Tillverka egna "flex circuits"
Tillverka egna "flex circuits"
Har ni någon ide om hur man skulle kunna tillverka egna "böjliga kretskort", alltså såna där specialgjorda platta "kablar" med kopparfolie (?) som ledare. Om man bara hade lämpligt grundmaterial så antar jag att man kunde etsa som vanligt, men jag har inte sett något sådant att köpa nånstans.
Själva punkterna där man lött fast saker blir inte så "flexiga" längre nej, men det är väl oftast bara i ändarna eller ett fåtal ställen mitt på som man brukar göra det. Resten är bara "sladd".
I mitt fall skulle jag vilja göra en specialare som kopplas till en 0.5mm 45pins FFC-kontakt i en änden, gör en 90 graders sväng på mitten och sen har en fastlödd kontakt med 0.635mm pitch i andra änden.
I mitt fall skulle jag vilja göra en specialare som kopplas till en 0.5mm 45pins FFC-kontakt i en änden, gör en 90 graders sväng på mitten och sen har en fastlödd kontakt med 0.635mm pitch i andra änden.
- Schnegelwerfer
Man kan kanske använda en lamineringsmaskin, och laminera in lösa trådar i plast?
Problemet blir iofs att lägga ut trådarna på ett praktiskt sätt...
EDIT: Man kan kanske klistra på kopparfolie på dubbelhäftande plast (lamineringsplast?), spraya på fotoresist och sedan etsa som vanligt för att få fram ledarna. Sedan laminerar man ytterligare ett lager plast ovanpå.
Vi har sådan kopparfolie på jobbet i alla fall, men jag vet inte var man kan köpa det.
Problemet blir iofs att lägga ut trådarna på ett praktiskt sätt...
EDIT: Man kan kanske klistra på kopparfolie på dubbelhäftande plast (lamineringsplast?), spraya på fotoresist och sedan etsa som vanligt för att få fram ledarna. Sedan laminerar man ytterligare ett lager plast ovanpå.
Vi har sådan kopparfolie på jobbet i alla fall, men jag vet inte var man kan köpa det.