Ni är alla för snälla!
Nä, bygga från noll har väl egentligen aldrig varit en realistisk tanke. Så klar lösning som möjligt är nog bäst för mig, men ändå vill man ju försöka hålla nere kostnaderna.
NEMA är väl generellt så långt jag själv lyckats lista ut att det är kvalitetsgrejer och att det är bra knuff i dom. (Men jag blir alltid lika förvirrad och störd när jänkarna ska blanda in fyrkantiga fötter och andra kroppsdelar i sina mätenheter...det är helt enkelt inte logiskt!

)
Priset drar iväg rätt bra när man ska ha grövre grejer, det inser man snabbt.
Det fanns ytterligare en NC-maskin på Blocket, billigt. Men den känns väääääl stor.
Så minsta möjliga maskin som klarar de saker man funderat över att köra är av flera själ bra.
Inte minst för att kunna placera skrotet vettigt. (Hämtade för 1h sedan nycklarna till nya lekstugan. 129m² och 5-6 m i takhöjd.

)
Värnamomaskinen låter ju klart trevlig, jag ska leta fram en bild på en sådan så kan jag kolla lite.
Som jag skrev tidigare, detta ser jag som ett långtidsprojekt och just nu är jag i kunskapsinsamlingsfasen, men visst, dyker rätt maskin upp som ngn vill bli av med så...får man väl förhandla med spargrisen.
Så om det inte är en massa extrajobb för dig säter så får du gärna höra dig för om dess status.
Tycker det går tillräkligt med slantar i fel riktning just nu för att man ska få verkstan i ordning utan CNC-projekt.
Dessutom finns ytterligare en ide/projekt jag skrivit om i en annan tråd som känns mer lösbart på kortare tid.
Suck ja, varför bara göra en sak i taget?
LaRdA: WOW, dendär med socker på!
Ser exakt ut att vara vad jag skulle önska mig.
Du kan väl bygga ihop den så den funkar finfint och sen tröttna på den...så får du ett skambud.
Hur starka servon satt det på maskinen eller bytte du alla till Nema 34:or?
Åter igen, H-O, säter och LaRdA, ni har bidragit stort till att sabba all min fritid för nga år framöver.
Kommer fortsätta försöka få ett hum utifrån era råd vart jag ska hålla mig på för nivå på alla ingående delar så man är beredd om det dyker upp fynd tex.