Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare. (Inköp avklarat!)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av LaRdA »

Jag fick tag på en liten trevlig maskin med kulskruvar och stegmotorer men utan styrning, bytte sedan dom mot likadana servos som H.O länkade till då jag redan servos och drivare liggandes.
Har planer på att använda det tredje servot till att driva knäet så jag tex kan använda pinolen vid borrning, gravyr och liknande, och knäet vid lite grövre fräsning.

För övrigt så måste även jag säga att du ( AndreasL) kommer med mycket bra inlägg, inte alls diffust tycker jag. :)
Bild
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av AndreasL »

:bravo: :bravo: :bravo: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Ni är alla för snälla!

Nä, bygga från noll har väl egentligen aldrig varit en realistisk tanke. Så klar lösning som möjligt är nog bäst för mig, men ändå vill man ju försöka hålla nere kostnaderna.

NEMA är väl generellt så långt jag själv lyckats lista ut att det är kvalitetsgrejer och att det är bra knuff i dom. (Men jag blir alltid lika förvirrad och störd när jänkarna ska blanda in fyrkantiga fötter och andra kroppsdelar i sina mätenheter...det är helt enkelt inte logiskt! :wall: :wink: )

Priset drar iväg rätt bra när man ska ha grövre grejer, det inser man snabbt.

Det fanns ytterligare en NC-maskin på Blocket, billigt. Men den känns väääääl stor.
Så minsta möjliga maskin som klarar de saker man funderat över att köra är av flera själ bra.
Inte minst för att kunna placera skrotet vettigt. (Hämtade för 1h sedan nycklarna till nya lekstugan. 129m² och 5-6 m i takhöjd. :vissla: :whoho: :happy: )

Värnamomaskinen låter ju klart trevlig, jag ska leta fram en bild på en sådan så kan jag kolla lite.
Som jag skrev tidigare, detta ser jag som ett långtidsprojekt och just nu är jag i kunskapsinsamlingsfasen, men visst, dyker rätt maskin upp som ngn vill bli av med så...får man väl förhandla med spargrisen. :wink:
Så om det inte är en massa extrajobb för dig säter så får du gärna höra dig för om dess status.

Tycker det går tillräkligt med slantar i fel riktning just nu för att man ska få verkstan i ordning utan CNC-projekt.
Dessutom finns ytterligare en ide/projekt jag skrivit om i en annan tråd som känns mer lösbart på kortare tid.

Suck ja, varför bara göra en sak i taget?

LaRdA: WOW, dendär med socker på! :tumupp:
Ser exakt ut att vara vad jag skulle önska mig.
Du kan väl bygga ihop den så den funkar finfint och sen tröttna på den...så får du ett skambud. :wink:
Hur starka servon satt det på maskinen eller bytte du alla till Nema 34:or?

Åter igen, H-O, säter och LaRdA, ni har bidragit stort till att sabba all min fritid för nga år framöver. :roll: :tumupp:
Kommer fortsätta försöka få ett hum utifrån era råd vart jag ska hålla mig på för nivå på alla ingående delar så man är beredd om det dyker upp fynd tex.
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av AndreasL »

Hmm, allt spanade bland sladdar och kort får mig att hicka... :wacko: :doh:

Men H-O du måste vara en god människoläsare då du tipsade om GD. Har kollat där tidigare men kastade mig vidare då det såg så extremt och dyrt ut. Nu inser jag dock att 3 drivkort därifrån och även ett interfacekort skulle göra att tom med jag troligen skulle kunna ge mig på ett liknande projekt, om jag bara tar det lugnt.

Sen ska man ha ytterligare nga delar?
Reläer, transformatorer etc etc? (Eller sitter det mesta av detta i GD-korten kanske...måste kolla igen.)

Tror jag måste söka fram en översikt på ett standard/jätteenkelt schema över hur man ska koppla upp allt så man vet vad för övriga delar man ska budgetera för. En sak vet jag redan dock...det blir inte gratis. Motorer och GD-kort blir ca 12 000kr utan frakt. Borde det inte gå att hitta ett ställe där man kan köpa allt i paket och få ner priset lite? Får leta lite.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av H.O »

Hej,
NEMA är ingen specifik tillverkare utan mer som en form av standard, det står för National Electrical Manufacturers Association. När det gäller motorer betyder det helt enkelt att flänsen är utformad på ett specifikt sätt beträffande storlek, hålbild osv. Det finns t.ex NEMA56, 42, 34, 23, och 11 - siffran betyder helt enkelt hur stor flänsen på motorn är, t.ex 3.4" för en NEMA34 osv.

