Jag använder eclipse under Linux och tycker det fungerar hur bra som helst!
När det gäller eclipse och linux så kan det gå trögt om man har "fel" java-maskin installerad.... Så om du har linux kanske du ska titta på de, java program behöver inte vara sega... Skulle java (eclipse i det här falllet) vara så segt som du vill påstå hur kommer det sig då att eclipse har blivit så stort som det faktiskt är..? Har blivit mer positiv till java program på nu på sistone faktiskt...
Av egen erfarenhet flyter java-program på mycket bättre i Linux än i Windows, jag har för mig att man optimerade 2.6 kärnan för att just Java skulle flyta på snabbare då Linux hade problem med detta innnan.
sodjan skrev:Är det inte själva *utvecklingsmiljön* vi talar om ?
Eller är det att köra en Java VM på själva processorn ?
Eller så är det båda sakerna...
Urpsrungligen utvecklingsmiljön, blev visst lite av ett allmänt java-flamewar .
PaNiC skrev:Ett vettigt alternativ i detta fallet, som har fungerat utmärkt i många år om än det kräver lite mer arbete från Atmel för både windows och linuxvarianter, C?
Annars om man tvunget ska ha det portabelt med minimalt jobb, python.
skämtar du?
Eller missuppfattar jag något nu?
Menar du att det är bättre att skriva en komplex IDE i pyhton istället för JAVA?????
Har ingen direkt koll på Java.
Men om man nu vill ha ett ide med extra allt för ett minimalt pris så borde väll eclipse vara ett naturligt val. Finns det verkligen någon konkurrent varken i Python eller C? Jag antar att Atmel inte tyckte det var aktuellt att skriva ett nytt IDE?
Graj skrev:Har ingen direkt koll på Java.
Men om man nu vill ha ett ide med extra allt för ett minimalt pris så borde väll eclipse vara ett naturligt val. Finns det verkligen någon konkurrent varken i Python eller C? Jag antar att Atmel inte tyckte det var aktuellt att skriva ett nytt IDE?
Nytt IDE? Menar du som efterföljande till AVRStudio 4 eller ny variant bara för linuxbruk?
AVRStudio 4 är iaf skrivet i Visual C. Frågade dem om det en gång i tiden när jag gnällde om att det inte fanns någon linuxversion.
arde, ja, jag ser ingen anledning till att ett program skrivet i python inte kan göra samma jobb som ett skrivet i java.
Är ingen expert på Python men efter ha gått en 3D kurs där en 3D motor var skriven i pyhton så fick jag nog.
Massa skumma saker i det språket, t.ex I pyhton kan en variabel vara vad som helst. Allt från en vanlig int till en array med funktioner eller något annat skumt - man har ingen aning ju.
Rörigt!
nä JAVA skall det vara, C ifall prestanda är kristiskt.
JAVA är faktisk i sin grundform ett interpeterat språk, precis som BASIC!
Att det finns kompilare som omgör det till olika former av kod är en annan sak, vissa av dessa resultat packar bara ihop dekodaren ihop med JAVA-koden medan andra faktisk gör "riktig" .EXE-fil.
Hur det sedan körs/exekveras beror mer på miljön och de verktyg
som används för körningen, precis som för de flesta andra språk.
Men så mycket är ju helt klart, att myckte av prestandaproblemen med Java
grundar sig i att det ofta/oftast körs med en JVM istället för de "rena" traditionella
kompilerade språken som C, COBOL, Fortran, o.s.v. Jag har kört en del med en
IDE (NetBeans) som tydligen är skriven i Java, och visst bär det sig lite underligt åt
ibland, ryckiga/sega menyer och dialogrutor o.s.v.
arte skrev:Massa skumma saker i det språket, t.ex I pyhton kan en variabel vara vad som helst. Allt från en vanlig int till en array med funktioner eller något annat skumt - man har ingen aning ju.
Det kallas löst typat språk och är en positiv egenskap. Har du problem med det så är det din kod som behöver revidering, inte språket.
Håller med Sodjan! Till scriptgrejor så är det ofta bra praktiskt med lös typning. Till mer permanent programmering så föredrar jag ett hårdare typat språk med bättre koll på vad som används till vad. Vid porterting är det t.ex väl så bra med typningen då du har bättre koll på rimliga värden för variablerna. Bara genom att se vilken typ det är. Men det är min åsikt!