20A utan att ta någon skada, de hade samma kapacitet efter 500 cykler.
som sammanfattning kan man väl säga att A123 cellerna tål mycket stryk. :badgrin:

jag är fortfarande inne på att bygga eget,i generellt sätt så behöver jag väl bara en transformator från 230V till 7.2v som ger ut 20A (en cell laddas med 3.6v) och sedan ett relä som slår av strömmen när batterierna når 7,4V (3,7v när de är full laddade).
Jag ska höra med mina El-lärare näste vecka o se vad de säger.

skriv gärna om ni har någon ide eller lösning jag kan inte så mycket när det gäller att välja komponenter :?

TACK för svaren :)

Edit: squiz3r Jo man brukar ladda på 1C(ju lägre ström ju längre livstid) men med nimh kan man ladda strax över 1C för att få lite mer krut lipos ska däremot laddas med 1C såvida de inte är specade för mer det finns lipo som klarar 2C (LRP's accar klarar höga strömmar)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ta du & börja med att konstruera en strömbegränsare för 20A först.
Sen ska vi nog kunna lösa resten av regleringen utan problem.
& som sagt bara för att en transformatorn är märkt med 20A så betyder det inte att den max kan lämna 20A. Utan den kan säkert leverera både 50 & 150A innan lindningarna/likriktarbryggan mm har smält & tagit fyr.
minireknare

Inlägg av minireknare »

jag är som sagt grön på detta :doh: (men jag vill lära mig :D ) jag googlade lite på det men hittade inget kopplings schema.
Men om jag har rätt för mig så måste man ha en transistor och effektmotstånd? (man behöver väl fler komponenter?)
Kan man parallell koppla flera transistorer så att de räknas som"en"?
Om någon vill/har lust så får ni gärna säga vad som behövs, Jag uppskattar all hjälp jag kan få. :)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Ett sätt som jag kom att tänka på är att ha ett tex 0,01ohm motstånd i serie med battererna.
När det går 20A får du 0,2V över motståndet. Om du kopplar en op-amp som komparator som jämför denna spänning med en pot som spännings delare och driver någon transistor som styr laddningen med utgången.

Men det finns redan färdiga kretsar som ger en konstant ström.
En sådan och en spännings regulator efter den så är det klappat och klart.

Men 20A är ganska mycket för en linjär regulator, en switchad kanske är bättre.
Thallion

Inlägg av Thallion »

Här står det hur man kan använda MAX1737 för att ladda LiFePO4-batterier: Circuit properly charges the new lithium batteries
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det enda som slår mig är, varför ska man ladda med 20C bara för att man kan?

Ackens livslängd måste ju påverkas betydligt mer, än om man laddar med lite mer moderata strömmar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

varför ska man ladda med 20C bara för att man kan?
För att det blir fullt på 3 minuter?? :happy:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag har en liten fundering ang. LiFePo4, kan man ladda flera sådana celler seriekopplade?

Exempelvis när man laddar blybatterier som är seriekopplade så låter man överladda lite för att få med alla celler. LiPo brukar man ju exempelvis ladda alla celler separat.

Men tål LiFePo4 överladdning? Vad blir överskottsenergin som trycks in, värme?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Johan, LiPo går att ladda seriekopplade, det är bara om man har en balanseringsladdare som man laddar cellerna separat. Gamla LiPo-ackar hade inte ens någon balanseringskontakt, det är en ny grej som har dykt upp de senaste åren, när jag höll på som mest var det ingen som hade balanseringsladdare, och inga ackar hade balanseringskontakt.

Däremot så finns det ju en anledning till att balanseringskontakten infördes, och det är ju just för att man får ut betydligt mer effekt occh energi om ackens cellspänningar är balanserade.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Walle: Nej, dom laddas parallellt, och urladdas seriellt isåfall..!
Jag är mest intresserad av vad som är möjligt för kemin: LiFePo4.

För stora batterier vill man inte behöva dra fram en kabel för varje cell.
Skriv svar