Jag köpte tre av GD's äldre drivare VSD-A men tyvärr var dom för klena för mina motorer. I övrigt är jag riktigt impad över vad dom klarar av och Tero på GD är mycket bra att ha o göra med. De är lite dyrare än t.ex Geckodrive men man får en hel del för pengarna!

Du behöver definitivt mer grejer än 3 VSD-E och deras interface-kort. Du behöver en nätdel som klarar av att driva de motorer du väljer. I sin enklast form är det en transformator, en likriktarbrygga och en stor kondensator.

Sen behöver du något att styra spindeln med, i sin enklast form är det kontaktor som styrs av en utgång på interfacekortet. Men när du väl har det så kommer du vilja kunna styra varvtalet från Mach3 och då behöver du - tadaaa - en frekvensomformare. Sen ska DEN kopplas till Mach3 vilket går att göra på lite olika sätt beroende på typ av omformare.

Sen det viktigaste av allt - säkerheten. Vi ska inte glömma bort att dessa maskiner kan vara extremt farliga för sina användare. Risken för att något "mindre bra" inträffar blir också MÅNGDUBBELT större när man hänger på ett styrsystem likt det vi pratar om här. Så ordentlig implementerade nödstopp, gränslägen och arbetsbrytare etc är enligt mig MYCKET viktigt. Du vill INTE att spindeln får för sig att starta medan du byter verktyg etc - otäcka grejer KAN hända och händer, speciellt när man inte vet EXAKT vad man gör så se till att den biten blir ordentligt.

/Henrik.
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av AndreasL »

:oops: Ja ni ser hur pinsamt det blir när mekanister försöker sig på el... Nema... *suck*

Då anade man rätt då mao. Såg ju ungefär hur dom gjort på GD sida. Snyggt, men oxå en hel del halvdiffusa saker för mig. Men att man behöver ngn form av nätdel är ju egentligen självklart. Jag får söka lite på det och vad som behövs eller vad man kan köpa/slakta för att hitta ngt lämpligt.

H-O, du har läst min andra tråd va? :D
Insåg igår att f*n oxå, jag kommer ju behöva 2 sånnadär omformare.

Säkerheten ja, den ska vi inte glömma även om det blir lite som en 15 åring som ska provåka nytrimmade moppen innan han satt på bromsarna...bara en lite runda runt kvarteret. :roll: *AJ*

Hmm, ju mer man lär sig om ett ämne, ju mer inser man att man inte begriper.
Tur att drömmen om en egen CNC inte är ngt måste för det hade varit jobbigt.
Jag hoppas dock att jag i lugn takt kan bena i allt steg för steg på ett sådant vis att jag inte tappar sugen eller blir avskräckt av alla sladdar. Erfarenheten säger mig dock att jag slänger mig huvudstupa in i saker och inser halvvägs att "detta var väl besvärligt och dyrt" för att hitta nästa roliga projekt som drar intresse till sig. :(
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av PerE »

Tappa inte sugen :D
Jag är själv finmekaniker utan någon som helst skolning inom elektronik men jag har fått ihop min maskin och just nu har jag gjort mitt första kretskort, så allting går bara man tar det lugnt.
Per
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av säter »

Verkar vara svårt att hitt någon bild på Värnamon. Jag tror det är en sällsynt maskin. Kolla på en en manuell U1, underdelen är kanska lika. Bommen däremot är mer lik LaRdAs maskin, med variatordrift på spindeln.
Maskinen hamnade iallafall i Borlänge, men det är många år sedan. Kostar ju bara ett telefonsmtal att kolla upp.

Peter Hallblom
Svenska Tecnolift AB
Hantverkargatan 5
781 71 BORLÄNGE
0243-14700
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av H.O »

Håller med Per, håll ut. Det är mycket att lära sig och mycket att tänka på och ta ställning till men "it ain't rocket science". Så, ta det lugnt, sätt dig in hur systemet i helhet fungerar och titta därefter närmare på varje enskild del. Kolla runt på olika forum och fråga när det dyker upp oklarheter. Med vilja och rätt inställning så löser det sig.

Leta rätt på en maskin nu ;-)
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av AndreasL »

*host harkel* bäst att vara tyst om vad man arbetar med på dagarna

Jo H-O...jag ska...snart...när jag snubblar på en...lämplig... :roll:

Nä men allvarligt, genom att ta detta steget att börja bene i vad man behöver osv så kan man vara förberedd att "fånga dagen....fräsen" när rätt maskin dyker upp till rätt peng. Först då kan man ju som ni redan påpekat veta vad man ska ha för övriga delar.

Som förstaprojekt tänkte jag dock försöka mig på testriggen jag indirekt frågat lite om i en annan tråd. Det är nog en vettig start för en nybörjare. Så om jag inte skriver om alla framsteg jag gör inom CNC här varje dag så tro inte för den saken att jag aldrig kommer försöka. Med is i magen och få "måsten" kan man ha roligare och det kan bli överkommligt ekonomiskt.
Användarvisningsbild
LOLA-Christian
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2009, 22:13:40
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av LOLA-Christian »

En liten trådkapning, ursäkt mig Andreas!

Jag har inte läst hela forumet, jag har heller inte utnyttjat sökfunktionen....

Ni som har byggt om en fräs, hur blir den manuella funktionen efteråt?
Precis som vanligt, dvs handvevning är oförändrad, eller är det 100% CNC?

Anledning till min fråga är att jag har en fräs (Supermax) som det naturligtvis skulle vara
jättekul om man kunde få den till att bli CNC-styrd, men jag vill fortfarande använda den som en vanlig manuell.

Går det?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av tecno »

Välkommen till forumet LOLA

Det är ju upp till dig hur du bygger påhänget, sen går det ju att köra 'manuellt' med ett fast påhäng för den delen men då har man ju tappat fingerkänslan.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av H.O »

Precis som Bengt säger - det är upp till dig och hur du gör. Det finns ett par saker att tänka på....

** Vevar/spakar och rattar som snurrar kan vara rätt farliga och dessutom ställa till med obalans. Jag vet inte om Supermaxen har "vevar" med frikoppligsnav - i så fall är ju det bra.

** När du vevar för hand så kommer motorerna att generera spänning tillbaka till drivstegen och nätdelen, detta är ingen fara i sig men man kan lätt komma upp i så pass hög spänning att drivstegen "går igång" och därmed försöker driva/hålla motorn. Detta är så klart beroende av vilka drivsteg etc man använder och är ju inget som inte går att lösa men det är värt att tänkas på i alla fall.
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av AndreasL »

Haha, en forumkändis...fast från annat håll. :D :tumupp:

Kul Christian.
Ngn säger mig att med dina kunskaper och projekt på andra områden har du en bra tjuvstart på mig i ämnet CNC-konverteringar.

Vi får väl se hur det går för mig och en ev ombyggnad.
Måste snoka upp en lämplig kandidat att sätta tänderna i...vilket inte är så lätt alltid när det är många parametrar som ska lira...men som inte riktigt bruka göra så.
Tex "bra" och "billig" är två sådana motsatser. :roll: :wink:
Användarvisningsbild
LOLA-Christian
Inlägg: 51
Blev medlem: 19 januari 2009, 22:13:40
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av LOLA-Christian »

Hej Andreas!
(it's a small world..... :waving:)

Tack för omdömet men denna projektidén måste nog komma långt ned i prioritetsordningen om man skall få något av de övriga färdiga!
(Fast den hade ju hjälpt till att korta ned projekttiden, kanske...? :D )

Hittade en bild som visar min fräs här.
Tyvärr har matningen tagits bort på min maskin och då har även index-skivorna försvunnit.
Och av digital-skalorna fungerar endast "X".

Har nu läst igenom H.O's Abene tråd och det är ju något sådant man skulle vilja göra,
fast jag inser att jag har nog tyvärr inte den entusiasmen, kan bara ställa mig i beundrarnas skara.

Vad ligger budgeten på för en sådan ombyggnad?
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av AndreasL »

Precis Christian, H-O:s bygge är "jag vill ha"-mall...men i rimlighetens namn är det långt över min nivå och jag klarar mig på en betydligt mindre maskin där så många lösningar går att köpa halvklara inom rimlig budget. Vad nu det är?

Som sagt, hittar man en lämplig kandidat så får man väl se sen vart det slutar.
Skriv svar